STOCKHOLM, den 26 Jan. JERNVÄGSFRÅGAN. () VIL Vi fortsätta upptagandet af de skäl, som i den kungliga propositionen blifvit anförda för den vestra stambanans dragande söder om Mälaren, för att sedermera sammanfatta dem, som synas oss tala för vägen på norra sidan om denna sjö. Då öfverste Ericson, med antagande att endast den ena af dessa banor skulft komma till verkställighet, beräknar, att man, om vestra stambanan lägges genom Södermanland, kan komma lika långt från Stockholm på norra, östra och vestra stambanorna med icke mindre än 127, mil kortare banbyggnad, än om samma bana lägges norr om Mälaren, så vore man frestad att anse detta skäl för banans förläggande söder om Mälaren blott såsom ett skämt eller en lek med ord. Ty om man ock med en 283, mil lång jernbana från Upsala öfver Stockholm och Katrineholm i Södermanland till Hjulö kan från Stockholm komma till de uppgifna trenne punkterna, lärer väl ändå ingen på allvar kunna påstå, att man derföre i verkligheten på denna bana kan komma lika långt som på en 41 mil lång jernbana gående från Stockholm till Upsala och öfver Westerås till Hjulö, samt vidare på andra sidan från Stockholm till Katrineholm. En köpman, som vintertiden ville från Stockholm expediera gods till Westmanland; Dalarne eller norra Nerike, skulle snart nog märka detta; och det är allmänt bekant, att det gods, som från Stockholm försändes till de nämda -provilserna, i mängd, värde och betydenbet vida öfverstiger hvad som kommer i fråga att från Stockholm expedieras) till Södermanland och södra Nerike. () Hvad åter den uträknade besparingen i bygg.nadskapitak angår, så har det nog-sin riktighet; att ju färre jernvägar man anlägger, desto mindre blifva utgifterna för deras anläggning och underhåll. Byggas inga jernvägar alls, så kan man ju, enligt denna åsigtsoch med ledning af beräkningarne i den kong: propor sitionen, sä i öra en besparing a 108,000:000-semte den framtida drifteoch uäderhållskostnaden för 1423, miljernväg. tf Är mån deremot ense om den åsigt, att ändamålsenligt anlagda jernvägar befrämja tillväxten af landets välstånd, så blir vinsten af:dylika besparingar tvifvelaktig. I den kongl. propositionen är vidare anfördt, att den vestra stambanan genom att förläggas söder omr Mälaren får en sträcka-af 127, mil gemensam med den östra, men deremot-om den drages norr om Mälaren endast blir för en väglängd af 6 mil gemensam med den norra stambanan, hvaraf: der slutsats drages, att 6V,-mil mera besparas, ombanan drages söder om Mälaren; Det är likväl uppenbart,-att denna besparing blott är skenbar och endast kan beräknas så länge som man blott afser att bygga de uppgifna norra, vestra och östra banorna. Så snart man deremot besluter sig för att äfven bygga föreningsbanor mel:an dessa banor, såsom både komiterade och öfverste Ericson, eburu på olika sätt, föreslagit, så försvinner denna beräknade besparing helt och hållet. Det anmärkes ytterligare, att genom vestra stambanans dragande norr om Mälaren och den norra och vestra stambanans gemensamhet mellan Stockholm och Girista en förlängning af omkring 27, mil skulle uppstå i förbindelsen mellaa Stockholm och Upsala. Men denna olägenhet uppväges af lättade förbindelser i andra riktningar för båda städerna. Att vestra stambanans dragning söder om Mälaren lemnsr frihet att bestämma en norr om Mälsren gående banas riktning på det sätt, som ett billigt afseende icke blott på Uplands och Westmanlands, utan äfven på de norr om dessa provinser liggande orternas intressen fordrar, är emellertid onekligen en stor och väsentlig förmån, på hvilken största afseende bör fästas. Det hade derföre varit önskligt, om regeringen i detta hänseende låtit anställa de noggranna statsekonomiska undersökningar () Se Aftonbladet n:r 8, 9, 10, 11, 14 och 18. () Ett af flera köpmän och fabriksidkare i hufvudstaden afgifvet intygande, offentliggjordt i en nyligen utkommen broschyr (0: statens jernvägsbyggnader, sid. 21), bekräftar på det bestämdaste: detta, äfven af öfverste Erieson medgifna förhållande. Ifrågavarande intyg är så iydande: Med anledning af framstäld begäran om upplysningar för åstadkommande af jemförelse mellan den handel ocH rörelse, som eger rum mellan Stöckholm samt de norr och söder om Mälaren belägna orter,-få underteeknade, köpmän och fabriksidkare, härmed. meddela det intyg, att antalet af de varuafsändningar vi göra på orterna norr om nämde sjö, bland hvilka vestra Upland, Westmanland och Dalarne äro de förnämsta, är så utan all jemförelse större, än försändningärne och handeln på de söder om -sjön liggande, vatt hvad som under vanliga förhållanden ditsändes, kan anses för en obetydlighet; och är det vår öfvertygelse, att i affärsverksamheten enellan dessa orter och Stockholm enahanda förhållande i ällmänhet eger rum. Stockholm den 20 December 1856. Ludvig Tyder 8 komp. Er. Fröberg komp. ÅA. T. Starck. Ahrberg Fagerberg. Dugge-s Settervall. Schwieler komp. lande 2thörder till dere han elellasn on