Article Image
ME JV OD MIN PJ PUMA VÄTE en del af de nämda öfversättningarne. BILDANDE KONST. Professor -Enslens exposition af rundmålnin gar tager fortfarande den konstälskande allmänhetens uppmärksamhet i anspråk, och dag ligen ditströmma besökande. Det är också helt naturligt, att hvar och en, som med förtjusning sett hr Enslens sköna framställningar af söderns för sin skönhet mest berömda städer, skall vara begärlig att återse dem och dubbelt begärlig att se de vyer hr Enslen upptagit af vår egen sköna hufvudstad. Eu af dessa vyer är fullständigt färdig, nemligen den, som är tagen från Celsingska buset vid Gustaf Adolfs torg och som visar oss kongl. slottet med dess omgifningar, Norrbro med Strömparterren, Gustaf Adolfs torg med operabuset och prins Oscars palats. Det är med en känsla af glad öfverraskning man ser den sköna konungaborgen ligga der så enkel och dock så storartad, i full och varm sommarbelysning, och på ena sidan om densamma hamnen med sina skepp och med sin pittoreska begränsning genom Skeppsholmea och Södermalms amfiteatraliskt bebygda bergshöjder samt på den andra sidan Riddarholmen och en del af Riddarfjärden med dess sydliga klippstrand. På Gustaf Adolfs torg finner man dels grupper af bondfolk i svenska nationalkostymer, dels åtskilliga välbekanta Stockholmsfigurer. Den stora njutning, som denna målnin skänker, den angenäma sensation, som vid dess första betraktande ovilkorligt framkallar ett tillfredsställelsens ahl måste naturligtvis väcka en liflig önskan, att äfven få se färglagda och fullständigt utförda de teckningar professor Enslen gjort till två ännu större vyer af Stockholm. Dertill lärer emellertid åtgå en tid af ett par år. Emellertid äro redan dessa teckningar högst intressanta. Den ena af dem är ett stort panorama af Stockholm. Från Mosebacke har man vanligen tagit dylika bilder af vår hufvudstad. Hr Enslen har valt en alldeles ny ståndpunkt för utförandet af sin stora rundteckning, nemligen S:t Jakobs kyrkotorn, hvarifrån man har den mest vidsträckta öfversigt och der mean eger den stora fördelen att i taflan icke gå miste om Södermalms pittoreska höjder. Längst till venster begynner taflan med Karl XIII:s torg och Berzelii lund, der manh finner Berzeliistatyn upprest på sin plats (hvilket allmänheten numsra på fullt allvar börjar betvifla någonsin i verkligbeten komma att inträffa); man ser vidare Ladugårdslandet, en del af Djurgården, Blasii-, Skeppsoch Kyrkoholmen, der man har den tillfredsställelsen att en gång innan man går hädan få se Nationalmuseum färdigt — åtminstone in effigie; derefter slottet från Logårdsoch Lejonbackssidorna, det deröfver sig höjande Södermalm, vidare Riddarholmen, Mälaren, Kungsholmen, Klaratrakten och Norrmalm ända bort till Observatorium ; öfverallt ser man mellan massor af palatser, hus och bergshöjder leende vattenspeglar framblänka. Det är en tafla så rik och omvexlande, att väl få städer i Euroa, om ens någon, kunna erbjuda en dylik. )essa vyer skola, då de komma till Tyskland, utgöra en ganska slående och handgriplig vederläggning af hr Th. Mägges senaste paskillbok öfver Sverge (som vi på annat ställe i bladet omnämna), der han bland annat påstår, att det myckna ropet om Stockholms skönhet och dess pittoreska vyer samt dess jemförande i detta hänseende med Neapel är en tom jargon och enfaldigt snack. Den tredje vyn är tagen från Räntmästar huset, och man finner här en mera detaljerad och fullständig bild af hela den amfiteatra. liska delen af Södermalm. Utom dessa framställningar, som naturligtvis i främsta rummet fängsla uppmärksamheten, finner man nu exponerade åtta af hr Enslens pittoreska framställningar från Tyskland och Italien. Bland dessa finner man en särdeles intressant vy af Bologna, sedt från tornet på Palazzo publico; panorama af Rom från Capitoliitornet, der man ser de sju kullarnes stad utbreda sig i en underbart skön belysning af aftonsolen; samt en präktig utsigt öfver Neapel och dess omgifning från Pausilippohöjden. Största dragningskraften bland dessa åtta utöfvar dock en gammal bekant, den herrliga taflan, som framställer stora kanalen i Venedig med dess speglande vatten, dess marmorpalatser, gondoler och barker, hvilken tafla i konstnärligt hänseende torde stå främst bland dem af hr Enslens hand, som vi haft tillfälle att se.

31 januari 1857, sida 2

Thumbnail