Handlingar rörande vestra jernvägsliniens drigning i söder om IHjelmaren och Mälaren. (Forts. från fredagsbl.) Utdrag ur protokoll, hållet vid Nyköpings läns hushållningssällskaps sammanträde i Nyköping då. 29 Januari 1855. f 13. Generalmajoren, f. d. öfrerståthållaren m. m. friherre Sprengtporten afgaf följande anförande till protokollet: Genom de beslut, som vid den förflutna riksdagen blifvit fattade rörande anläggning af jernvägar inom riket, har denna fråga inträdt i ett nytt stadium, i följd hvaraf de komiterade, sora af hushållningssällskapet emottagit det maktpåliggande uppdraget att vaga dessa angelägenheter om händer, i hvad de röra Nyköpings län, funnit sig föranlåtne att taga i beträktande huruvida under nuvarande förhållanden nåson åtgärd från deras sida vore att vidtaga; och är let resultatet af dessa öfverläggningar somjag blifvti anmodad att till hushållningssällskapet framställa. Rikets Ständer hafra, såsom bekant är, beslbtat; Att sådana jernvägar, hvilka äro att betrakta såsom stamleder, skola utföras på statens beköstnad ach genom dess föranstaltanden. i sÅtt 60,000 rdr bko blifva ställda till Kongl. Maj:ts disposition för att användas till undersökningar för bestämmandet af stamledernas rigtning, sättet för deras utförande oeh beloppet af dermed förenade kostnader.s Härförutar äre beviljade en summa af fyrå millioner riksdaler bko för anläggandet af en starhbana emellan Göteborg och Stockholm, med utgångspunkt från förstnämnde stad, och hvilken bana bör fraimdrasas genom Westergötland och Nerike, samt Bkaledes en summa af en million rdr bko anvisad för aåläggning af en stambana, hvilker, med utgångspunkt från Malmö, skall sammanbinda denna stad med Jönköping.n Då man sammanställer det sistnämda beslutet med de förslag som af hr generallöjtnanten Åkrell blifvit uppgjorde och af styrelsen öfver vägoch vattenbyggnader understödde, hvilka afse den!östra stamledens fortsättning genom Östergötland och Södermanland till Stoekholm, torde det med full visshet kunna antagas, att af de anslag, som enligt Rikets Ständers beslut äro tillgängliga för undersökningar, en erforderlig del kommer att användas till uppgörande af fullständigt förslag för den östra stambanan i hela dess sträekning från Malmö till Stoekholm. Det har derföre synts komiterade öfrerflödigt att, under dessa förhållanden, vidtaga någon åtgärd för att befordra verkställigheten af en sådan undersökning för den del af denna bana som åkulle komma att sträeka sig genom provinsen, äfvensom att för detta ändamål träda i någon öfverlåggning med vederbörande myndigheter inom Linköping län, hvilken provins i detta afseende har ett solidariskt intresse med Södermanland. sHvad som deremot synta komitera de mera tvifvelaktigt är, om den vestra stamleden skall komma att bilda en fortsättning af den 8. k. Köping-Hultbanan oeh sålunda framdragas norr om Mälaren, eller om denna bana, följande den genaste vägen, kommer att genomskära Södermanland.s aKomiterade förbise visserligen ieke att den utsträekniog man gifvit å den s, k, Köping-Hultbabeat ieke Je stanna vid DO he it den ända öping, synes anty en efsigt att låta den vestra stamleden fortlöpa norr om RJ MM andra sidan bör det ieke unäfalla någon — äfven med förbigående af andra ganska talande omständigheter — att Rikets Ständer sannolikt icke utan afsigt, i sina föreskrifter beträffande den vestra stamledens riktning, inskränkt sig till det yttrande: att denna bana bör utgå från Göteborg och framdragas genom Westergötland och Nerike till Stockholm; men i afseende på den riktning som bör gif: vas banan från Nerrikesgränsen och till Stoekholm är intet meddeladt, utan synes det vara lemnadt åt K. M:t att häröfver besluta, sedan, som det bör förmodas, genom fullständiga undersökningar i båda fallen, det blifvit utrönt hvilken af dessa riktningar fon må anses vara förmånligast.s sÅtt den södra riktningen är den ginaste visar sig vid första ögonkastet på kartan; men hvad som mest af allt bör fästa uppmärksamheten vid densamma, är att, så framt man bör hoppas att i sinom tid den östra stamledens fullbordande genom dess framdragande från Jönköping genom Östergätland och Södermanland till Stockhölm kommer å bane, den bes tydliga fördel vinnes genom den vestra lamlgåsna a fö FR re