Article Image
färer än hittills i allmänbet varit fallet. Direktionen, som varit i saknad af någon bolagets instruktion, har antagit såssm grundprincip att medelst de penningeförsträckningar, som från filialbanken utlemnas, främja suad affärsverksamhet i hvarje riktning, men. skulle anse det vara i högsta måtto menligt, för bolagets sanna fördel e!ler för det allmänna bästa, om styrelsen af en bank icke uppfattade sina åligganden annorledes än att afpressa de anförtrodda fonderna den största möjliga afkastning utan allt afseende på om sättet hade till påtagliga följder: svindlande spekulationer, öfverdrifven lyx ilefnadssättet och slutlig ruin., ANNAN — Det är oss ett stort nöje att omnämna det smickrande omdöme som en aktad vetenskaplig auktoritet, hr L. Figuier, i en utifranska tidningen La Presse införd revy öfver den franska verldsexpositionen beträffande ångmaschiner, fällt öfver vår landsman hr Carlsunds vid Motala förfärdigade propellermaschin : Ända vid slutet af annexet, nära utgångsporten till quai Billy, befinner sig expositionens mästerstycke i hvad ångmekanikens användning på segelfarten beträffar. Det är en propellermaschin om 30 hästkrafter, konstruerad af hr Carlsund vid Motala mekaniska verkstad i Sverge. Denna ansenliga verkstad, som nyligen blifvit anlagd i Sverge, tillverkar ett stort antal maschiner för ångbåtarne, och tjugu maschiner, lika den vid expositionen, äro nu under konstruktion i dess ateljeter. Ingenting är enklare, elegantare och mera ändamålsenligt än denna svenska maschin. Apparaten anbringas hel och hållen i yttersta, smalaste och djupaste akterdelen af fartyget, ty föreskriften att på skrofvet fördela tyngden af mekaniken sysselsätter ej de nordiska byggmästarne så lifligt som våra. Det är troligt att de genom konsolideringsmedel och tjenlig inredning förstå att undvika oformligheten af skrofvets öfverlastning på en enda punkt. Den drifvande kraften alstras af två cylindrar, som luta mot hvarandra i 45 graders vinkel. Dessa cylindrars pistoner öfverföra rörelsen på propelleraxeln medelst två armar. Maschinen är för högtryckning med kondensator och stoppare som regleras med handen. Kondenseringssystemet utmärker sig genom en alldeles egen enkelhet och prydlighet. Se här huru det är inrättadt. I de fyra hörnen af rörelseaxelns plan befinnas fyra små pumpar af lika diameter och symmetriskt fördelade. Två af dessa pumpar äro bestämda att drifva vattnet tillbaka i kondensatorn, de två andra att mata ångpannan. Genom en ganska sinnrik inrättning tjena sjelfva pumpkannorna till ledare för pistonskifvorna, hvarigenom slider för reglering af pistonens rörelse kunna undvaras. Kondensatorn sjelf är en liten rektangelformig låda, som på undre sidan skapar sig efter fartygets form och på samma gång tjenar till bottenplåt : för maschinen. Man finner äfven uti denna märkvärdiga modell ett ganska sinnrikt system för att släppa på ångan och reglera trycket i cylindern. Det:består af två krantappar, som maschinisten behandlar medelst fjeder, den ena för att insläppa ångan, denandra för att reglera trycket. Sådana äro de nya egenheter som denna vackra maschin från de svenska verkstäderna framställer. Man kan tillägga att fulländningen och elegansen i dess särskilda delarlemnar ingenting öfrigt att önska. Slutligen bör dess pris, som är särdeles billigt, ingå såsom ett väsentligt element i dess bedömmande. Med ett ord, efter kompetenta domares åsigt, in-. tager Motalamaschinen första rummet bland alla verldsexpositionens ångmaschiner för fartygs propulsion. De engelska och franska maschinbyggarne skola uti denna omständighet finna ett allvarligt ämne till begrundande, och skola deraf tvifvelsutan väckas till en fruktbringande täflan: — Vi hafva blifvit anmodade att oftentliggöra följande ytterligare bevis på oefterrättligheten i lotsväsendet inom norra lotsdistriktet: Till Redaktionen af Aftonbladet i Stockholm. Rathan den 21 Aug. 1855. Sedan jag under sednaste svåra sydvestliga storm, aatien mellan den 20 och 21 dennes, fått skydd i ,fvanstående ypperliga. hamn, ser jag mig nödgad att omförmäla följande: Aftonen till den 17 dennes, då ängfartyget Svithiod bogserade mig ut från redden vid Haparanda, sedan jag i avsesnde till hård kultje och en. mängd af fartyg ej sjelf. kunde komma till segels, och efter det jag släppt ängfartyget och fortsatt seglingen i Skärsärden med ganska hård fart, satte mig lotsen på grund ostvart om den sydöstra pricken vid Pukko Spira. Min närvaro vid seglens manövrering just dä, hindrade .: ig att med tillbörlig uppmärksamhet följa otsens kommando till rorsmannsn. .. Lyckligtvis gick skeppet, som gjorde nära 9 knops fart, med 4 stötar rätt öfver stengrundet utan att förlora rodret. ILotsen yttrade dervid helt lugnt: att han gick rasande väg om pricken! Hade. skeppet med mindre fart stannat, så hade den största elycka uppkommit, ty en ytterst häftig sydvestlig storm, som sedermera uppstod, hade ovilkorligen krossat detsamma i stycken, synnerhet som hela öppna sjön ligger. rätt på. Som skeppet hvarken är läck eller lidit den rinsaste märkbara skada, har jag ej ansett nödigt att norapportera ofvannämde till assuranceföreningen i Stockholm, der skeppet är assureradt, men ej kunnat leremot underläta. orisrömndek af ofvanståäende, pä det att vederbörande må hatva en frisk påminelse och ej glömma bort tillsynen af. lotsarne och less befäl häruppe. Jag har anmodat, genom hr ullförvaltaren Westerdahl i Haparanda, hvarje skeppswfälhafvare, som i Haparanda begagnar lots, att då ägrundsättningar med deras fartyg uppstk, genast nberätta förhållandet till HH., oviss om en sådan apport skulle blifva emottagen i någon af de officila tidningarne, ända. till dess vederbörande göra nin af att med allvar taga i häll med saken. Lostdistriktschefen för norra lotsdistriktet väntas ned otålighet upp till Haparanda, men ännu hade an ej passerat denna plats. t J. H. E. Byström, örande skeppet Maria Augusta från Stockholm. ÖSTERSJÖN. I går e. m. syntes till sjös utanför Söderrm en ångfregatt gå till Degerby. — Från Umeå skrifves under den 18 d:s öljande: Redan uti förra veckan omtalades,

27 augusti 1855, sida 2

Thumbnail