STOCEHOLM den 13 Mars. ——— Ryska Jernvägarne. Hufvudpunkterna i kontraktet om de stora jernvägsbyggnaderna i Ryssland äro nu kända, och det kan i detta ögonblick icke annat än vara af stort intresse äfven för oss att taga närmare kännedom af deras innehåll, hvarföre vi här efter engelska tidningar lemna er sammandragen redogörelse derför. Kontrahenterne, som förbinda sig att på sin I bekostnad bygga jernvägarne, äro följande mer I eller mindre betydande bankirbus och kapitalister, nemligen: hrr Stieglitz i Petersburg, S. A. Frenkel i Warschau, Baring Brothers i London, Hottinger komp. i Paris, Hope komp. i Amsterdam, Isaac Pereire i Paris, Mendelssohn i Berlin, samt Emile Pereire, Fould-Oppenbeim, Mallet fråres, baron Seilliere, J. J. de Uribarren, Desarts-Mussard ) komp., Ad. d Eichthal, Fredr. Grieninger och l Casimir Salvador, alla i Paris. Kapitalet uppgår till 275,000,000 rubel silfver (nära 7801 millioner rdr rmt). Anläggarne hafva fulljort de första inbetalningarne till ett belopp af 75,000,000 rubel. Bolaget är förbundet at: hafva 300 verst (omkring 30 svenska mil) färdiga vid tredje årets slut, 1000 verst (100 mil) vid femte årets slut och hela jernvägssträckan vid slutet af 10:de året från ukasent undertecknande. Jernvägen skall anläggas för dubbla spårlinier, men bolaget är berättigadt att till en början blott utlägga ena linien. Inom en månad efter det aktierna eller obligationerna utgifvas, skall bolaget till regeringen inbetala såsom säkerhet fem procent af de första seriernas belopp, äfvensom fem procent å hvar och en af de följande seriern: inom en månad efter det hvarje inbetalning blifvit verkstäld; men dessa medel komm: att till en del återbetalas, i den mån arbetet blir färdigt. En summa af 8,640,000 rår rmt skall dock innestå hos regeringen, till dess hela linien är fullbordad. giJernvägsnätet skall utgöras af följande linier: 1) Linien från Petersburg till Warschau, öfver Wilna eller Kovno, i enlighet med at regeringen faststäld ritning och förslag, med de förändringar, hvilka, på bolagets framställning, framdeles af regeringen kunna blifva medgifna; 2) En sidobana som förenar Petersburg-Warschauska jernvägen med preussiska gränsen åt Königsberg till; 3) Linien från Moskwa till Teodosia genom städerna Tula, Örel, Kursk och Charkow, eller i granskapet af desamma, förenad antingen omedelbart eller enom en sidobana med nedre Dnjepr samt öpande derefter mellan Perekop och Genitschi3 4) En linie från Moskwa-Teodosia-jernvägen i närheten af Kursk eller Orel, öfver Dimaburg till Libauv i Kurland, bvars hamnbyggnad regeringen förbinder sig att fullända samtidigt med jernvägsbyggnaden från Diinaburg till Libau; 5) En linie från Moskwa till Nishnij-Novgorod, hvars definitiva riktning, så väl som alla de öfriga liniernas, bör af bolaget underställas regeringen till fastställelse. Af dessa linier äro den första, tredje och fjerde fördelade hvardera i tvenne afdelningar med afseende på räntegarantien på det sätt, att så snart en af dei kontraktet bestämda afdelningarne blifvit fullbordad, regeringens skyldighet att garantera 5 procents afkastning af densamma inträder, utan afseende på de öfriga bandelarnes fullbordan. Anläggningskostnaden är för banan från Petersburg till Warschau beräknad till 244,800.000 rår rmt, för sidobanan till Königsberg 69,000 rubel pr verst (omkring Wy:dels svensk mil), och för de öfriga bandelarne 62,5600 rubel pr verst. Af den summa, som staten försko:tsvis utbetalar till fyllnad i de garanterade fem procenten, skola fyra procent beräknas såsom ränta, och detta belopp, jemte räntan derå, skall återbetalas till siaten af den bolagets inkomst, som öfverskjuter 5 procent. Då nettoinkomsten på Warschaulinien öfverstiger 5 procent af det för densamma beräknade kapitalet, skall halfva öfverskottet erlägges till staten, till desz den inketalda summan uppgår till 31,840,000 rår rmt, eller den gzumma, som staten redan utbetalt för arbeten på denna linie. Regeringen eger att efter 30 års förlopp från koncessionens datum inköps samtliga Hnierna emot erläggande af en årlig ränta, hvilken i intet fall får understiga beloppet af den garanterade räntan (5 procent). Vid jernvägsliniernas återköpande af staten är bolaget dessutom berättigadt att erhålla godtgörelse för hvarje kapitaltillskott m. m., som bolaget funnit sig nödsakadt att tillägga till det ursprungligen beräknade anläggningskapitalet. Regeringen förbinder sig att icke inom 20 år bevilja tillstånd till anläggning af någon jesnbana, gom kunde komma att täfla med bolagets linier, men om detta sker efter 20 års förlopp, eger bolaget företrädesrätt till koncession derå. Soldater skola betala fjerdedelen af den vanliga afgiften för resa å jernvägarne; hästar, packning och krigsförråd hälften af. den vanliga transportkostnaden. Alla materialier till jernvägsbyggnaden skola åtnjuta tullfrihet, och ingen stämpeleller annan afgift erläggas för afhandliogar om jordinköp, 0. 8 v. Moskwa-jernvägen skall fortskaffa alla erforderliga rasterislier, utan beräkning af vinst på transporten. Det kontrakt, för hvars hufvudgrunder, så vidt de blifvit offentliggjorda, vi här ofvan rdogjort, angår otvifvelaktigt den mest storartade entreprenad af detta slag, som hittills någonsin och någonstädes egt rum. Betecknande för det närmande, som någon tid visat gir eva rum emellan Frankrike och Ryss