Article Image
. Kongl. Maj:ts Proposition. angående de jernvägar i riket, som af allmänna medel böra bekostas. (Forts. från gårdagsbladet.) Med fästadt afseende å samtliga ofvannämde förhållanden, har öfverste Ericson, för byggandet af de stambanor, som K. M. anser böra för statens räkning anläggas, uppgjort arbetsplan, åtföljd af kostnadsförslag, hvilket grundats dels på den erfarenhet, som 4e redan utförda jernvägsarbetena lemnat, dels på de af komiten gjorda beräkningar. De anslag, K. M. vid innevarande riksdag af ri-. kets ständer äskat, äro visserligen i allmänhet afsedda att ej utgå förr än nästa statsregleringsperiod inträdt, eller under åren 1858—1860. Som likväl arbetena å statens stambanor måste redan från och med nästa år i en vidsträcktare skala vidtagas, om de skola inom här ofvan utsatta tid kunna medhinaas, samt dessutom onödiga kostnader af icke obetydligt belopp skulle för statsverket uppstå om, i brist på medel, arbetet måste under 1857 inställas, så har af sådan anledning och då af den behållning, hvilken förefinnes å de vid senaste riksdag till påbörjande af arbetet å vestra och södra stambanorna anvisade medel, endast omkring 400,000 rdr rrit besäknats komma att vid innevarande års slut återstå; : öfverste Ericsons efterföljande plan blifvit uppgjord: under förutsättning att, utom hvad som under nästa statsregleringsperiod bör utgå, ett särskilt anslag varder för 1857 års arbeten beviljadt. För år 1857. Norra stambanan: Förberedande åtgärder vidtagas och arbetet börjas mellan Stockholm och Upsala med en kostnadsberäkning af riksdaler riksfhynt 1,200,000. Jernvägsanläggningen inom hufvudstaden påbörjas och fortsättes med all verksamhet, rdr rmt . 850,000. Vestra stambanan: På åtskilliga ställen i Stockholm 6ch Södertelje, samt äfven söder om sistnämde stad, påbörjas sådana arbeten, som erfordra en längre tid för deras fullbosdande, såsom vidlyftigare bergsprängningar och jordarbeten, broar och viadukter m. m., FÅR FIG ed WE mn ae a es 2 85000 Vid Göteborg fortsättes arbetet å bangården och dess bygnader, rdr rmt : : os so. 210,000. Från Göteberg öfver södra gränsen af Skaraborgs län fortsättes det å denna bana redan påbörjade arbetet förbi Falköping och Sköfde mot Göta kanal, får fmtörs JC napp gare MAT 2,750,000. Södra stambanen: Å linien emellan Fålköping och Jönköping, samt några mil söder ut från sistnämde stad påbörjas och grundläggas sådana bygnader, som fordra en längre tid för deras fulländninr, rdr rmt 50,000. Arbetet å bangårdarne i Malmö och Lund fortsättes, rdr rmt . — . . so so s . . 180,000. Jernvägslinien från Lund till Håstad, ?, mil, fullbordras för lokomotiv, rdr rmt . . . . 110,000. Förberedande åtgärder vidtagas och svårare arbeten påbörjas å linien norr ut mellan Lund och Finjasjön i Kristianstads län, rdr rmt . 1255,000. Summa för 1857 års arbeten. . . . 8,155,000. Om härifrån afdrages den behållning, som anses vid 1857 års ingång förefinnas . 2 400.000. erfordras såsom ytterligare anslag blott rdrrint . Loc se ae 4 ov vc vr T)TN0,000 Öfverste Ericson anmärker härvid, att om det i ofvanstående plan upptagna. arbete skall under loppet af år 1857 kunna utföras, måste åtskilliga förberedelser redan under innevarande vinter vidtagas, såsom anskaffande af sten, virke, verktyg, m. m. samt uppförande af byggnader för arbetarne, hvadan han anser hödvändigt att af årsanslaget må utgå redan under första qvartalet 1,500,000 rdr, och under: det andra qvärtalet 2,300,000 rdr rmt. För nästa statsregleringsperiod eller åren 1858—1860. Norra stambanan fullbordas och öppnas för trafiken mellan Stockholm och Upsala, 6!,, mil, rdr rmt 3,600,000: Jernvägsanläggningen genom hufvudstaden fortsättes, rdr rmt 1,450,000. Anläggning af reparationsverkstäder i Stockholm, rår rmt. 200,000. Vestra stambanan: Från Stockholm fortsättes arbetet å denna bana öfver Södertelje mot Katrineholm, och under gynnsamma förhållanden böra 4 å 5 mil vid 1860 års slut kunna vara fullbordade, 5 mil, rår rmt 4,829,000. Bangård med verkstäder fullbordas i Göteborg,rår rmt 255,000. d ; Från södra gränsen af Skaraborgs län till och förbi Göta kanal fulländas banan, så att vid 1860 års utgång en sammanhängande färdig jernvägssträcka af 19 mil, deruti inberäknade de redan fullbordade 9 milen, öppnas för te OUlOE E kusten vid Göteborg, 10 mil, rdr rmt 4,860,000. Saviandindningsvänan mellan Örebro ock Askersund påbörjas, 1 mil, rdr rmt 660,000.

5 december 1856, sida 2

Thumbnail