Article Image
Derjemte har direktionen antagit ech utfärdat ett interimsreglemente för tjenstemän och betjening vid banan, hvilket blifvit särskilt tryckt med så väl svensk som engelsk text. i Den öfverenskommelse, som för en tld af 10 år blifvit träffad med Nora-Eryalla-jernvägsbolag, att trafiken å dess bana skall af Köping-Hultbolaget besörjas emot åtnjutande af 60 procent utaf bruttoinTkomsten å nämde bana, har redan förut omförmälts. Detta aftal har emellertid ännu icke trädt i:verksamhet, i anseende dertill att Norabanan icke ännu befinner sigi det skick, som kontraktet bestämmer; dock har trafiken derå besörjts af Köping-Hults bolag, och fortgår enligt särskilt derom de respektive bolagens direktioner emellan träffade uppgörelser, hvilka i begynnelsen bestämde, att, sedan driftkostnaden blifrit godtgjord, hvartdera bolaget skulle taga lika del uti den återstående inkomsten, men numera stadga, att af bruttoinkomsten !s:del skall tillfalla Nora-Ervalla-bolaget, och -?;:delar utgöra KöpingHult-bolagets ersättning för trafikens bedrifvande. Sedan förlidet års bolagsstämma bar expropriationen emellan Örebro och Köping blifvit i det närmaste afslutad, och nppgår hela den bestridda kostnaden för jordinköpet å denna del af linien till 144,886 rdr 14 sk. bko. Direktionen ingår derefter uti en utförlig redogörelse för de under år 1855 samt vida: Jare intill den 28 Augusti innevarande år verkstälda arbeten af olika slag, hvilken vi här förbigå. Berättelsen fortfar : rets arbeten å banan haf:a hufvufsakligen egt rum mellan Dylta och Frövi, i ändamål att bringa denna del af linien i skick att kunna trafikeras; och oaktadt de små tillgångar, direktionen egt till sitt förfogande, har det likväl lyckats att vinna detta mål. Lokomotiver bafva sedan den 4 i denna månad kunnat löpa ända ifrån Örebro till Frövi, och en regelbunden trafik kan på nämde station öpppas, så anart tillgången på flera lokomotiver och annan rö: relsemateriel gör underhållandet af en sådan trafik för bolaget möjligt. i Direktionen har här ofvan omförmält den tidpunkt; då trafiken mellan Örebrö och Nora tog sin början Den öppnades under ogynsaräma omständigheter med hänsende till årstid och banans ofullkomliga skick) särdeles mellan Ervalla och Nora. Icke dess mindre har densamma visat ett resultat, som, i betraktande deraf att persontrafiken icke fick börja förr än vederbörlig afsyning af banan försiggått, och således först öppnades med den 2 sistl. Juni, samt att större delen af tiden allenast ett tåg gått fram och tillbaka om dagen, motsvarar all billig väntan. i Ifrån den 17 Mars tillioch med den 31 Maj forsslades gods till 12,494 sk vigt med en brutto: inkomst af rmt rdr 11,966: 47, 9. Den närmast föl: jande månaden, räkbåd till fyra. veckor, från och med d. 2 till och med d. 28 Juni, forslades i Passagerare 2991, gods ak 5747: 16. 6, fr. 29,6 —26:7 2971 5701: 13. 9; 271—23,8 9 2857 8537: 5. 6; Summa 8819. 19986: 15. Ii hvilket gifvit en bruttoinkomst För passag. Gods. Summa. 1:a mån. 3803: 2. — 5019: 83. — 8822:85. — 2:0 r 3399: 44. 66. 5006: — — 8405: 41. 66; 3:0 3322: 95.83. 7134: 52, 08. 10457: 47. 91; S:a rmt 10525: 39. 50. 17130: 35. 08. 27685: 74. 58, Bruttoinkomsten under hela tiden från trafikens öppnande till och med den 23 sist). Augusti har således uppgått till rdr 39,652: 22. 49 riksmynt. För den månad, som går till ända med morgondagen; kommer förhållandet att visa sig ännu gynsammare, dels derföre att trafiken underhållits mera allmänt med tvenne tåg om dagen, och dels med anledning af den i början af sistlidne vecka i Örebro inträffade marknad, hvilken beredt en särdeles god inkomst af persontrafiken. I afseende på bolagets finansiella ställning i sin helhet och de tilldragelser, som på densamma så för: derfligt inverkat under slutet af sistlidne och börjad af innevarande år, ansåg sig direktionen ieke nu be: böfva ingå i närmare redogörelse, då förbållandenå redan äro bolaget bekanta sedan den extra bolagsstämma, hvilken -egde rum den 17 sistl. Maj i Gö: teborg. Af de här i riket ursprungligen tecknade aktier har för 14 st. sista inbetalningen, af rir 24 bko pr aktie, blifvit försummad, och dessa aktier hafva för denskull blifvit förklarade förverkade. Om teckning af de vid extra bolagsstämman i Gö: teborg beslutade nya aktierna, med förmånsrätt, haf: va kungörelser blifvit utfärdade och tid för teckningen utsatt, först för innehafvarne af de gamla aktierna och sedermera för allmånheten. Resultatet deraf har varit här inom Sverge föga tillfredsställande, i det att endast 111 aktier blifvit anmälde tillteckning. I England hafva deremot tecknats 32,764 st., .erå blifvit inbetalde 1 pr aktie, och hafva dessutom bolagets der i landet varande fordringsegare ingått på att för sina fordrinsar taga aktieri liqvid till belopp af 40,000; hvarigenom bolagets bestånd kan anses betryggadt, och medel till fortsatt verksamhet äro att för detsamma påräkna. Inom direktionen har, sedan sista bolagsstämman den 17 Maj, den föråndring inträdt, att br Mont: gommery Cederhjelm åfsagt sig sin plats i bolagets styrelse. Hr T. C. Watson, som den 15 sistl. December upp: sade sin befattning såsom bolagets öfveringeniör, bar med den 15 Juni d. å. blifvit entledigsd från bolagets tjenst; och i följd af den finansiella ställningen hafva dessutom andra indragningar bland bolagets tjenstepersonal egt rum. Deremot har, efter trafikens öppnande till Nora, för densammas skötande nödig betjening blifvit antagen; äfvensom hr J. Cronire efter hr Watsons afgång reengagerats och är för närvarande bolagets ingeniör för vägbyggnaden. De ämnen, hvilka direktionen önskade att till bolagsstämmans pröfning och afgörande framställa, voro följande, nemligen: H 1:o Huruvida de, i följd af bristande inbetalning å sina akt.er, från delaktighet i bolaget uteslutne personer skola för de oguldne beloppen lagsökas med stöd af 14 i bolagets. reglor, eller bolagets rätt emot dem efterskänkas ? 2:o Huruvida, enligt revisorernes hemställan, för! nyad ytterligare undersökning må anställas i afseende på deaf br Sadleir verkstälde bedrägerier och örvaltuingen af bolsgets affärer i. England sist: lidne år? 3:0 Hvad åtgärder böra vidtagas emot hr Sadleirs sterbbus och de afgångne engelske direktörerne, för vinnande af skadesrsättning för de genom deras för: vållande eller försumlighet bolaget tillskyndade törl user? samt i 4:o Huruvida de svenska ledamöterna i direktioner: met undfå decharge för sin förvaltning under sist: lidbe år? Såsom -vi redan förut berättat, uppskö! bolaget sina öfverläggningar fill i mori gon lörd 8, då bolagsstämman kommir att orträttas och beslut rörande sistnämde frågor torde komma att af bolaget fattas. Aes -XXEEQXWÅXXEREEEEE NR des ännu en gång, och så pass mycket soll 1

26 september 1856, sida 3

Thumbnail