lal m. fl. ställen föröfvade stölder, afvek i början a istlidne Juli från orten, och tros ha begifvit sig öfver ill Danmark. Nämde person blef allmänneligen eferlyst såväl derstädes, som här i landet, utan att det lock lyckades polisen att gripa honom. Emellertid olef en annan dräng med samma namn, och från samma socken, som tagit tjenst i Danmark, dit han äfven i samma veva i bref inbjudit bustru och barn, af danska polisen häktad ochi dessa dagar hit öfverörd. Misstaget upptäcktes emellertid snart, och den stackars mannea försattes naturligtvis på fri fot. — Redaktionen af Norra Kalmar läns tiding, en af våra bäst redigerade landsortstidningar, ännagifver att den från och med den 1 Novemver utkommer tvenne gånger i veckan, i stället för en gång såsom hittills varit fallet. i. och jernvägsförbindelse mella Asa-sjön och Karlshamn. Rörande detta af oss flera gånger såsom påtänkt omnämda företag, har borgmästaren gårdh till Carlshamns Allehanda insändt följande meddelande: Då frågan om anläggning af kanal emellan Asajön och Ailmundsryd i Kronobergs län samt jernväg från Allmundsryd till Karlshamn är af stort intresse för denna stad och ort, har jag ansett mig öra till allmän kännedom meddela de för ändamåjet vidtagna åtgärder, hvilka inhämtas dels af nelanintagne af mig, å bolagsstyrelsens vägnar. till kongl. styrelsen för allmänna vägoch vattenbygnader afgifna berättelse, dels ock af de beslut, hvilka sedermera fatiats vid den deruti omförmälta bolagsstämma. Nämde berättelse, som innefattar upplysnipg om frågans ställning före bolagsstämman, är af följande innehåll: Enligt plan och kostnadsförslag, som år 1850 uppgjordes af cheferne för södra och mellersta vägoch vattenbygnadsdistrikterna hrr majorerne OC. G. Bejer och C. A. Olivecrona, skulle kosinaden för anläggning af en båtled eller kanal genom Kronobergs län från Asasjöv till Allmundsryd vid sjön Åsnen, emellan hvilka sjöar afståndet är vid pass tio mil, uppgå till 552,759 rdr bko, inberäknadt jordersättningar. För denna kommunikationslinies fortsättning medelst en jernbana för hästkraft från Allmundsryd till Karlshamn, hvilken vägsträcka utgör något öfver 3, mil, har undersökning jemväl skett och kostnadsförslag blifvit i Januari 1854 upprättadt af hr ingeniören C. Tottie, som beräknat anläggningskostnaden, med inbegrepp af jordersättningar, till 510,040 rdr. Då likväl uti sistlidne Augusti månad ofvanberörde förslag blifvit å nyo granskade och öfversedde, det förra af major Olivecrona och det senare af ingöniör Tottie har, i följd af de på orten stegrade priser å materialier samt förhöjda arbetslöner, kostnaden måst ökas för kanalen till 700,000 rdr och för jernvägen till 576,135 rdr, hvarjemte, för den händelse att bana för lokcmotiv skulle anses lämpligare än hästbana, kostnaden för den förstnämdas anläggande med rörelsemateriel komme att, enligt major Olivecronas approximativa beräkning, yttermera höjas till 824,000 rår. Alltså skulle anläggningskostnaden, som, efter de äldre förslagen, utgjorde tillsammans för kanaloch jernväg 1,062,799 rår, äfven utan lokomotivbana, uppgå till ungefär 1,276,135 rdr samt med sådan bana blifra vid pass 1,524,000 rdr allt banko. Val hafva, efter det aktier tecknats inom orten till belopp af 242,333!,, rår s. m., vederbörande intresseoter, vid sammanträde sistlidne vår, beslutat att, med omfattande af enda utvägen för beredande af det högst vigtiga företagets möjliga utförande, hos Kongl. Maj:t framställa umderdånig anhållan om proposition till rikets i höst församlade ständer, angående statsbidrag, motsvarande två tredjedelar af anläggningskostnaden, så att en tredjedel deraf erhölles såsom avslag, utan återbetalning och en tredjedel såsom amorteringslån, med förbindelse för delegarne, att genom ytterligare aktieteckring åstadkomma skilnaden; men då gevom ofvanförmälta nya uträkningar nu mera är utredt, att så väl kanalens, som jernbavans byggande skulle medföra vida högre kostnader, än de som hittills tagite i beräkning samt förändring i planen äfven blifvit ifrågastäld medelst anläggning af bana för lokomotiv i stället för hästbana, har ny bolagsstämma ansetts nödig och blifvit bestämd att hållas uti innnevarande månads slut, hvarefter delegarnes till Kongl. Moj:t afgifvande underdåniga ansökning i ämnet lärer vid början af instundande riksmöte eller före årets utgång vara att emotse. Vid berörda bolagsstämma, som hölls i Wexiö den 24 nästlidne September, beslöts enhälligt: 1:o att förslaget till jernbanans anläggning skall förändras från hästtill lokomotiv-väg, emedan erfarenheten lärt, att hästkraften icke med fördel kan tagas i anspråk för en större transit, då banans längd öfverstiger en mil, samt 2:0o att, då atatens medverkan till det allmänt nyttiga ändamålet bör kunna påräknas genom anslag och lån för den del af bygnadskapitalet, som ej genom aktieteckning kan anskaffas, bolagsstyrelsen skulle gi i författning med följande åtgärder, nemligen: a) att hos Kongl. Maj:t i usderdånighet begära aflåtande af dess nådiga proposition till rikets ständer om bolagets understöd medelst anslag af statsmedel till kanalbygnadens halfva kostnadsbelopp enligt förslaget och utan återbetalningsskyldighet, men emot förpliktelse för bolaget, att tillskjuta återstoden i kostnaden för kanalens utförande. d) att hos Kongl. Maj:t i sammanbana härmed göra ansökan om nådig proposition, att bidrag af statsmedel må beviljas bolaget för jernbanans utförande medelst lån på enahanda vilkor, som vid nästlidne riksdag bestämdes för Falu-Gefle jernvägsbolag, nemligen: till två tredjedelar af byggnadskostnaden, enligt förslag, emot förbindelse för bolaget, att, innan någon del af statslånet finge lyftas, teckna aktier till samma belopp, deraf hälften användes till byggnaden och andra hälften utgör statens säkerhet för det beviljade lånet intill dess att jernvägen är färdig, då bygnaden antages såsom säkerhet för det beviljade lånets afbetalning genom en procents årlig amortering å kapitalet och två procents ränta. I följd af dessa beslut, har styrelsen anmodat hr major Oliveerona att enligt benäget åtagande uppgöra en detaljerad kostnadsberäkning öfrer förändringen till lokomotivbana, hvarefter, sedan denna beräkning skett och kommit sty elsen tillhanda, de för sakens fortgång på styrelsen beroende tillgöranden skyndsamligen komma att ega rum, så att framställning om anslag och lån af allmänna medel må kunna ske tidigt under nu instundande riksdag. — Onsdagen den 22 i denna månad hölls vid Ultuna landtbruksimstitut examen, då följande landtbrukslärlingar efter fulländad tvåårig lärokurs utexaminerades: Jan Avgust Nilsson från Nyeds socken i Wermland, Johan Adolf Jansson från Stockholm, Vietor Teodor Bellander från Upsala Näs socken, Adolf Fredrik Åkerlind från Örebro, Oscar Nikolaus Husberg från Veckelsångs socken i Kronobergs län, eos sor SONOEKNETESAR OR EAENAREEON TRE