föremål, som förmådte hos er tända en sådan längtan och nu återkallas i ert minne genom min oskyl diga krrinolin. Fort hr marskalk, säg mig detta kära föremåls namn! På Canroberts läppar spelade ettironiskt leends; ochhan svarade torrt: Dettaå föremål är mitt fordna tält på Krim. En dam i kri: nolin beböfver blott sätta n liten fana på hufvudei för att framställa den allra trognaste kopia af mitt gamla trefliga tält. Lifräddningstunna. Uti hötel Bellevue i Hamberg har nyligen. förevisats en modell till ena så kallad lifråddnvingstunna för skeppsbrutna, med. erg inrättning till säkert förvarande af lifsmedel för -20 5 30 dagar. Tuonan är sammansatt af 2!,, tum tjocka och 7 fot långa kimmar; dess öfrebotten. är 5!7, fot samt den: undre 3. fot i tvärlinie. Uti öfre. bottnen är anbragt en vattentätt tillslutande Jucka af.14 tums längd. och 8 tums bredd, samt-tre styckeniluft: ventiler af 3. tums tvärlinie och. 4 bål af I tum: tvärlinie för de tåg, hvarmed tunnan fastgöres vid fördäck. På sidan af tunnan är anbragt en vatten: tätt tillslutande lucka af 16-tums längd och. 12 tums bredd, hvarigenom, de skeppsbrutne skola inkrypa uti tunnan. Rundtomkring tunnans sidor, 3!, fot. från dess öfre botten, är en, bänk-af 10 tums bredd fastgjord, och 15 tum under densamma är den inre un derbottnen eller golfvet, sompå sidan har hål för en closet! och en pump samt 3 små luekor till inläggande af buteljör-med vatten och. andra drycker Tyenne fot under detta golf är änou en botten, sam: 3 tum djupare slutbottnen med en pump af 2 tums diameter, hvarigenom det vatten, som samlas mellar de dubbla bottnarne, utpumpas. Såsom ballast för den undre hälften af tunnan inläggas uti tomrummet under golfvet buteljer med dryckesvaror, till ex vigt af 400—500 , samt på golfvet ett ankare a! 50 E tyngd, en bössa, en kokapparat af bleck sam: en dertill hörande lampa. Under bänken förvara: 10 vattentäta bleckdosör, innehållande 200 torr: n unförråd, 50 I olja och ta!g, krut, eldtyg samt divers: småsaker, äfvensom sex ryggdynor, stoppade med korkspån och försedda med ett hål i midten, hvarigenom mån kan sticka in hufvudet för att i nödfall begegnå dem såsom simmbojar. Ofvanför bänken äro vid tubnans sidor fästade 6 breda gördlar, hvilka hvar och ed af passagerarne kan fastspänna kring lifve: och sålunda fasthålla sig på sin plats, då tunnan vräkes af böljorna. Vidare inlägges uti tunnan tågvirke, flaggor m. m. Sedan de personer, som vid inträffad fara vilja rädda sig i tunnan, inkrupit uti densamma genom den förut beskrifna luckan, afskaras de tåg, som fasthålla räddningstunnan vid fartyget, och de bål, genom hvilka tågen voro instuckna i tunnan, tillpluggas, hvarefter tunnan och dess passagerare anförwos åt hafvets böljor. Jernplåtar för jättefartyget Great Eastern,. En engelsman, hr Beale, är sysselsavwt med: förfärdigandet af ofantliga jernplåtar för jättefartygets räkning. Plåtarne, som tillverkas vid Mil!wall, väga från 2 till. 2!,, tons; längsta plåten. är-27 fot lång, 4 fot och 3 tum bred och 1, tum tjock; bredaste plåten är 17 fot 10 tum lång, 5 fot bred och 1!, tum tjock (engelskt mått). Plåtarne, som äro hyflade, äro alldeles fria från bläddror och flisor, kanterna äro jemna, och plåtarne utgöra ett beundransvärdt bevis på hvad man i våra dagar kan åstad komma genom tilltagsenhet, sinnrikhet och skicklighet... Svårigheten vid så stora plåtars tillverkning består i handterandet af en så stor jernmassa tu för vällning erfoderlig hetta, samt massans valsning tillräckligt .många gånger. Tillverkningssättet är följande: Mellan:3 och 4!V, tons jern hopfogas och lägges i en enkom inrättad ugn; sedän jernet blifvit upphettadt till hvitglödgnibg, tagesdet ut och föres till: valsarne samt valsas medelst en beundrans värd mekanisk inrättning till plåtar. Den hetta, sonv under valsningen utstrålar från en så ofantlig massa jeorn, är så stor; att arbetarne ieke kunne närma sig till plåtarne längre än på en eller ett par yards afstånd, utan att deras kläder antändas eller skinnet i ansigtet och på händerna svedes. Vid vanlig -plåtvalsning anses en plåt, som väger 9 cw. mycket stor. Den största plåt, som någonsin till verkats före de här ifrågavarande, förevisades på expositionen i Paris; den vägde 1 ton 6 ewt, samt gjorde stort uppseende;