vallenast på de näringsidkande samhöällsklassernas bes lägenhet, utan äfven på värdet och tillgången af dö, för det civiliserade samhällets alla medlemmar get mensamma lefnadsbehofven och hvilka framsteg, i förening med de särdeles förmånliga resultaterna af ! här i riket, inom nägra landsorter, redan anl:gda j: mindre jernvägar, ha framkallat den af K. Maj:t ( omförmälda allmänna håg för jernvägars ästadkom, mande. Utskottet är också öfvertygadt, att denna j, äfven genom enskilda uppoffringar ådagalagda håg l. och önskan att komma i åtnjutande af de fördelar, I kommunikationsanstalternas förbättring visat sig medl! föra, skall ytterligare ökas och utbredas, i den mån ! kännedomen och erfarenheten om de för alla närin4( gar och all rörelse gagnande och välgörande följ-, derna deraf mer och mer sprida sig bland detta vid-l, sträckta rikes innevånare. Den inverkan varuprisen och transportkostnaderna inom ett land under nuvarande handelsförhållanden måste utöfva på likartade 1 natureller slöjdprodukters både tillverkning och : konsumtion inom andra länder, nödsakar hvarje folk, 4 som vill fortfarande deltaga i den ständigt tillvä-, xande täflan på verldsmarknaden, att i möjligaste män söka tillegna sig och begagna de medel, hvilka visat sig isynnerhet befrämja och underlätta så väll! produktionen som afsättningen af dess alster. Be-l! träffande Sverige särskildt, måste det, till följd afl) dess naturförhållanden, vara företrädesvis vigtigt och å; angeläget för detta land att kunna till antagliga priser och erforderlig mängd tillhandahålla främmande länder de varor, i utbyte hvaremot sådana ! förnödenhetsartiklar derifrån kunna erhållas, som j! härstädes alls icke eller till otillräckligt belopp frambringas. För framtida möjligheten häraf, torde jern: vägars anläggning med skäl kuhna anses såsom ettl: nödvändigt vilkor, helst dessa i flera delar af lan-: det utgöra det enda fullt ändamålsenliga kommurii: kationsmedel. Dessutom mäste jernvägar äfven för den inre rörelsen, inom ett med så skiljaktiga pro-1 dukter begäfvadt rike, der, i vissa orter, kommu: nikationerna tidtals äro nästan afbrutna, medföra högst väsendtliga fördelar, och åstadkommandet : deraf alltså jemväl utgöra ett bland de angelägnasto l: och verksammaste medlen och vilkoren för denna rörelses tidsenliga utveckling., Efter anförande af dessa allmänna öfverty! gande skäl kommer utskottet till frågan huru eller på hvad sätt jernvägar skola här åstadkommas. Lika med Kongl. Maj:t anser utskottet i fråga om jeravägsanläggningar, bestämd skilnad böra göras mellan stambanor eller sådane jernvägslinier, som il. oafbruten sträckning fortlöpa genom flera provinser eller en större del af landet, samt bibanor, eller del smärre jernvägar, som antingen gå från och till nå-J. gon viss landsort, eller stöta till och sluta vid någon. stambana eller vattenkommunikationsled, eller ocksä l. sammanbinda nägra närmare hvarandra belägna, för inrikes trafiken vigtiga punkter. I arseende till de högst betydliga kostnader, som ; med jernvägsanläggningar äro förenade, mäste anta-l, gas för gifvet, att de jernvägar som böra hänföras I till stameller hufvudbanor, här i riket icke kunna ; åstadkommas, utan att dertill erforderliga tillgångar . varda anskaffade genom statens försorg eller emot: dess ansvarighet för fullgörandet af de vilkor, derun-. der enskilda medel till dessa företag tillskjutas. Anläggningen af dylika jernvägar måste således ovilkor. ligen förutsätta statens medverkan samt mer eller. mindre direkta bidrag. Då nu staten underkastar sig I skyldigheten att för sagde ändamål vidkännas stora (; uppoffringar, synes den deremot böra förbehälla sig. rättigheten att ej mindre bestämma ordningen och. sättet för ifrågavarande företags utförande samt framtida underhällande, än ock föreskrifva vilkoren för. de sålunda anlagda jernvägarnes begagnande. Erfarerheten inom andra länder har dessutom ädagalagt angelägenheten för staten att, åtminstone i sistnämnde hänseeade, kunna utöfva en sådan rättighet. Detbar nemligen visat sig att, oansedt den omtanke och det l! förutseende, hvarmed man sökt uppgöra bestämmel-: serna och förbehållen vid dylika arbetens öfverlåtande åt enskilde, statens och den allmänna rörelsens fram; tida fördelar dervid doek svårligen kunnat på ett tillfyllestgörande sätt iakttagas och betryggas, samt att :! det ieze sällan lyckats det enskilda intresset att få l! dylika bestämmelser åsidosatta eller tillämpade på ett sätr, som föranledt flerfaldiga stridigheter och olägenheter. Med stöd afden erfarenhet, som sålunda vunrits och förmått flera stater att i sednare tider sjeifva öfvertaga oftanämnde arbetens verkställighet, och pa det att svenska folket måtte kunna vara förvisad: derom, att de jornvägsanläggningar, om hvilka nu är fräga, varda utförda på ett i alla hänseenden ändamålsenligt och tillförlitligt sätt, äfvensom att den blifvende traiken derå i möjligaste mån kommer att underlätias genom billiga afgiter, anser sig utskottet, som till alla delar instämmer: uti de härom af Kongl. Maj:t i dess nådiga proposition uttalade äsigter, böra förorda och tilistyrka antagandet af den grundsats, att jernvägsstamlinierna anläggas och utfö-Å ras genom stutens omedelbara försorg och på dess be-Å ; kostnad, samt att tillsynen öfver desamma efter deras fullbordande, äfvensom förvaltningen af dermed förenade inrävtningar, jemväl böra tillhöra staten och) sålunda utgöra ett allmänt eller statsbestyr. Men som rörelsen och lokala förhållanden kunna företrädesvis pskaila en eller annan jernvägskommunikation mellan närmare kvarandra belägna orter, hvilka anses böra genom någon tillämvad stamlinie sammanbindas, fastän anläggningen deraf möjligen mäste till framtiden uppskjutas; st, och på det att icke denna omständighet må förhindra den enskilda verksamheten : att genom sina tillgöranden under tiden åstadkomma en önskad och gagnelig jernvägsförbindelse mellan : sagde orter, har utskottet ansett det icke böra förme-, nas en:kilde att på sin bekostnad utföra sädana väg-1 stycken, fastän de framdeles komma att utgöra de-j lar af stambanor; dock under staten härvid förbehållen rätt att dessa bandelar, efter deras fullbordande, il: stadgad ordning inlösa. I följd häraf har utskottet således afstyrkt. Rikets Ständers bifall till det vid grefve von l Rosens motion framställda förslag, hvarvid utskottet dessutom ansett sig Löra erinra om li den under tiden efter sistförflutna riksdag äfven härstädes vunna erfarenbet om följderna af större jernvägserbetens örverlåtande till verk: ställighet af utrikes vistande personer. I fråga om de tillgångar som erfordras och af staten måste anskaffas för jernvägsanläggningar, har utskottet, enligt ett föregående betänkande, som bekant är, tillstyrkt att dessa medel måtte upplånas genom utgifvande af fonderade statspapper. Slutligen har utskottet framställt vigten för både nuvsrande och kommande generationer, att såväl hufvudlinierna i Sveriges blifvande. jernvägssystem, som andra nya kommunikationsleder, varda anlagda på det sätt hvarigenom rörelsens och när.ngarnes underlättande : och utveckling närmast vinnes och anläggningskostnaderna, såvidt ske kan, minskas. Genom missledande eller mindre noggranna och tillförlitliga undersökningar eiler genoml nat igen; och arbetarne, män och qvinnor, gossar och flickor stretade hemåt. Gamla l: Stafan otaAd An mattan mad dan undearliga kän.