Article Image
Fotografien på Pariserexpositionen. Den, som tagit en öfversigt af de uti Pariserexpositionens särskilda afdelningar förekommande profven på fotografiens framsteg, skall ha funnit att produkterna af denna industrigten hafva högst olika karakter, allt efter det land från hvilket de härstamma. Det mest oöfvade öga skulle vid första blicken hafva märkt skilnaden mellan en ur någon Pariseratelier utgången daguerrotyp från en annan, som härstammade från Newyork. Till och med de särskilda produkterna af fotografer från ett och samma land visade en ganska karakteristisk och lätt märkbar olikhet sincemellan. :Man kan således med skäl säga, att i fotogrtafien lika väl som i måleriet gifvas skolor och manår. Dessa olikheter kunna lätt förklaras. De hafva sin grund i de olika förfaringssätt man använder vid denna konst. För närvarande äro i fotografien följande metoder brukliga: Fotografi på silfverplåt, eller den egentligen så kallade Daguerreotypien; fotografi på papper, eller s. k. Talbotypien; fotografi på vaxadt papper; fotografi på med ägghvita öfverdragna glasskifvor; fotografi på glasskifvor, som äro försedda med ett öfverdrag af collodium. Hvarje af dessa metoder har sina företräden och en deremot svarande särskild praktisk användbarhet: Daguerreotypien, snabb i sina operationer och fullkomlig i sina resultater, men lemnande afbildningarne i endast ett exemplar och derför mindre att rekommendera åt resande, användes hufvudsakligen till porträttering. Talbotypien och fotografien på vaxadt papper, som lemna negativa afbildningar, af hvilka sedan positiva kunna tagas till hvad antal som helst och motsvarande alla konstens fordringar, egnar sig särdeles till aftagande af landskap, vidsträckta lointainer och dimhöljda horisonter. Fotografien på med ägghvita öfverdragna glasskifvor, hvilken lemnar teckningar af en prydlighet och klarhet som knappast kunna åstadkommas af grafstickeln, egnar sig företrädesvis till aftagande af monumenter, basreliefs och statyer, Det med collodium öfverdragna glaset åter lämpar sig på en gång för alla fotografiens uppgifter. Man inser nu lätteligen att fotograferna i hvarje land företrädesvis använda de metoder som mest, öfverensstämma med deras smak, deras behof: och beskaffenheten af de föremål som de vilja afbilda. Fransmännen hafva till: egnat sig alla metoderna och använda än den ena än den andra, allt efter smakens eller ändamålsenlighetens fordringar. . Engelsmännen använda företrädesvis daguerreotypien och fotografien på med collodium öfverdragna glasskifvor; Amerikanarne: deremot sysselsätta sig nästan uteslutande med daguerreotypien, enicdan hos dem fotografien förnämligast )användes till porträttering. Italienärne åter beagna företrädesvis de med ägghvita öfveren glasskifvorna, emedan deras fosterland erbjuder så många konstverk och forntidslemningar åt fotografiens behandling. Efter dessa förutgående anmärkningar, vilja vi något mera detaljeradt taga i betraktande de fotografiens produkter som förekomma på expositionen: Bland de franska finna vi tre plåtar, hvilka äro af befydelse för fotografiens historia; en hvar af dem representerar en vigtig utvecklingspunkt i denna, af Nicephore Niepce och Daguerre gjorda uppfinning. : På den: första ser man en: från ett. stålstick, år 1848, på cn med ägghvita öfverdragen glasskifva upptagen negativ bild; den visar oss det tillstånd, i Hvilket den nya konsten befann sig då hr Niepce de Saint-Victor derom afgaf berättelse till franska vetenskapsakademien. På den andra plåten finnes en från den första öfverflyttad positiv bild. Den tredje plåten visar en på heliografisk väg åstadkommen gravyr. Den föreställer koret af Oratoriitemplet i Paris. Teckningen är så skarp och nitid, att man kan särskilja plåtarne på taket från hvarandra och de finaste linier i örnamenterna på klocktornet. Denna plåt bevisar att fotografien redan genom sin förste uppfinnare gjort stora framsteg och nu raskt går sin fulländning till mötes. , Bredvid denna ; plåt har, i den glaskista som innehåller hr Nicepces produkter. ctt tomrum blifvit lemnadt. Hr Niepce har nemligen, jemte profven af glasfötögrafien och den heliografiska graverkonsten, velat utställa ctt prof af heliokromien. Sedan först hr Edmond Becquerel medelst chlorsyrad silfverosid lyckats att på en metallplåt fixera solspektrumets färger, har hr Niepee genom outtröttliga bemödanden kommit derhän, att nicdelst solstrålarne kunna på cn silfverplåt uppfå bilden. af..en puppa med alla dess naturliga färger. I. Nordamerika hav en hr Hill sedah 1851 åtskilliga gånger låtit komma till all

28 januari 1856, sida 3

Thumbnail