Article Image
afsättes hela nettovinsten under de tre första åren samt derefter och innan reservfonden uppgår till 1 million rdr bko högst ;:del af behållningen af de fyra sistförflutna årens rörelse. Alla tvister emellan aktieegare och bolaget angående bolagets affärer afgöras af kompromissarier. Den interimsstyrelse, som intill första allmänna bolagsstämma, hvilken hålles efter det regeringen fastställt bolagsreglorna, vårdar bolagets angelägenheter, utgöres af följande herrar nemligen: f. d. statsrådet grefve B. von Platen, hofmarskalzen J. F. Aminoff, generalmajoren frih. F. J. Wrede, underståthållaren W. Stråle, öfverstelöjtnanten J. A. Tornerhjelm, grosshandlanden konsuln C. Arfvedson, grosshandlanden A. W. Frestadius, hofrättsassessorn G. F. Almqvist, professorn med. dokt. P. H. Malmsten, professorn vid Upsala universitet C. J. Malmsten, kaptenen C. G. Lagercrantz, grosshandlanden W. Brusewltz. — Vi hafva mottagit följande korrespondensartikel, hvaraf visar sig vigten för våra lots-stationer att vara försedda med fult säkra och goda båtar, på det våra i allmänhet förträffliga och oförskräckta lotsar mö kunna, till sjöfarandes fromma, utöfva sitt farliga och ansvarsfulla värf. Kl. 7 på tisdags afton ankom skonerten Kämpen, kapten Byström, från Köpenhamn, lastad med styckegods, lässande för bottenrefvadt märssegel i den då herrskande svåra stormen af SSW, uti stark snöyra med tjocka, och drejade bi tätt under Landsorts båk, sköt nödskott och visade lanterna. Lotsarne observerade honom ej förrän han var tätt under bäken; men som alla deras båthamnar stodo i brott och brand var det alldeles omöjligt att få ut någon bät. De mäste stå overksamma och äskäda fartygets farliga belägenhet, blott väntande att det skulle vräkas mot ett skär och blifva splittradt i stycken. Nägon lifbergning för besättningen var ej värdt att tänka på. Efter sedermera erhållne underrättelser från kapten B., hade han först tänkt länsa upp till Härhamrabugten för att derstädes frälsa besättningens lif, då fartyget der var till spillo gifvet, men uppgaf planen och försökte i det stället att länsa inåt Skärgården i en sådan snötjocka, att man blott såg 2 kabellängder ifrån sig, hvilket försök också lyckades. Som fartyget genom biläggningen under bäken blifvit drifvet ett stycke längre nordvardt om båken, träffade kaptenen i snötjockan ej rätta lotsfarvattnet, utan kom i det stället att länsa mellan brott och bränningar under en förfärlig sjö emellan Vinterskären, Norskären och Gumman, kom ia mellan bränningarne vid Strömskär och träffade lyckligen med N.O. kurs klippan Mäåsknufven utanför Mellsten. Kapten B. tog då och loggade fartygets fart och satte kurs på Rökö, som lyckligen träffades; satte vidare kurs på Transkär, som knappt blef synligt i snötjockan. Derifrån under kurs på Elgsnabbsredden var lodet i jemn gång, banken på 19 f. träffades lyckligt, begge ankarne fälldes, kettingarne utstuckos på tamp och nu voro lif, gods och fartyg frälsta; ty det såg upp, ehuru det gick sä svår sjö, att fartyget satte hela backen under vattnet. Kl. var nu ?,11 på natten och straxt derefter begynte stormen att utbryta med ökad våldsamhet. Hela natten visades lanterna för att gifva nödsignal åt landet. När det blef dager utkom en rask ung man vid namn Österman, anställd vid te!egrafen på Elgsnabben, roende i en liten båt till fartyget, samt lotsade det sedermera upp till Dalarön. . MN I natt kl. 11 uppkom fartyzet lyckligen här på strömmen.

1 december 1854, sida 2

Thumbnail