; tet, som är af .jern, står en kupolugn, stor -I teras. Kranlöparen är af ketting, och ofvanp: svängarmens båda parallela sidor löpa 2:nr hela golf var betäckt med zinkplåt, och närIden hafva rullat och plumpsat som ett vi:Ådjur och måste slutligen söka hamn i Norges. I Den hade i sällskap med sig en af de nya som hos några är 105 fot då den hos andra l: Jär 112 fot. Bredden är 22 fot och djupgåI men denna manöver anses aildeles obehöflig, Idess motstånd för vinden icke kan vara nåj skölpopde tryck 250 slag i minuten f). Ånglors vigt, står midskepps, kan sällan tillbords Täro lika thed hvad de voro 1790, så kan det Ticke blifva oväntadt, att man fxwer deras öfÅ bögserfertyg och ega ångkraften till fram-: Ae AR SST nog att vid hvarje smälta kunna gifva 31, tons jern eller metall, och framför masugnen är en grof svängkran, hvarmed skänken hand rullar, hvilka uppbära den jernkrok hvarpi skänken hänger. Medelst en evighetsskru, liggande längs svängarmen, förflyttades ru! lårne och skänken fram eller tillbaka uteftesvängarmen. Ungefär midt uti verkstaden står -en svår ånghammare, af samma konstruktion som ånghammaren på varfvet i Carls krona, och gifver slag med 5 tons kraft. Pi ömse sidor af ånghammaren äro 2:ne ugnar, och i centrum emellan enia Ugnen och ånghammaren en annan svängkran. Verkstaden:z mast masughen och eldstäderna :voro däcksbalkar och plankor böklädda med kopparplåt. Dessutom fanns emöteldfara en kraftig spruta som äfven arbetadesfaf maschinen. Geno:a ventilerna kunde manse skeppssidans tjocklek, hvilken var svåråre än en vanlig linieskeppssida, och såsou det sades, lär nedre delen af skeppsskrofvet, särdeles under ånghammaren, vara änvt fastare sammanzatt. — Den andra maschinyefkstaden, hvilken som sagdt är låg förom sköppsmaschinen, innehöll alla slags faktorimaschiner för bearbetning tf jern, såsom svarfstolar, hyfvel, polerskifvor, borrinrättningar m. ., hvilka alla drefvos af den i aktra verkstaden stående ångmaschine. Fartygets eget maschineri hade icke någon beröring med verkstäderna. I förhållande till det:stora skrofvet, har -Volcano en svag maschin, som icke drifver fartyget till mer än 6,3 mils fart. , På resan ifrån England mås: den i Skagerack uthärda en svår storm mej hög sjö och kunde just nätt och jemnt berga sig, :Klumpig och tung som den är, lärer kanonbåtarne, Badger, med afsigt att bogsera den då vädret så tillät. Under stormen, då Voleano äntrades af den ena sjön efter den andra, hade den lilla Badger legat makligt för sitt svigtade storsegel, lyfte sig lätt som en anka utan att intaga ett stänk och i alla af-j seenden visade sig vara ett förträffligt sjöfartyg. Dessa kanonbåtar äro äfven ett nytt alster af den engelska sjömansbildningen. De äro alla byggda af trä, starkt förbundna och hvarandra fullt lika, med undantag af längden, endet 6,4 fot. Ehuru tremastade, äro detaklade som snedsgegelskonare. Genom ledgångar vid däck kunna de nedlägga masterna; enär taklingen är så enkel och smäcker, att gon känbar olägenhet. Vid fem streck nära vitden är deras högsta fart 7 å 7,5 mil. Deras egentliga framdrifningskraft är dock ångan. Ångmaschinen är med högtryck, afl. 60 nominella hästkrafter, och gör med 6 trycket kan dock ökas till 75 skålp., ochl maschinkraften ända till 300 effektiva häst-1. krafter. Maschineriet har eylindrarne liggande horisontelt bredvid hvarandra på ena sidan om axeln. Pannorna äro 4 till antalet och cylindriska, cirka 3 foti diameter, och såväl pannorna som hela maschineriet ligga 17, fot under vattenlinien, Med full maschin och under goda omständigheter göra de flesta sf dessa kanonbåtar nära 9 mils fart och konsumera då 6 cwts. (112 skålp.) kol i timman. Hela kolförrådet räcker med denna kolåtgång 2174, dygn. — Kanonbåtens besättningsstyrka är 28 man med befäl och maschinister. E!:uru beräknade för 2:ne svåra bombkanoner h-fva de under patrssgen öfver Nordsjön mödtagit endast er, mer när de komma till krigsteatern, lärt några af ds erhålla sin andra kinoz. Utom bombkaroasn, hafva de 2:no st. 24-pundiga metall-haubitzer. Bombkanonen är af 8 tums kaliber och 156 kuförflyttas ooh svänger på pivot. Med 16 skålp. (obs bit det alltjarat är dagelskt mått) laddming och 15? elevation, skjuter den mässiva kulor af 68 skålp. vigt 3800 yards. Attilleriutrednizgen inzehåller 120 massiva kulor, 60 perkussioasbombsr, 60 brandrörsbomber, 30 skråkappor, hvilket sllt är för bombkanONeR. Dessutom finzes ox motsvaramde mäxgd projektiler, hvaribland shrapnels för haubitzersa samt 18 miniegevär med uppsättning till 1000 yarde, 20 pistoler, 36 kongrevska raketer m. m. och motsvarande qvaantiteter krut. Allt krutet var fyldt i karduser, islaggda i förtennta kopparkanistrar, så kallade Dells Cases, hvilka, med undartag af bottenlagret och i slaget, voro 6 -hörniga psrallelipipeder, 15 tum i längd. Gerorin den likformiga skapnsadenm stufvades dessa kanistrar så tätt tillsammans, att ioke något utryttme förspilldes, och då de lågo horisoatelt öfver hvarandra, med det mumrsrade locket utit, voro karduserna lätt åtkomliga. Til skydd för kamonbstjeninger, äfveasom för rorsmatiaen, funnos 16 st. tjocka, med miniekula skottpröfvade jerwplätar, hvilka, medelst tappar och hål uti dam 4 fot höga religen, kunde uppställas der behöfvet fördrade. Enligt engelska officsrares utsago, hafva Tys-Å sarne rödsa kopierat desös Hya sortöks ken ; nonbåtar och hafva flera färdigbyggda mel med maschiseri och allt. Jertför man deszal karonbåtar, som blifvit riktsde med allt hvad nutidens Krigsbildsivg kunnat aktvärda, Med våra kanonslupar, hvilka i det närråstte äaru verlägsenhet stor. För det första äto deengelska kanonbätarne fullkoraligt geda sjöbåtar, hvilka sändas till Svarta hafvet så väl som Östärejör, eller med andra ord kuana hälla sjön i hvad väder som helst, Vårs deremotl: hafva den för ett flytande försvar stora ofullkomlighetem att icke knuaza flyta isöppen sjögång. Vidare äro de eagelska obsroende-ttl