Article Image
E fördelaktiga; men om så icke är, lärer man ej få fästa sig särdeles vid nämnde omständighet; ty om man endast afsäge kostnaden och den direkta vinsten af jernvägen, blefve helt säkert ingen jerubsna i vårt land anlagd. : Då vi således, på grund af hvad vi förut visat, få anisga ait Skarabanan, för dess korthets skull, för landet i allmänbet icke är fördelaktigare än Billingsbanorna, som bäda närma sig Falköping, återstär att tillse huruvida Skarabanan kan för provinsen, eler för Westergötland enskildt, erbiuda större fördelar än Billiogsbanorna. I detta afseende våga vi uttala ett högt och obetingadt nej. Vid bestämmandet af en jernbanas riktning genom en provins torde väl, då andra förhållanden äro lika, behofvet af en lättare kommunikation och den nytta jernbanan kan tillvägabringa få anses såsom de mest talande skäl, och att följaktligen de orter, der detta veh-f är störst och der jernvägen kan åstadkomma ien största allmänna nytta, böra ha förmänsrätt. Hvad pu Skaratrakten beträffar, kan väl ingen neka att denna stad med omkringliggande bördiga slättland skulle ha ganska stor fördel af en jernbana, hvilket ock bäst visas af den ifver, hvarmed inbyggarne i denna trakt omfattat förslaget att tillvinna sig denna tördel; äfvensom det gerna må medgifvas att en jernbana dragen rundt omkring Wenern, utmeå dess stränder, skulle för alla dessa oriers invånare bli fördelaktig, enär de derigenom befriades från besväret att föra sina produkter till näst angränsande hamnar; men en anoan fråga är, om en sådan banans ristniog vore den i landet behöfligaste och den som åstadkomme den största allmänna nytta. Såväl Skaratrakten, som större delen af den så kallade stora lerslätten, slutar sig omkring och närmar sig till Wenerns gränser och har en naturlig och lätt afsättniog af sina produkter i Lidköping, provinsens vigtigaste handelsstad, dit afståndet från Skara endast är 2!,;, mil. Deremot finnes en annan Wesigötaslätt, lika stor och lika bördig, som den förra, och hvars närmaste gräns ligger nära 5 mil och dess sydligaste 9 mil från Lidköping, dit dess invånare på vägar, som vissa årstider äro nära, ofarbara, mäste släpa sina produkter: vi mena Fablbygden. En insändare i Skara-Tidningen, som kellar sig -g-d-d, uppgifver, för att nedsätta Fahlbygdens an språk, att denna bygd har en egovidd af aliensst omsring 60,000 tunnland, då Westergötlands stora och vida bördigare lerslätt eger ett omfång af minst 120,000 tunnland. Hvad bördigheten angär, vilja vi ej tvista med -g-d-d derom, ehuru vi tro oss känna bäda dessa bygdelag lika väl som ban. Om Fahibygden behöfva vi blott nämna, att hela denna bygd, der med undan tag af de för denna ort egendomliga höga flötsbergen, hvarje tunnland jord är odlingsbart, med ett djupt lager . af svartmylia till största delen hvilar på kalkberg eller mergel. I fråga om utsträckningen eller vidden af de bäda slätterna vilja vi deremot närmare undersöka insändarens uppgifter. Med Fahlbygden förstås den höga platå, som be står af Gudhems, Frökinds och Wilske, samt en stor !el, eller åtminstone den bästa delen af Wartofta härad. Om man nu till denna del af Wartofta endast räknar en tredjedel af häradets vidd, utgöres säledes Fahlbygden af tillbopa 234,668 tunnland jord, enligt Carlens statistik. Lerslätten, nemligen den del deraf, som skulle få fördel af jerovägen, och hvartill vi således ej kunna räkna Kinnefjerdings, Kållands eller Åse härader eller norra delen af Wiste härad, hvilka bygders invånsre ha närmare till hamnar vid Lidköping och Wenersborg än till Skarabanan, bestär åter af Skänings, Laske och Barne härader samt södra delen af Wiste härad, hvilka bygdelag innehålla 217,780 tonnland jord, hvaraf dock en stor del ej kan berömmas för sin bördighet. Man finner lätt häraf hvilkendera af de stora slätterna skol!e draga största fördelen afjernvägen, den större och från afsättningsort mest afiägsna, der vägarne ofta äro ofarbara, och der de i brist på grus ej kunna sättas i godt skick, eller den mindre, som har goda vägär och nära till hamn. Härtill komma dock omständigheter, som måhända till Billingsbanornas fördel tala vida mer än slätternas både vidder och bördighet, ja, till och med mer n gamla Skaras belägenhet i medelpunkten. för de båda i länet förlagde regementen. Billingen och Mösseberg äro, som man vet, Flötsberg och bestå af särskilda lager af sandsten, skiffer och kalk, och större delen af bela Fahlbygden hvilar äfven på eu sä beskaffad bädd. Af hvilket värde huggen sandoch kalksten är vid byggnadsföretag behöfva vi icke leda i bevis, och nämna endast i förbigående, att så beskaffad sten frön Kinnekulle skeppas ända till Tysklands hamnar; men hvad som torde behöfva framhållas är det höga värde, som de mäktiga, outtömliga skifferoch kalklagren ega, skiffern såsom brännämne och surrogat för ved och stenkol, samt kalken säsom byggnadsoch gödningsämne. Då au en tunna kalk, som på Fahlbygden kan brännas för 12 sk., i trakten af Alingsäs och Göteborg betaias med 1 rår 32 sk. å 2 rdr, allt rgs, kan man Jätt bedömma hvilka omätliga rikedomar ligga begrafna i förenämnde berg och bygdelag, och de der aldrig kunna tillgodogöras, derest ej en jernväg kommer att stryka längs utmed bergen, eller genom hela bygden, enär fraktomkostnaden eljest nedtynger och omöjliggör all afsättning. Man må ej heller invända att dessa rikedomar kunna uppsökas, tillgodogöras och spridas genom anläggning af en bibana, enär denna endast komme att beröra en punkt af dessa långsträckta berg och dessa stora bygder, hvilka sednare deremot, om de komme att genomskäras af en jernväg, såväl genom sitt jordbruk, som genom tillgodogörandet af sina rika kalk och skifferlager, snart skulle uppblomstra till en icke anad höjd af välmåga, på samma gång de komme, att sprida sina rika lager till så väl lerslätten som bela landet, till det stora helas båtnad. Ofvanbemälde insändare har äfven lemnat nägra andra uppgifter, hvilka vi ieke kunna med tysinad förbigå. Sä framhåller han särdeles bjert orimligheten af att leda banan öfver Svältorna i en sträckning af öfver 3!, mil, och att det skulle vara ett förbiseende af Eltsborgs läns, ja hela landets fördelar aw draga bavan öfver sistnämnda trakt. Hvad nu först de tre och en half millionerna angär, torde dessa böra förkortas till 2, enär Svältorna redan sluta vid Eggvena-traktea; och hvad fördel Elfsborgs län har af banans skjutning åt vester, så att den i iänet utfaller vid Ribbingsberg i stället för Snipebro, gär öfver vär fattning. Elfsborgs län har bebof af spanmål, och den kan det lika isätt erhålla från Fablbygden öfver Snipebro, som från lerslitten öfver Ribinasberg. Ati invänarne på den bygd, som så föraktligt kallas Svältorna, ej sakoa intresse för jernvägen torde nägot tala tili deras för oss veta att allmogen i denna ort r förbundit sig att utan ersättning lemna jord banan frän Snipebro till inemot Wårgärda. BB Ar Rn ——— RO m 4 As KH nn : bt KR Krk RR JA dt SR IF fö JR JR it SN a OT VR Kr DD JR bt ch Ht DB GS bg f MA Pr oare tsla i sitt intresse, och att de görs samm för att få banan till sig. Hvad man kan önska är endast att de icke framställa sig säsom mälsmän för bela provinsens, ja, hela landeis fördelar. Om företrädet emellan de båda Billiogsbanorna vilja si ej ytira 095. Vid riksdagen ansågo representanterna från Westeraötland för -klokast och mest gråuolaga att icke upp rifva denna tvist. Saken är nu i goda händer, då den kommer att pröfvas i första band af hr öfversie Ericsson, och i sista af Kongl. Maj:t. Härvid böra si kunna trygga o:s alla och låta saken ha sin gäng utan all vidar ion —LIt ed. NA ne KR de hnkelo rit Jo KR hora Jol Ton In rk Dp HARAR Dk BL ER. JR BMR (Insändt.) Frågas, om ej hufvudstadens styrelse skulle finna igt, att under tider dä så svår halka medför dag

16 februari 1855, sida 3

Thumbnail