Article Image
: t (Insändt.) Om jernvågens sträckning genom Skaraborgs län. Det är en garhmal gyllene regel att man bör höra båda parterna innan man dömer. Då nu anhängarne af den gå kallade Skarabanan uti flere artiklar såväl i Skara-Tidningen, som i de större tidningarne, framhållit fördelarne af jernvå sträckning genom Skara, och det kan vara att befara, att en mängd uppgifter med derpå grundade slutledningar, huru oriktiga de än må vara, kunna, om de utan motsägelse idkeligen upprepas, taga åt sig kraft af trosartiklar, så bafva vi, i den förhoppning att ofvannämnde goda regel ännu icke kommit i glömska, trott oss böra, med tillkännagifvande at äfven andra åsigter i frågan finnas, i kortbet redogöra för dessa. Det är obestridligt att Skarabanan har de fördelarne framför Billingsbanorna, att den är kortare än desse och att den måhända framlöper öfver bygder med en mera plan yta, än nögon annan ort. Så stora dessa fördelar än äro, kan det dock måhända tåla undersökning, huruvida de icke uppvägas af andra, som Billingsbanorna erbjuda. Hvad då först avgår det förhållande att Skarabanan är den kortaste, så medgifves att denna dm ständighet är af stor vigt såväl vid banans anläggning, som ännu mer vid trafiken i all framtid; och gällde det endast att i landet bygga en bana, nemligen den från Göteborg till StockHolm, så finge berörde omständighet ännu mera vigt. Nu får likväl icke frågan om Göteborgsoch Stockholmsbanans sträckning bedömas isolerad, war isammanhang med jernvägssystemet i dess helhet, så att

16 februari 1855, sida 3

Thumbnail