— Vi meddela efter Svenska Tidningen följande sammandrag af den berättelse, som styrelsen öfver vägoch vattenbggnader afgifvit rörande de under år 1855 verkstälde arbeten. Inom norra vägoch vattenbygnadsdistriktet. Wäddö kanel. Sedan regulier ångfartygstrafik der börjat, har en lastbrygga blifvit uppförd vid Ortala kanals norra ända. Under året hafva 1025 fartyg passerat kanalen, och hafva inkomsterna uppgått till 1077 rdr 29 sk. 4 rst. ), och utgifterna för tillsyn och reparation till 626 rdr 26 sk. Kanalens reservfond uppgick till 3636 rdr 30 sk. 6 rst., hvarförutan 89 rdr 2 sk. 3 rst. finnes kontant i arbetskassan. Akers kanal. Kanalen, som underhälles på entrepenad, har under året kostat 139 rdr 16 sk. bko i underhåll. Mot entreprenören har blifvit anmärkt, att han ej låtit verkställa en behöflig muddring till fördjupning af ett grund vid Åkers-åns utlopp i Tunafjerden, hvadan han blifvit anbefald att göra detta under sommaren 1856. Carlbergs kanal. Enligt redogörelse af guvernörsembetet, som har tillsyn öfver kanalen, hafva 338 storbåtar, 344 pråmar och 5001 smärre båtar passeat kanalen samt betalat 203 rdr 25 sk. i afgift. Behållna inkomsten uppgår till 101 rdr 36 sk. 6 rst. bko, oeh reservfonden vid årets slut till 1491 rdr 9 sk. 2 rst. Upsala å. Muddringsarbetena hafva fortgått, och åtskilliga af vårflod och stark isgång föranledda skador reparerats, Utgifterna för verkstälda arbeten m. m. hafva utgjort 5222 rdr 44 sk. 3 rst., inkomsterna 5030 rdr 38 sk. 8 rst., och behållningen till år 1856 utgör 3202 rdr 1 sk. 3 rst. Enköpings å. Som utgifterna för denna farled blott uppgått till 47 rdr 32 sk., och inkomsterna till 760 rdr 12 sk., så har den för fördjupningsarbetena åsamkade skulden (1000 rdr) kunnat minskas till 400 rdr. Dessutom fanns i kassan vid årets slut 88 rdr 4 sk. 6 rst. Södertelje kanal. Muddring och stenupptagning har utförts i kanalen och vid Linasundet; detta tillsammans med reparationer af skador, orsakade af det starka vattenflödet den 31 Juli, har kostat 1191 rdr 30 sk. bko. Inkomsterna hafva gått till 18,329 rdr 44 sk., eller 925 rdr 20 sk. mindre än år 1854.:Kanalfarten började den 5 Maj och slutade den 11 Deeember. : Rensningar och fördjupringar i farvattnet från Östersjön till Gefle hafva fortgått i norra och södra Limösunden samt vid Fredriksskans. Arbetet har ofta hindrats af blåst och sjögång, och som arbetspersonalen då ej på annat sätt kunnat användas, blifyer företaget ganska dyrt. Rensningarne för timmerfottningen i Ljusneelf inom Arbrå. och Bollnäs socknar af: Helsingland, hvilka bedrefvos med understöd af staten, äro fullbordade och godkända. Intressenterne hafva verkstält arbetena efter en vidsträcktare plan och med större kostnad, än som ursprungligen var beräknadt. Strömbygnaderna i Ljusneelf vid Leaforsen i norra Helsingland, som äfven bedrifvits med statsbidrag, hafva likaledes blifvit fullbordade och godkända, med enahanda vitsord för intressenternes uppoffringar, som för det förra arbetet. Rensningarne i Voxna elf för timmerflottningarne: i Helsinglaud (med statsbidrag) hafva icke under året ortgått till följd af tvist mellan intressenterne. För öretagets fullbordande erfordras dock blott 2000 rdr. Kavelanläggningen mellan södra och norra hafsvikarne id Hernösand är så färdig, att kanalen kunnat till rafik öppnas. Det återstår ännu blott några underrattenssprängningar. Kanals öppnande genom Tjufholmssundet för farledens örkortande från Östersjön till Luleå (med statsbidrag). Arbetstiden har måst förlängas till den 1 Oktober (856; 18 till 18!V, fots djup finnes redan i kanalen, å att det blott återstår att verkställa 1, till 2 fots ördjupning af bottnen, Ducdalber m. m. äro färdiga. Ombygnaden af Nockeby bro mellan Stockholm och Drottningholm (med statsanslag af 83,000 rdr) ledes w major Leijonancker. Gamla brodtelen mellan vestra tranden och rullbron är borttagen, faschingrund dertädes utlagd, och ehaussen derå färdig på 200 fots ängd frånd stranden. Flottbro är påbörjad mellan ullbron och östra stranden. Gamla rullbron är bortagen, och början gjord med grundbildning för ny ullbro med bättre läge, för sjötrafiken. Undersomnaren har arbetet bedrifvits med 40—50, under höten med 90—100 man. Dessutom hafva under året planer blifvit utarbe ade och gillade: för anläggning af jernväg med ångraft mellan Gefle och Falun (med staisiån af 1,600,000 dr); för reparation af farleden genom Almarestäkeandet (med statsbidrag af 350 rdr); för åtskilliga : Alla summorna åre beräknade i bankomynt. et 4 D A me AA VI SÅ rr KE KR VR Re KR AAA