Article Image
Vestra stambanan och dess riktning genom Skaraborgs län. (Slut från n:o 37.) Tvad inflytande kan trafiken från landets södra och östra delar hafva på stambanans riktning genom Skaraborgs län? Utstakningen af statens jernbanor i olika riktninsar är måhända en af de för fosterlandets framtid och förkofran vigtigaste angelägenheter, och man .orde: ej med för mycket förutseende och noggrann veräkning dervid kunna tillvägagå. Den såkallade transitofarten eller rörelsen mellan vestra stambanans ändpunkter, Stockholm och Göteborg, har redan i det föregående blifvit betraktad; men i och med detsamma som södra stambanan utsträckes från Skåne till den vestra, nära Falköping, så Öppnas en ny transitofart, nemligen den emellan Malmö och Stockholm. Vidden af denna rörelse torde icke på förhand kunna förutses eller beräknas, men den torde kunna kalkyleras till fullt samma betydenhet som den emellan Stockholm och Göteborg, helst då man fäster uppmärksamhet dertill, att Sverges förbindelse med utlandet under vintertiden endast kan ske öfver Danmark och Skåne, samt att en icke obetydlig persontrafik jemte lättare och dyrbara handelsvaror kunna vara attpå transito förvänta denna väg. Den vigt man velat lägga på transitofarten mellan Stockholm och Göteborg, i ändamål att visa nödvändigheten af den rakaste jernvägslinien genom Skaraborgs län, vester om Billingen, eller mellan detta berg och sjön Wenern, har en naturlig motvigt i denna transitofart mellan Stockholm och Malmö, hvilken trafik, om banan lägges vester om Billingen, som förut är nämdt, får 1!, mils längre väg att passera än öster om samma berg; då transitofarten mellan östra och vestra kusten endast får !, mil längre transport på en bana genom östra delen af Skaraborgs län. En annan icke mindre vigtig framtida trafik än denna transitofart är Norges förbindelse med utlandet och Skandinaviens södra orter. Detta, under vintertiden, till följd af bristande kommunikationer, från det öfriga Europa så afskilda land, skall i en jernbana från Skåne genom Westergötland till Nerike och vidare till Stockholm, redan se sig förflyttadt betydligt närmare både utlandet och brödrarikets östra och södra delar, och det kan ieke dröja länge inman en jernbana i vestlig riktning öfver Christinehamn, Carlstad, Arvika samt Kongsvinger till norska jernnanan söder om Eidsvold blir anlaggd. Denna så högst nyttiga jernväg skall, förenad med vestra stambanan vid Svartå bruk i Nerike, på samma gång sätta Norge i förbindelse med södern, östra delarne af Sverge samt Stockholm. Äfven denna utsträckning af södra stambanans trafik, eller den mot Norge, ökar vigten deraf, att icke utan särdeles tvingande skäl, genom banans ledning vester om Billingen förlänga den väg, på hvilken detta lands persontrafik, dess post och lättare handelsgods i en framtid sannolikt komma att framföras. Uti flera skrifter som till Eders Kongl. Maj:t blifvit inlemnade och äfven vid andra tillfällen har man påstått, att Skaraborgs läns östra sida utmed Wet tern är med afseende å afsättningsorter för sina produkter lika väl lottad som den vestra utmed Wenern, då densamma öfver förstnämnde sjö kan föra sina varor både öster och vester ut. Att några transporter från Wetterns kuster öster ut då och då kunna förekomma, får visserligen icke bestridas; men som allmän regel vid bedömandet af de orters rörelse som omgifrva detta vatten kan antagas, att Göteborg eller vestra kusten är den plats, till hvilken dessa företrädesvis önska sina kommunikationer underlättade. Man finner också att de bruk som ligga i midten af Östergötland ofta föra sitt jern till Göteborg; och det är ingenting ovanligt att Linköping hemtar och afsätter varor på denna stad. Jönköping, Grenna, Askersund samt några andra platser öster om Wettern hafva under loppet af år 1855 tillfört Göteborg öfver 58,000 tunnor spanmål, 5,000 tolfter plank och bräder m. m., samt derifrån återhemtat icke mindre än 76,000 tunnor salt, sill, stenkol m. m. samt 32,000 skeppund diverse gods. Det visar sig häraf tydligen, att en stor del af Östergötland, Jönköpings län samt södra delen af Nerike mot Wettern tillhöra Göteborgs naturliga handelsområde. Alla de kommunikationsanstalter, som tillvägabringas i dessa trakter, torde derföre böra utföras med afseende till denna afsättningsplats; och vid anläggningen af vestra stambanan måste man fördenskull fästa lika mycken uppmärksamhet å den rörelse som från alla dessa rika trakter söker sig väg åt ofvannämnde håll, som till flera mindre vigtiga intressen inom Skaraborgs län. Det har vidare blifvit anmärkt, att om en jernbana genom rikets östra provinser öppnas mot hufvudstaden, blir förbindelsen mellan Jönköping samt de sjön Wettern omgifvande orter och Göteborg af mindre vigt; men så synes mig icke förhållandet kunna blifva; ty norra Småland och sistnämnda orter skola fortfarande bibehålla sin väg till Göteborg, emedan hvarken Stockholm eller Norrköping mot norr och öster, eller Malmö mot söder, äro lika naturliga afsättningsplatser för dessa orter som Göteborg. Hamnarne vid Östersjön äro dessutom vintertiden aldrig tillgän. liga; hvaremot Göteborg med få afbrott har en öppen hamn hela vintern. Härtill kan ytterligare läggas, att sjön Wettern sällan tillfryser förr än vid Janua i månads utgång och oftast är öppen med Mars månads slut, ja många år isfri hela vintern. Förbindelsen mellan Östergötland, södra Nerike och andra orter utmed nämnde sjö skulle således de flesta årstider vara obehindrad till södra stambanan vid Jönköping och derifrån vidare mot Göteborg, mot söder och mot öfre landet. Med en ökad befolkning, välmåga och industri, skall denna nu mindre bemärkta omständighet blifva af vigt, och man skall i ofvan uppräknade orter komma att värdera en transportväg, på hvilken man, mid undantag af ett par månader eller mindre, årligen kan underhålla sina förbindelser med Göteborg samt öfre landets provinser, och, hvad rörelsen med dessa sednare angår, äfven värdera vestra stambanans förläggning öster om Billingen, då derigenom besparas en väglängd af 1, mil. Dessa transporter öfver Jönköping blifva af så mycket mera värde, då man ihågkommer att Göta kanal vanligen äår stängd 5 å 6 månader af året. Vestra stambanans beröring med Göta kanal och dess inflytelse på kanalernas intressen. Vestra stambanans beröring med Göta kanal har i allmänhet hittills fästat mindre uppmärksamhet än den efter min åsigt förtjenar. Att en högst liflig rörelse måste komma att uppstå på den punkt, der landets förnämsta kanal och en af dess vigtigaste stambanor korsa hvarandra, synes mig vara alldeles påtagligt, isynnerhet som kanalen oeh banan till sin hufvudriktning skära hvarandra i en nästan rät vinLAaAl dan förea från XSotae Anh wactar dan ondnarva från

20 februari 1856, sida 2

Thumbnail