ge, hvilkeng verksamhet varit så fruktbringande för trädgårdsmästarekoistens lyftning i vårt land. OR ss Aa RA — Man löser i Norra Kalmar Jäns tidning: f Vår hamn, som med rätta utgör stadens stolthet, Ic har nyligen haft besök af tvenne främlingar, som i hög grad, men af olika anledningar, ådragit sig allmänhetens uppmärksamhet. Den ena, korvetten Svalan, en allt för ovärdig representant af svenska Öörlogsflottan och efter käntiares påstående ett riktigt missfoster, kunde icke undgå att uppväckå Vår sjövana befolknings åtlöje. Den är ute för att öfva jungmän och vandrar inomskärs från hamn till hamn, ej vågande att äfventyra öppna hafvets stormar. Den är ute för att värfva anslag till flottan vid nästa riksdag, hörde vi en gammal sjöman ironiskt påstå. Om sålunda korvetten Svalan på detta sätt ådrog sig allmänhetens uppmärksamhet, förvärfvade den andra främlingen af motsatt aiiledning en ännu ätörre. Det var en af dessa farkoster, under senare tider icke sällsynta i svenska farvatten, men väl i våra hamn, på hvilken Albions söner pläga sväfva omkring att samla erfarenhet eller döfva spleen — en äkta veritabel pleasure yacht, densamma om hvilken tidningarne förlidet år hade att berätta, att den vid bombarderingen af Sveaborg förde sin dåvarande egare tätt under fästnihgens mtrar. Den är för närvarande en svensk tillhörighet och eges äf sekundlöjtnanten vid kongl. flottan O; Cronstedt, som på ovanligt kort tid med densamma tillryggalagt vägen hit från Karlskrona. SES — Rörande utsigterna för den svensk-norska jernvägens dragning genom Wermland yttrar Wermlandsposten: Märkvärdigt nog, och hvad man väl knappast skulle hafva föreställt sig; har det visat sig, att terrängförhållandena för en jernvägsätiläggning i allmänhet äro fördelaktigare på den norska sidan än på den svenska, å hvilken senare icke obetydliga naturhinder äro att öfvervinna flerestädes inom Wermland, isynnerhet vid öfvergången af Wermelen vid Skärmnässtndet, hvarest vattendraget är omkring 1200 alnar bredt, öch på ett ställe ända till 60 fot djupt. Man hoppas likväl, detta oaktädt. att kunna utföra den här erforderliga dammoch brobyggnaden för en kosthad af mindre än en half million rdr bko. j Men som jernvägens eljest hödvändiga dragande omkring Wermelens norra ända skulle erfordra en lika å. stor kostnad, så vinnes alltid. för det nu antagna alternativet den säkra och vigtiga fördelen af en betydligt kortare väg. ee — Wermlands jernvägar. Styrelsens för allmänna vägoch vattenbyggnader embetsberättelse för 1855 innehåller följande uppgifter om det ypperliga lilla jernvägssystem, varaf en af våra mest kuperade provinser redan är i besittning: Jernbägen mellan Kvristinekamn och Sjöändans lastplats har i alla afseenien underhållits väl, och åtskilliga arbeten äro dessutom verkstälda till banans framtida lämpande för ångi stället för hästkraft. Trafiken, som under året stigit betydligt, har bedrifvits med 33 hstar pr dag samt uppgätt till 129,434 skålp. jern oeh malm, 10,959 tunnor spanmål, sill, salt m. m., 228,752 stycken tegel och skiffer samt 3018 tolfter plankor, förutom 455 vagnslaster diverse gods samt 457 passagerare. Intraderna hafva utgjort 44 427 rår rmt, deraf, sedan underhållsoch driftkostnad samt räntebetalning jemte amortering blifvit bestridde, återstå 5565 rdr rmt att utdelas till aktieegarne: Jernvägen mellan Klara elf och sjön Fryken, eller så kallade Frykstabanar, har underhållits anmärkningsfritt, med undantag likväl af banans grusning, som befunnits otillräcklig, hvilket uppgifvits härleda sig af den stora svårigheten, att under sommaren erhålla tillräckligt arbetsfolk. En ångvagn för jernbanan, tillverkad vid Eskilstuna verkstad, har under året blifvit färdig; och med anledning häraf är en ändring gjord i banans plan på höjden ofvanom Frykstad, der en kurs af blott 320 fots radie utlagts till 700 fots. Jernvägsbolaget, som med ångfartyg och båtar äfven bedrifver rörelse dels på Klara elf, mellan jernvägen och Karlstad, dels ock på sjöarne Fryken, har sammanblandat redogörelsen för dessa särskilta transportsvägars underhållsoch driftkostnader, hvilka tillsammans äro bokförda till 59,170 rdr rmt (deri inberäknade 3000 rdr räntebetalning å ett från handelsoch sjöfartsfonden erhållit lån), och bolaget uppgifves för året hafva gjort förlust af 8081 rdr rmt: j Jernvägsanläggningen öfver Ränkesed, möeilait sjöarne Bänken och Glafsfjorden, till hvars utförande kongl. maj:t före detta meddelat låneunderstöd från handelsoch sjöfartsfonden, har under året blifvit fullbordad, afsynad samt godkänd, och trafiken derstädes har under en del af sommåren och hösten varit i gång: Jernvägen mellan sjöarne Yngen och Daglösen, i Wermland, hvilken trafikerats från den 18 Maj till den 28 November, och hvarå 29,448 skålp. jern, malm och skiffer blifvit under nämde tid transporterade, har inbringat 6426 rdr 32 sk. bko, men omkostnaderna för rörelsen samt underhållet hafva erfordrat 300 rår bko utöfver inkomstsämnian; 2 Jernväger mellan sjöarne Yngen, Östersjön och Öjevettern, i Wermland, eller de så kallade Kroppaoch Storforsbanorna, hafva trafikerats från den 16 Maj till den 15 November, hufvudsakligen med cirka 80,000 skålp. jern, malm e: samt dessutom skiffer, trävaror oeh diverse effekter, hvarföre intraden utgjort nära 20,000 rdr. Underhåll jemte kostnaden för rörelsens bedrifvande hafva erfordrat cirka 14,700 rdr, bko. Å jernvägen mellan sjöarne Långbar och Yngen, i Wermland, hvilken redan flera år varit för trafiken använd, har, från den 16 Maj till den 26 Novenber, transporterats 26,900 skålp. j-rn, stål och malm samt dessutom skiffer, salt fisk och diverse varor. Inkonisterna af årets rörelse hafva uppgått till cirka 3320 rdr, och underhållssamt driftkostnaden till 2340 rdr bko. Anläggningen af jernbana mellan sjöarne Saxen och Yngen, i Wermlands län, lvartill kongl. maj:t före detta meddelat lånebidrag från handelsoch sjöfartsfonden, har bedrifvits så, att, fastän företaget icke ännu är till afsyning komplett färdigt, trafiken derå kunde begynnmas redan nästlidne höst. — — Af den uppgift öfver bankens metalliska kassa samt utelöpande sedlar och depositionsskuld m m., hvilken med lördagens Posttidning utdelades, in hämtas, att den 30 sistlidne Juni uppgingo de utelö ande sedlarne samt invisningar och insättningsbevis till 37,059,407 rdr, despositionsskulden till 8,088,114 rdr, obegagnade andelar af kreditivoch låneförlag till 3,477,338 rdr hela sedelstocken, med stadgade af drag, till 47,702,593 rår, samt guldoch silfvertillgån gen till 28,244,733 rdr bko. Då, enligt bankoregle mentets 116 S, sedelstoeken får med högst 20 millio ner öfverstiga nämda tillgång, utgör skilnaden mel Jan den befintliga sedelstocken och dennes tillåtn maximum 542.139 rdr bko. Då metalliska