Det har kanske icke undfallit Eders Kongl. Maj:ts nådiga uppmärksamhet, att jag förbigått en omständighet som med skäl af åtskilliga andra blifvit anförd, nemligen den om Falbyggdens fördelar af en bana från Jönköping eller södra stambanan, hvilken passerar denna sädesbygds gräns mot Elfsborgs län På en jemförelse mellan det olika gagn, som östra och vestra delarne af Skaraborgs län kunna hemta af eu jernbana anlagd antingen öfver Lerslätten och Skarz eller öster om Billingen, har denna omständighet et icke så obetydligt inflytande; men då jemförelsen nu egentligen blifvit anställd emellan vestra och östra Billingsbanorna, så har jag icke ansett mig böra vidröra Fahlbygdens gagn af södra stambanan; emedan detta blir ungefär detsamma antingen den ena -eller andra af dessa banor vinner Eders Kongl. Maj:ts nådiga godkännande; ty i båda fallen blir den ifrågavarande sädesbygden på tvenne sidor omsluten af dc oftanämnde hufvudbanorna; ett förhållande, som under alla omständigheter måste inträffa, i en trak: der tvenne jernbanor sammanlöpa i en nära rät vinkel emot hvarandra. Tager man åter den folkmängd som inom länet bor utmed södra stambanan i öfvervägande, så finner man att det förut omnämnda missförhållandet mellan folkmängden på hvardera sidan af vestra Billingsbanan till större delen jemnas; och likasom den vestligast i länet boende befolkning icke kan draga gagn af vestra Billingsbanan, så må ste den i sydöstra delen, sedan södra stambanan blifvit fullbordad, icke heller kunna draga nytta af der östra. Jag har i underdånighet ansett mig böra anföra detta förhållande till det afseende detsamma kan förtjena; och får blott i underdånighet tillägga. att äfven om den befolkning, cirka 16,000 personer, som inom Skaraborgs län kunna draga nytta af södra stambanan, tages i beräkning, så fördelas länets invånare ändå detta oaktadt jemnare genom östra än vestra Billingsbanan. Det utlåtande jag nu haft nåden afgifva rörande vestra stambanans riktning genom Skaraborgs län. eller rättare dess ledning utmed östra eller vestra sidan af Billingen, får jag i underdånighet afsluta med hänvisning till vidfogade förut åberopade karta öfver detta län. ÅA denna karta täcktes Eders Kongl. Maj:t fästa nådig u;pmärksamhet vid det särdeles passande läge staden Falköping intager såsom föreningspunkt af de mot Jönköping, Göteborg och norra delen af landet utgående grenar af vestra och södra stambanorna, den förmånliga vinkel som banorna hä bilda med hvarandra, den förkortning i deras gemen samma längd, som derigenom uppkommer, samt den besparing i transportväg och dermed förenade kostnader, som i ett helt betraktadt, äfven blir en följe af beröringen med denna punkt; fördelar som icke på någon annan jernvägslinie genom länet kunnpi uppletas och hvilka efter min underdåniga åsigt, äfven om inga andra funnes, synas rättfärdiga stambanans anläggning genom östra delen af Skaraborg: län. Från Göteborg mot Stockholm ledes banan visserligen öfver Fahlköping på ena sidan af Billingen i en böjning mot öster, men banan från söder mot Stockholm skulle vester om samma berg göra en vida större böjning mot vester. Ordföranden i komiten för uppgörande af förslag till stambanors utläggning inom riket, generallöjtnanten och kommendören m. m. hr C. Akrell, yttra: i afseende på den räta linien vid utläggning uf statens jernbanor: F Den räta linien, så vidt naturhinder icke möta, bör vid utförandet vara en bestämmande hufvudregel; men tillämpningen af denna regel bör likväl sjelf bestämmas af formen på den landvidd som banan kommer att genomlöpa. Är denna oregelbunden, i stora partier, så föranledes deraf för banan en sammansättning af räta linier hvilka slutligen bilda en kroklinie. Denna af hr general Akrell, efter min åsigt så riktigt föreslagna regel är också fullt tilllämplig p: vestra stambanans förläggning öster om Billingen De stora insjöarne Wenern, Wettern,; Hjelmaren och