Varmluftfartyget Eriessons. Om upptaganet af det på Newyorks redd sjunkna Varaluftfartyget Ericsson läser man iNewYox Tribune för den 6 Maj följande skildriig: Fartyget ligger lätt på en mjuk botten i nirheten af Cunard-ångarnes docka i Jerseycity. Det står fullkomligt upprätt, med sins två höga master lika raka som då det låg vid varfvet. Vid flodtiden s å hjulhusdäcken två fot öfver vattenytan och salongdäcketi jemnhöjd dermed. Under ebben blir hela öfre däcket klart. Kapten Benson, med sin räddningsskonert och sina dykare i deras submar:nrustning, ligger långsides med fartyget, sysselsatt att tillstoppa de öppningar, hvarigemom vattnet inrusade, då fartyget sjönk. Rundt omkring fartyget är dragen en stor pressänning, hvars öfre kant ligger ofvan vattenbrynet och bildar en slags säck som omsluter fartyget. När de öppna portarne blifvittillslutna af dykarne, återstår endast att få ångumparna ombord och pumpa fartyget län. Flera anbud ha blitvit gjorda att på enteprenad öfvertaga fartygets upplyftande. Som egarne likväl ansett det begärda priset 10 000 dollars för öfverdrifvet, pågår arbetet under ledning af fartygets befälhafvare, kapten Lowber. Den skada ,Ericsson lidit är högst betydlig i anseende till trävirkets uppsvällande och nödvändigheten att underkasta machineriet en fullständig reparation. Det stora försöket skall dock ej lida någon väsentlig men af olyckan. Samma NewYorktidning berättar att olyckam inträffat under en ovanligt stark orkan, sorm rasat under en qvarts tid ochi NewYork octh dess närmaste omgifningar anställt stora förödelser. Om samma olyckshändelse skrifver en i NewYork vistande norrman till Christianiaposten bland annat följande: Orkanen tog fartyget tvärt på sidan, kastade det öfver, så att de två portarna, som voro öppna för att derigenom utkasta aska, kommo flera fot under vattenytan, och inom tio minuter var fartyget fyldt och gick till botten. Allt ombord räddades, då katastrofen skedde i den inre hamnen, knappt 300 famnar från landningsstället. Fartyget var alldeles tomt, och denna omständighet liksom machinernas öfverbalans kan denna särdeles olyckliga händelse troligen tillskrifvas. Jag har sedan talat med kapten Ericsson, och han sade mig att profresan utfallit tillfredsställande och att han erhållit 13 kringsvängningar i minuten på far ygets 32 fots hjul med en särdeles obetydlig kolåtgång. Följande i samma ämne är ett utdrag ur ett bref från en i Newyork bosatt svensk: Du bad mig om underrättelser angående Ericsson, och jag kan ge dig dem både glädjande och sorgliga. Sistl. 27 April, efter att nära ett år legat stilla och fått sitt machineri nästan komplett förändradt, gjorde hon en profresa (en 30 å 40 miles ut i hafvet); återkommen till Newyork ankrade hor på strömmen, innn hon skulle gä tillbaka i sin docka. Derlåg hon, då nägra af passagerarne, för att bättre kunna be