Article Image
Köping-Hults jernvägsbolag. Vi meddela här ett sammandrag af den berättelse, som detta bolags direktion afgifvi till ordinarie bolagsstämman i Örebro den 19 dennes, och hvaraf vi på begäran erhållit del Direktionens uppmärksamhet var under sistlidet å1 förnämligast riktad på vägbygnadsarbetets fortskyn dande och uppnåendet af det mål, hvartill bolagel då hade att sträfva, nemligen banans öppnande föl rafik mellan Örebro och Köping inom årets slut bvilket utgjorde vilkoret för bibehållandet af den bo. laget af staten beviljade räntegaranti. Direktionens ansträngningar i detta fall kröntes emellertid icke med önskad framgång. Genom otillräckligheten at här tillgängliga penningar, i förening med tidigt inträffande köld, som afbröt arbetet, kunde banans fullbordande häremellan och Köping icke tillvägabringa: i föreskrifven tid, och direktionen såg sig nödsakad att uti underdånig skrifvelse till K. M:t den 15 sistlidne December göra derom anmälan. Den uti bolagets privilegium detsammä tillförsäkrade, ofvanberörde räntegaranti har sålunda gått för bolaget förlorad. När denna olyckliga utgång ieke längre kunde undvikas, och utsigten till öppnandet af trafik mellan Örebro och Köping aflägsnade sig, ansåg direktionen sig handla i bolagets närmaste intresse, om den i görligasto måtto medverkade till skyndsamt öppnande af en trafik mellan Örebro och Nora; och direktionen åtog sig fördenskull genom aftal 1 början af December månad: sistlidet år att med bolagets lokomotiver och jordvagnar verkställa barlastning å Nora-Ervalla-banan, emot viss betingad ersättning; hvilket aftal sedermera blifvit under innevarande år särskilta gånger förnyadt med någon förändring i vilkor. Genom detta biträde har fullbordandet af nämde bana blifvit i hög grad fortskyndadt; och oaktadt det ekonomiska betryck, hvari direktionen af kända orsaker sig befunnit, samt trots de stora svårigheters,bvarmed den i så många hänsesn: den haft att kämpa, lyekades direktionen likväl att den 17 sistlidne Mars öppna trafiken mellan Örebro och Nora, hvilken, till en början endast afseende varutrassport, från och med den 2 sistlidne Juni utsträckts jemväl till forslande af passagerare. För denna trafik har direktionen föreslagit och K M:t faststält en interimstaxa, ursprungligen beståmd att gälla endast till den 1 sistlidne Juli, men sedermera prolongerad till-den 1 instundande Oktober, och vidare har den 27 sistlidne Augusti förslag till definitiv taxa blifvit af de till K. M:t ingil en

26 september 1856, sida 3

Thumbnail