Article Image
Jernbansväsendet på Pariserexpositionen. Femte. klassen af artiklarne på pariserexpositioren utgöres af Mekanismen för jernvägar och andra transportmedels. Den 8 Angusti togs dennö afdelhing i ögonsigte af prins Napoleon Bonaparte: som, åtföljd af de anseddaste franska och utländska: medlemmearneutaf expositionsjuryn, plägarskärskåda: dem: ena sfäslhingen. efter a andra, ötverhvilken fe Monitören. sedan? vanligen, inne-! ller en berättelse. Vid granskningen af de maschiner, vagnar, skenor och andra artiklar, gom höra. till. jernvägsväserdet, befunno sig i prinsen: sällskap: presidenten förfemte! afdelningen af exposzitionsjuryn, geheimerådet Hartwich från Berlin, hvilken Mönitörem besteoknar. såsom. general-jernbansingemiöri preussiska -handelsministoriumm; vidare br A; v. Burg, österrikisk .kommigsarie,hv Duprå, öfveringeniör. för broarne oeh? chausåerna-i Belgion, m. fl. Ur den redogörelse Momitören lemnar för denna gransknieg meddela vi följande: Alla tänkande mennviskor iatressera sig nu för jernbanornas framtid. Icke blott delärde och kspitsalisterss, utan bela dei stora massan of folket har numera kommit till insigt att man lika fåfängt söker motsrbeta industriens framåtskridande som mensklighetens utveckling. öfver bufvud. Jerabagornea hafva för värt århundrade framme framtidsbetydelse som boktryckerikonsten hade för det EVI:de ooh krutet för medeltiden, memligen en. fullständigomstöpning af menskliga samhället. Vi kunra vara af olika åsigter om sättet för jarzbansväserdets fullkommande, om nyttan af det eller det nynppfures praktiska hbjelpmedlet; men bstvältonde sjelfva prisoipex, den djupa betydelsen af detta kommunikationsmedelj:haf hela: verlden exdast om tarko. Helt nyligen har en berömd publicist (Miohel Chevalier) f:amkastat några ideer rörande jernbanorna, hvilka sprida ett nytt ljus öfver denna fråga och med tiden torde komma att framkal!a en fullständig omkastning i jernbansmaterielens-konstruktion och kombinering. Att så vidt möjligt minska den döda lasten, till fördel för den vinstbringande — detta är problemet som skall lösas. ES detta. ,hänseende-: framställa några af:de exponerade vagnarne åtskilliga ganska lyckade förbättringar. Prinsen hade bland annat föstrsin uppmärksambHet på en med två axlar försedd fransk kelvagn, som; vägande 4200: kilogrammer och med 12 kubikmetrers innehåll, bär en last af 10,300 kilogrammer, medan de efter engelskt mönster konstruerade vagnarne, som äfvepledes hvila på två axlar; med en egen vigt af 3200 -kilogrammer, på sin högsta höjd förmå rymma en last af 6000 dito. . Efter det gamla systemet var den dödar lasten 6:04. 4; större än hälften afden vinst: bringande, då: den deremot-etter det nya är 18,44 mindre. Detta resultat kan kållas ganska glädjande. Med i öfrigt samma antel axlar, samma längd och ett tillskott af blott Y4:del i den döda lasten,bära de nyar kolvagnarne dubbelt-så tung läst som de gamla... Också hafva dessa, vagnar; umder de fyra sednaste åren, på flera franska jernbanor utträngt de gamlå, efter engelskt mönster konstruerade. ; sUtom de svåra Cramptonska lokomotiverna, och-de lättare lokomotivernayj finnas äfven utmärkte representanter af: det slags lokomoti

15 september 1855, sida 3

Thumbnail