Article Image
— Poliskamrarne äro, som bekant, myn digheter som älska att utveckla en viss kraft fullhet, och detta gäller icke mindre om de; i Göteborg, än om hufvudstadens. Vi had nyligen att berätta, huru det lyckats den förr att med landshöfdingeembetets bistånd utverk; sig en konglig förordning, som ålade stader att, dess protester oaktadt, förstärka polisen fonder. Vi hafva af ett senare nummer a Göteborgs Handelstidning erfarit ett prof p organisationsförmåga hos samma myndighet. som syntes oss förtjent af en närmare upp: märksamhet. Sedan nemligen polisfiskalsplatsen för staden blifvit ledig, har polismästaren ingått till Kongl. M:t med en ansökning, att denna tjenst måtte indragas och i dess ställe en ny tjenst bildas för en s. k. öfverkontrollör, som skulle tillsättas af poliskammaren eller af konungens befallningshafvande i länet. Den nye tjenstemannens åliggande skulle förnämligast bli att utföra polisåtgärder emot pers ner af en högre sambhällsställning, samt i afseende på qvalifikationerna för tjensten vara en sådan person som, i afseende på polisbestyren ej egde en tanke, som ej vore en återspegling af polismästarens egen. Citationerna äro Handelstidningens. Denna plan att förvandla en embetsman med en af polisen oberoende ställning, hvilken såsom allmän åklagare subordinerar endast under justiekanslersembetet och genom de berättelser han är skyldig att till denna myndighet afgifva kan anses utöfva en viss kontroll öfver poliskammarens verksamhet, till ett blindt verktyg för denna, har af Göteborgs magistrat, hvars yttrande blifvit infordradt, på ett kraftigt sätt tillbakavisats. Magistraten visar der bland annat, att öfverlåtandet åt konungens befallningshaf-: vande, att tillsätta en sådan öfverkontrollör, vore stridande mot kongl. resolutionerne på borgerskapets och städernas besvär af den 8 Juli 1720 och den 16 Oktoker 1723, enligt hvilka alla tjenstemän i städerna utom dem, hvilkas tillsättning ankommer på samfält val af magistrat och borgerskap, böra af städernes magistrater antagas och dervid förblifva, såvida de befinnas kompetente och skicklige; i öfverensstämmelse hvarmed äfven den ännu gällande kongl. förordningen om en förbättrad polisinrättning i Göteborg af den 19 Augusti 1807 stadgar, att tjenstemännen vid polisinrättningen utom den egentliga lägre betjeningen, som poliskammaren sjelf eger antaga, skola af magistraten tillsättas. Handelstidningen tillägger några allvarsamma och, såsom det synes, välgrundade anmärkningar, hvaraf vi anföra följande: Man är rätt nyfiken att erfars, hvilket afseende Kongl. Maj:t kommer att fästa på denna magistratens framställning. Visserligen är det tydligt ådagalagdt, att den ifrågavarande tjenstemannens tillsättning af konungens befallningshafvande är stridande mot de rättigheter, som staden lagligen eger, men då man nyligen sett huru litet afseende Kongl. Maj:t fästat påenahanda gällande lagar, för att få lägga ökad makt i landshöfdingens händer; då man tillika sett huru Kongl. Maj:t ej aktat för rof, att tvärtemot lag och egna kort förut afgifna, bestämda iöreskrifter, till poliskammarens hemliga fonder an1å en ganska betydlig summa af stadens medel, att inför landshöfdingen allena redovisas, allt detta till trots af magistratens och borgerskapets äldstes krafviga protest; då man sålunda ser huru maktens innehafvare icke låta sig besväras af genom lag, häfd och ed stadfästade förbindelser, så se vi alls ingen omöjlighet uti, att ju Kongl. Maj:t kan komma att gilla och stadfästa äfven detta poliskammarens förslag. Visserligen kommer väl ärendet i så fall att blifva föremål för ett blifvande konstitutionsutskotts anmärkningar, men hvad betyder det, då detta utskotts majoritet sannolikt ej kommer att finna sådana åtgärder föranledande till åtal, och då äfven i händelse sådant kunde åvägabringas, då olagligheten är uppenbar, riksrätten nog kommer att frikänna. Det händer ock, att den kontrasignerande rådgifvacen har reserverat sig till statsrådets protokoll, och då finnes ju icke längre någon, som kan juridiskt tvingas till ansvar. Så står det i verkligheten till med vår konstitusionella ansvarighet, hvilken, när allt kommer omsring, såsom den nu utöfvas, icke är annat än en maskerad allenastyrelse, blott med den fördelen, att len skyddar samma styrelse för alla oangenäma anmärkningar, utan att jå något sätt inskränka dess maktfullkomlighet. Vi lyckönska således Göteborg och dess högre -amhällsklasser, till den nye öfverkontrollören, iwvilken, då han icke kommer att ega en tanke, om ej är en återspegling af polismästarens, måste plifva en man, som förtjenar att så rikligt honorevas, att han utan gåne kan umgås med nyssnämde samhällsklasser och bland dem återspegla sin höge chefs tankar. — Vid införandet af nadansetåanda age till.

21 maj 1856, sida 3

Thumbnail