saknade topografiska och statsekonomiska upplysvingar och utredningar tillkomna misstag vid besiöätnitande sfjernvägsliniernas riktning, anläggningssätt och beskaffenhet kusna jör det allmänna betydliga och kännbara financielia förluster förorsakas. All möjlig omsorg och noggrannhet bör derör egnas åt undersökningen hvarest och i hvilka rigtningar hufvudbanorna böra anläggas. Likaledes torde, innan besluten om anläggningen varda till framtda iakttagande meddelade, det böra genom erfarne och sakkunnige män fullständigt utredas, huru eller på hvad sitt de Svenska jernvägarne med atseende å landets lokala förhållanden samt den personal och varutransport, för hvilka de huivudsakligen komma att begagnas, böra anliggas och vara beskaffade för att blifva mest gagnande och ändamålsenliga. I öfverenssämmelse med dessa motiver har utskottet icke anseit Rikets Ständer böra för närvarande meddela något beslut, hvarken angående fortsättning af den påbörjade jernvägen mellan Köping och Hult eller om anslag af medel för någon annan hufvudj rnbana, utan inskränkt sig att föreslå beslut om följande s. k. allmänna grundsatser nemligen: 1:0 att alla stamjernbanor inom Sverge hädanefter anläggas och utföras genom statens omedelbara försorg och på dess bekostnad samt komma att anses såsom allmän tillhörighet och stå under statens tillsyn och förvaltning ; 2:0 att likväl vissa delar af sådana jernbanor må på enskild bek:stonsd utföras emot rättighet för staten att de sälunda anlagda bandelarne, efter deras full bordande, inlösa i den ordning och på det sätt som för hvarje särskildt fall före anläggningens företagande stadgas; 3:0 att utförandet af smärre jernvägsanläggningar inom landet må ankomma på den enskilda industrien och företagsamheten; dock att ingen jernbana, som kan hänföras under egenskapen af allmän väg, får anläggas innan Kongl. Maj:t dertill lemnat tillåtelse; och kommer att på särskild pröfning i hvarje fall bero om och i hvilken mån dylika företag må af staten understödjas; hvarvid företräde bör tillerkännas anläggningen af sådana jernvägar, som komma att stå i direkt förbindelse med någon af staten anlagd jernbana; 4:0 att ett särskildt anslag af 100,000 rdr banko ä riksgäldskontoret anvisas till Kongl. Maj:ts disposition för uppgörande och utarbetande af förslag till jernvägars rigtningar, anläggningssätt och beskaffenhet m. m.; 5:o att Rikets Ständer hos Kongl. Maj:t anhålla, att Kongl: Maj:t vid nästkommande riksdags början täcktes till Rikets Ständer aflåta nådig proposition angående Sverges jernvägssystem samt verkställigheten af de större jernvägsanläggningar, hvilka af allmänna medel böra bekostas och genom statens försorg utföras, renen angående öfrige härmed gemenskap egande frågor. Beträffande hr Sandströmers förslag angående sättet att anskaffa medel för sådane jernvägsanläggnin gar, som genom menigheters föranstaltande företagas, har utskottet funnit betänkligt tillstyrka antagandet af samma förslag, enligt hvilket årliga ränteoch amorteringsbeloppen skulle komma att utan föregångna laga inteckningar, likasom allmänna utskylder gravera egendomen och derigenom en så kallad tyst förmänsrätt till men för realkrediten uppkomma. Emot detta utskottets betänkande, hvilket börjar med så både väl grundade och väl utförde motiver, men fått ett så ytterst snöpligt slut, att man snart sagdt vore frestad derpå tillämpa det gamla ordspråket om:solen och skinnpelsen, hafva reservationer blifvit anmälda trån 6 af adelns ledamöter, 4 af presteståndets och 3 af borgareståndets. Viskola i morgon återkomma till redogörelsen för dessa.