skola af efterkommande dömas, då nu dere mot den konduktör, som vid intendentsembe. tet får sig ett z. k. mål uppdraget, oftast utan in. tresse för orten eller saken, skyndar sig att blif. va qvitt ett arbete, som för honom och relativ till hans knappa lönevilkor blir både långsamt, letisamt och otacksart. Ej kan måhända ännu på en 40 å 50 år denna reform bära de frukter man skulle önska att den genast skulle göra, dels af brist på det större antal dugliga embetsmän, som dertill erfordrades, dels af den orsak, att smaken och lusten att bygga ej så nå en gång göra sig gällande, utan först efter tydliga exempel på nyttan och fördelarhe deraf börja så småningom, tills det riktigt hinner att taga fart. Troligen blifva äfven allmogens inbitna fördomar i sådana asker ett stort hinder. Men om början till en god sak ej genast medför den åsyftade verkan, så är den dock en början till den lycka och välsignelse saken, en gång genomförd, kommer att sprida. Skulle syftet med denna lilla uppsats behjertas eller fästs vederbörandes uppmärksamhet och ej helt och hållet förkastae, såsom opraktikabelt eler svår-utfördt, vore det för insändaren en sgann tillfredsställelse. Och skulle ej på något sätt bågen för ett bättre bygnadssätt, 1 förening med beqvämligbet och renlighet, kunna väckas hos vär allmoge, så borde åtminstone af en sakkunnig person kunna åvägabringas och uti Läsning för folket eller någon annan billig och populär skrift införas nyttiga och lättfattliga uppgifter och ritningar 1 detta af få och alltför litet senterade ämne. Dåen blifvande minister för offentliga arbeten en gång tillsättes, kanske denna sak då, om ej förr, skall öfvertänkas och behjertas. P.G. S—3.