Article Image
sluttningen: Slutligen var karlen,: redan utmattad, så olycklig eller kanske snarare lycklig att snafva mot en sten och falla baklänges. I detta ögonblick samlade han hela sin styrka och kastade björnen utför den branta sluttningen. I samma ögeonbl lände jägarne. Dessa fört E björnens blodiga spår, upphuano och ned samme. kjöto den: —— — I Norra Kalmar Läns Tidn. läses följande med diplomatisk noggranhet återgifna bref: Vestervik den 28 Sept. 1806. Min herre! Att jag härmedelst tager mig friheten tillskrifva min herre och öfversända en liten gåfva, hoppas jsg m. h. torde ursäkta, då vi båda äro högst intresserade af anledningen. Jag skulle nemligen önska få tillbyta mig baron Lindbjelm, som m. h:; lärer ega; han är utdöd, men jag kan prestera deremot en baron Wrangel af Lindesberg, som också är död. Ifall m. h. har Wrangel, är jag färdig att gifva 3:ne ej döda adelsmän eller 2:ne dito baroner. Gref Horn af Rantzien ville jag äfven prenumerera på. I allmänhet gifver jag, när jag byter, en död grefve mot en död grefve, om jag har någon, eljest 2 a 3 baroner elier 5 simpla lefvande adelsmän. Men en döå adelsman anser jag så god som 3 å 4 lefvande, allt efter öfverenskommelse, och en död grefve eller ba ron uppskatiar jag lika med minst 10 å 11 simple lefvande adelsmän, allt efter derås värde. Jag har äran med estime förblifva min herres ödmjukaste tjenare Lorentz Ståhl med. doktor. Läsaren finner, förmoda vi, att här är fråga om en flitig sigillsamlare. — Märkvärdigt fenomen till sjös. Engelska! fartyget Pera gjorde på sin sevaste resa i medeltal 12 knops fart både på bortoch hemvägen. Resan från Malta till Southampton gjordes på 7 dagar 14 timmar, och från Gibraltar till Southampton på 3 dagar 22!,, timmar, hvilket är den snabbaste resa något fartyg, så vidt man vet, hittills gjort. Då det på bortvägen den 3 Februari nalkades Alexandria, visade sig ett märkvärdigt fenomen. Vid middagstiden blef solen nästan alldeles bortskymd af ev tjock dimma, som insvepte himlen i mörker. Fartyget och dess tackel och tåg betäcktes med ett fint damm, som inträngde i munnen och öronen på folket ombord och förorsakade dem stort obehag. Den största oro rådde ombord och man fruktade någon stor olycka. Alla luckor tillstängdes, och kapten Soy, fartygets befälhafvare, ändrade kurs och styrde åter till sjös. Under hela tiden, då denna djupa skymning Herrskade, blåste sydlig vind, och sjön gick förfårligt hög. Ehuru Pera gick 40 eller 50 eng. mil tillbaka till sjös, sträckte sig dimman dock ännu längre bort på hafvet, och öfver kusten af Egypten hvilade bokstafligen ett tjockt mörker. Dettwa fenomen varade i åtta timmar, hvarefter dimman skingrade sig, vinden stillnade af och sjögången lade sig. Denna märkvärdiga tilldragelse förorsakades sf en s. k. Khampseen eller sandstorm, men det är någonting högst ovanligt, att den sträcker sig så långt ut till sjös. Att döma af vindens riktning, måste sandstormen kommit från den stora Saharaöknen. Sanden uppdrifves der af stormen i form af en spiral, och de tyngre partiklarne falla snart åter till jorden, hvaremot de iättare eller den pulveriserade sanden föres långt bort. Man erfor sedermera på fartyget, att stormen hade ryckt upp träd, kullkastat vagnar på jernvägen samt störtat boskap uti kanalen melian Alexandria och Kairo. — Industriknep. Uti Frankrike hafva posttjenstemännen nyligen upptäckt ett slags väl uttänkt bedrägeri. Derigenom att postfrimärkena öfserstrykas med ett slags färglös, knappast synbar fernissa, kan man med lätthet borttvätta den i postverket påtryckta stämpel, genom hvilken märkets användande för andra gången skall omöjliggöras. Stämpelsvärtan åtkommer icke stämpelpapperets yta, utan fäster sig endast vid fernissan, som är lättlöslig och borttvättas jemte svärtan. På detta sätt har man lyckats flera gånger begagna samma frimärken. Man bade ännu icke lyckats upptäcka dem som begagnat sig af denna nya industri.

13 mars 1857, sida 4

Thumbnail