Article Image
tramådraganärs sädar om Mälaren, att denna bana Pa sträckning af 10 å 11 mil, utgör en del af den östra stamleded; eller med andrasord; ätt på samma gång banan emellan Stockholm och Göteborg bir fullbordad, en sjettedelaf sträckningen emellan Stock. holm oe. Malmö och något mer än hälften af vägem till Norrkö ieg blir utförd utan särskild kostnad, äfvensom att en Sådan gemensamhet emellan de båda banorna i samma förbållande bör minska underhålls kostnaderne och öka Afkomsten af banan.s I betraktande af d48s förhållanden, med afseende för öfrigt å frågans ställning ech å behofvet för komiterade att gifva den ,ktning åt sina åtgärder som öfrerensstämmer med dW som ur en gsilmän synpunkt kunna blifra vidtagne, hafva kömitergee ansett sig ega grundad anledning Ht hosden sty. relse, som erhållit uppdrag att gå i ,örfattning om undersökningar till jernvägsanläggningarng, görg dena hemställan: Ått innan något beslut fattas, eller slutligt yttrande afgifves beträfande den vestra stamledens framdragande från Nerikesgränsen till Stockholm, det må blifva fullständigt undersökt huruvida icke denna stamledsriktning fördelaktigast sökes söder om Mälaren.r För vinnande af ett kraftigare stöd för denna framställning, anhålla komiterade emellertid ett få underställa sin mening hushållningssällskapets pröfBing. (Forts. följer.)

19 november 1855, sida 3

Thumbnail