— Den svenska ångbåtsfottan har i dessa dagar fått en värdefull och utmärkt tillökning genom det nya ångfartyget Njord, bygdt af hr Carlsund på Motala-varfvet i Norrköping för det Norrländska ångfartygsbolagets räkning, och bestämdt att göra turer mellan Stockholm och Haparanda med anlöpande af mellanliggande stationer. Njord, som för några dagar sedan hit ankom från Norrköping, gjorde i går sin besigtoingsresa, utåt Saltsjön, hvari fartygets direktion och härvarande aktieegare samt ett antal särskildt inbjudne personer deltogo. Njord är för närvarande det största af de svenska ångfartygen och mäter öfver stäfvar omkring 200 fot samt i vattenlinien 178. Antalet hästkrafter är 160, och hastigheten med last beräknad till 107, kaoop i timman, men utan last gjorde fartygetresan från Norrköping hit yttre vägen, 36 lotsmil, på 12 timmar. Inredningen är vacker, beqväm och ändamålsenlig. Under det rymliga halfdäcket är den stora salongen, omgifven på båda sidor af hyttor, utom längst akterut, och under denna återigen en mindre salong, likaledes med hyttor, så att antalet af fasta liggplatser för passagerare uppgår till 100, oaktadt lastrummet är större än på något annat svenskt ångfartyg af samma antal hästkrafter. Genom en särdeles sinnrik inrättning med en liten lucka i skäret straxt under vattenlinien kan fartyget styras från fören, när det går med aktern förut, hvarigenom vändningar i trånga hamnar kunna undvikas. Detta i allo utmärkta och väl konstruerade fartyg föres af kapten C. J. Kempff, som förut varit befälbafvare på det samma bolag tillhöriga Thalen, och dess resor på de norrländska orterna taga sin början nästa måndag.