Article Image
Aalborg. å 5 Rbdr 8 s., med, fartyg till London och å 3 sh. frakt pr qvarter. S:t Croixsocker har rask afsättning och betalas med 11:,—13V, skilling med tull. Af de hittills importerade 1650 fat S:t Croixsocker äterstä endast 200 fat. Af fremmande socker omtaltes 300 säckar Maroinå 13,,—14!, skill. med tull jemte 100,000 Havanna-, 32 kistor fint Havanna slutades å 15 sk. pr förtulladt. Romm 64 Rbdr pr 30 viertlar. Utdrag ur berättelsen från svenska och norska konsuln i Stralsund för år 1853. Till deöna hamn ankommo under äret 31 sverska fartyg om 977 lästers drägtighet. Af dessa far.yg kommo 30 direkte från Sverige med last sant t i barlast från fremmande land, och till Wolgast anlä..de under tiden 14 svenska fartyg om 308 läster, hvaraf 13 med last från Stockholm. Hela importen till NeuVor-Pommern, verkställd med svenska fartyg, utgjorde hufvudsakligen 7734 sk stängjern, 805 tunnor tjära, cirka 5900 tolfter plankor och bräder m. m., och värdet uppskattas till cirka 75,230 R. HBko eller omkring 8400 R. mer än under år 1852, hvilket förnämligast bör tillskrifvas de stegrade priserna för svenska produkter. Af spanmäl utaf 1853 ärs skörd finnas för närvarande högst betydliga förräd inom landet. Med storhertigdömet Mecklenburg-Schwerin förhöll sig Sveriges sjöfart som följer: Til! Rostock ankommo 62 fartyg från Sverige med last och till Wismar 65 svenska fartyg om 2350 läster med last från Sverige, och utgjorde importen af svenska produkter till dessa hamnar 7112 sk stångjern, 125 sk bandjern, 93 d:o knipjern, 600 d:o spik m. m., 24,780 tunnor kalk, 20,700 tolfter plankor och bräder, 9848 st. bjelzar och sparrar, cirka 8000 st. golfsten m. m., allt beräknadt till ett ungefärligt värde af 139,555 R. HBko. I Mecklenburg, liksom i Neu-Vor-Pommern, utgör visserligen spanmälen hufvudföremålet för exporten, men då i Neu-Vor Pommern denna vara är svart sagdt den enda exportartikel af betydenhet, så lemnar i Mecklenburg boskapsskötseln och ladugärdsprodukterna högst betydliga bidrag ät exporten och inbringa ät landet stora summor. Den ärliga produkten af ladugårdsoch jordbrutsalster, som afsändas till utlandet, består uti: Ull, cirka 120,000 Stein, som inbringa . . . . . . c:a 880,000 R. HB;.o. Spanmäl af alla slag, 30,000 läster: : Pe VE -t2;000,000Hornboskap och svin, 60,000 st. -600,000 Får, 250,000 st. —. . so . 2 --406,200 Smör, 60,000 centner . .. -640,000 Höstälas sv: sn seger tehåg R 33,000 a Skinn, ben, skeppsoch byggnadsvirkesss ooo 333,000 eller tillsammans den betydliga summan af . . . c:a 4,892,200 R: HBko. I Mecklenburg-Schwerin, liksom i Neu-Vor-Pommern, bäda hufvudsakligen spanmålsproducerande Jänder, lemnas ät de mera industriella näringarne föga uppmärksamhet och all omtanka tycks egnas ätlandtmannanäringarne. Likväl har de sednare åren, och . synnerhet sedan i Englands bandel och sjöfart friare principer gjort sig gällande, en näringsgren blomstrat app, nemligen skeppsbyggeriet. Mecklenburgs hanlelsflotta har väl alltid varit stor, men sä länge den uteslutande sysselsattes med export af landets egna produkter till England, Frankrike och Holland, så begagnade man sig af medelstora fartyg. Nu, sedan Englands hamnar blifvit öppnade och man kan del: aga i den transatlantiska sjöfarten med fördel, har nan icke heller försummat i Rostock, att nedlägga tora kapitaler på skeppsbyggeriets utvidgning, och i tället att man förut byggde fartyg till högst 150 läters drägtighet, så byggas nu de flesta fartyg till fver 200 läster. För närvarande stå 1 jernfartyg amt 14 skepp på stapeln i Rostock, för att under ommaren vara färdiga. På varfven i Wismar, Ribeitz, Barth, Memel m. fl. arbetas äfven för Rostocks äkning. Alla fartyg byggas för snällsegling, efter ty modell eller den s. k. klippers-formen. Vid ärets slut hade Rostock 282 fartyg om 25,903 ch Wismar 45 om 4211 läster. Alltså bestod Meckenburgs hela handelsflotta af 327 fartyg om tillhopa ;0,114 Mecklenburger-läster, hvilken flotta, i värde ppskattad till cirka 2,700,000 R. HBko, anses årlien i fraktförtjenster inbringa i medeltal 500,000 R. IBko. Uti ofvannämnde fartyg äro icke inbegripna le mindre farkoster, som i och för kustfarten anändas. —— SJÖFARTS-UNDERRÄTTELSER.

13 maj 1854, sida 3

Thumbnail