ekonomi ar ledig vid universitetet. Nytt Religionsmål. De förvecklingar; som så lätt blifva en följd dels af 1781 års författnings sväfvande och ofullständiga redaktion, dels afett någon gång för långt drifvet och i sina. medel felgripande nit attinom -den -luterska-statskyrkans strängt omgärdade sköte sammanhålla dess bekännare, ha äfven under loppet af innevarande år ånyo yppat sig i en tvist emellan Stockholms stads konsistorium och pastorn vid katolska församlingen, hr A. Bernhard. Då detta mål såsom principfråga är af vigt och af den utländska pressen redan blifvit upptaget (såväl i Åugsbärger Allgemeine Zeitung som i Journal des Debats), ha vi ansett det äfven böra komma till den svenska allmänhetens kännedom. Stockholms stads konsistorium hade hos öfverståthållareembetet anhållit att genom dess bemedling erhålla upplysning om hvilka barn blifvit inskrifna i katolska församlingens skola, samt hvilka äldre personer af den lutherska bekännelsen till den katolska öfvergått. I anledning häraf aflät öfverståthållareembetet till katolska pastorsembetet följande skrifvelse: Till kyrkoherden vid katolska församlingen i 4 Stockholm! Sedan hos Stockholms stads konsistorium anmält blifvit, det barn, tillhörande evangelisk-luterska bekännelsen, upptagitsi katolska församlingens skola för att der uppfostras, samt att äfven äldre personer af samma bekännelse öfvergått till katolska religionen, och berörde konsistorium i anledning häraf anhållit att genom öfverståthållareembetets bemedling erhålla upplysning, såväl hvilka barn af: luterska trosbekännelsen blifvit inskrifna i katolska församlingens skola, som ock hvilka de: bekännare åf den evangeliska läran äro; som öfvergåvt till don katolska, jemte uppgift om: dessa personers adröss; så ser sig öfverståthållareEmbetet föranlåtet att be hr kyrkoherden meddela hvad Tit. i afseende på förberörde anhållan har sig bekant. Stockholm i öfverståthållareembetets kansli-den 14 Januari 1856. 3 pråt Jar Jo -THamilton. C. Thelander. I anledning häraf yttrar Journal des Dåbäts, för den 2 dennes — en tidning, hvilken i fråga om det bekanta Cecchettimålet i Toscana varmt tagit de förföljda Lutheranernas försvar — följande: 7 ten Frågan Må Kändla om Sverge eller om Italien,: om baptister, reformerta eller katoliker; så -hafva-vi icke tvenne slags -mått: eller tvenne slags vigter. Rättigheten att utbreda sin tro medelst undervisning och predikande synes: oss lika -helig. somsamvetsfriheten.eller, rättarevuttryckt, ingen verklig samvetsfrihet finnes annorstädes än der Hvar och en har rätt att utbreda sanningen. Må lagen fritt bestraffa hånoch smädelse. emot den rådande bekännelsen; sådant är tillräckligt; men må den på sämma gång den bettraffar missbruket erkännä rättigheten. Att fordra, det en kristen; som funnit hvad han tror vara salighetens väg, endast för egen räkning behåller en dylik upptäckt, och icke skall meddela densamma åt sina bröder i Kristo, det är att förneka allt hvad UCuther förfäktat, det är att ej veta hvad religion vill säga. Må man ej härvid emot 70ss..göra .den invändning, att lagarne måste vördas; ingen är mera -benägen än vi att bevisa dem vördnad, Men lagen har. gränser. som den ej får öfverskrida, och det är endast inom dessa gränser som den är vördnadsvärd. Lagen egeringen makt öfver tron; ingen bland oss lägger sitt samvete i det borgerliga samhället, och i följd häraf kan staten icke rättsenligt röra vid samvetet. Ingen har rätt att påtvinga mig sin tro, eller att hindra mig att tro hvad jag anser vara sanning. Hvarifrån skulle väl staten eller majoriteten ha bekommit någon rätt i dylika frågor, hvilka ej röra-annat-än den enskilde i hans förhållande tillsin Gud? I dylika fall är den Tag, som hämmar en naturlig rätt och förtrycker -samvetet, ingenting annat än ett maktmissbruk... Må man rätt förstå oss: vi bestrida ej lagligheten åf den åtgärd konsistorium vidtagit; men vi förklara denna lagliga inqvisition vara enkränkning af denna högre Tättvisa, som utgör lagarnes mått. Må fritt konsistorium frembärda på denna bana, påkalla våldsamma åtgärder och ställa katoliker eller baptister emellan affallet och martyrskapet; men må blött denna korporation, då den betäcker sig med lagens namn, icke inbilla sig kunna undgå ansvaret för slika. handlingar och samvetsfrihetsvännernas förkastelsedom. Konsistorium har lagligheten för sig, men evangelium emot sig; och det fördömmes just af religionen, hvilken det åkallar, religionen, som lika litet är belåten med dylika tjenster som med dylika försvarare.