Article Image
höra A. Andersson, hvars lik, vid anställd undersökning, påträffades i brunnen oeh uppdrogs derutur. Efter. hvad hittills kunnat upptäckas, anses att den mördade Ramstedt icke blifvit rånad, emedan på honom; i hans kläder, funnits 51 rdr 12 sk. rgs och ett silfverfickur med vidhängande kedja, samt i slädan gräsej, salt, m. m. LANDSORTS-NYHETER. Östersund d. 28 Jan. Enligt till konungens befallningshafvande inkommen rapport, har bondeso nen Jöns Esbjörsson från Westanå i Ovikens socken söndagen den 8 dennes på morgonen anträffats liggande död, troligen ihbjelfrusen, ä vägen nägra hundrade alnar från sergeantsbestället Fjösåsen. Jöns Esbjörnsson hade föregående dag begifvit sig åstad med häst och åkdon att från fäbodarne, belägna vid Oviksfjällen, hemforsla hö, samt troligtvis på aftonen ätervändt derifrån, men ej hunnit längre än till of vannämnde ställe. Hästen hade utan äkdon sedan återkommit till hemmet... Mannen var omkring 30 är-samt efterlemnar enka och barn. Gefle d. 31 Jan. Rörelsen å våra skeppsvarf är i är särdeles liflig. På det norraieller Bång ska varfvet höja sig redan två nya fartyg af vanlig konstruktion från stapelbädden; ä det södra eller Elfstrandska varfvet har man den här alldeles nya företeelsen af tvenne under byggnad varande klipperfartyg, hvilka redan i sitt ännu mycket ofullbordade skick, intaga ögat med sina särdeles lätta och behagliga former. Vid sidan af dessa ser man der och hvar en mängd mindre farkoster och fiskareskutor dels under nybyggnad, dels under reparation. Enligt i dag ingången underrättelse frän Öregrund, finnes ingen is öster om Gräsön; vid Örskäret är det rent vatten till land. Ingen is är heller synlig från fyrtornet, hvarken mnorreller öster ut, men frän Örskäret tvers öfver Fogelsundet och i hela grepen inät Öregrund ligger isen, dock ej symnerligen stark. Carlstad d. 28 Jan. Större delen af sjöar och vattendrag ärotnu körbara, hvadan den lifligaste handeln med Norge redan tagit sin början, i är särdeles efterlängtad, i följd af landtmannens behof af sill och salt. Den sistnämnde artikeln är här sä stegrad i pris att väl ingen kan minnas en så dyr tid pä denna nödvändighetsvara, man har till och med fått betala I rdr kappen hos hrr landthandlare, och ganska få af dessa hafva varit försedda dermed. Deremot hafva de alla ett aldrig försinande lager af bränvin, som, tyvärr, minskar brödet i mänget hus häll, och i mer än ett afseende gör denna handelsfrihet, till tlandtbygdens förbanndse. Männen bort byta sin säd och sin skog, mot let begärliga bränvidet, och för älsklingsdrycken kaffe uppoffra qvinnorna i första rummet ladugärdens afkastning såsom smör, ost, mjölk, och enär dess: produkter vintertiden ej äro tillgängliga, transporera de i smyg den ena skäppan säd efter den andrz, till den välvillige landthandlaren, som lika hjelpsamt tillhandahäller kaffe ät gummorna, som bränvin ätgubbarnma. Van liga taxan vid denna byteshandel är 1 kaffe eller !;, kanna 4-gradigt bränvin for en fjerding hafre. När sedan sommaren kommer fär bonden äterköpa sin hafre för minst 10 rdr tunnan; i sanning ingen dälig vinst! Lägger man nu härtill den förlust af sofrel, som uppstär i huset genom ofvan antydda byteshandel, så må ingen rättsinnad förneka att landthandeln i lika stor skala som gärdfarihandeln, utgör landets frätande kräfta. På detta sätt går ladugärdsprodukterna ur allmogens i landthandlarens händer, och han allena skördar vinsten, då han med flere skI i foran, afreser till Christiania, och oftast der erhåller 24 å 28 sk. marken och deröfver, då han sällan betalt i byteshandel mera än 12 å 14 sk. vid uppköpet: — För kort tid sedan visade sig vid egendomen Nygärd här vid staden en helt hvit fogel, som äfven snart fångades uti denor, utsatta för kramsfoglar, och befanns vara en s. k. Albinas-varietet af trastslägtet (Turdus pilaris?) — Fogelns hela fjäderbeklädnad var snöhvit, med undantag af nägra få mörka fjedrar, som på ryggen bildade nästan ett kors. Näbb och fötter -erangegula, ögonen mörka. Så färgad var denna fogel särdeles vacker, oeh tog sig synnerligen väl ut ibland de röda rönnbären i donerna. Exemplaret förvaras i mag. Hammargrens samling. Kalmar d. 25 Jan. Efter ett flere dagar ibällande blidväder har slädföret härstädes blifvit helt och hället förstördt. Samma förhållande lärer råds på andra håll, efter hvad som berättas från flera skånska städer. Ännu våga ändoek Ölänningarne att med häst och släda färdas öfver till fastlandet. — Flera beslag på bränvinsredskaper hafva på sednare tider egt rum här inom länet, förorsakade deraf att egarne af okunnighet underlätit att före Novem ber månads utgång tillkännagifva huruvida de önskade att under nysslidne Deeember eller instundande April månad begagna sin brännerirättighet. Äfven 4 Barkestorp, en af baron A. C. Raabs egendomar, ar ett beslag af denna orsak i dessa dagar egt rum. Kalmar d. 28 Jan. Isen mellan Öland och staden är nu så svag, att flera lass kört ner, men ännu har lyckligtvis ingen menniska fått släppa till lifvet. . — I dag frän Åby inkomna landtboar hafva berättat att en större, ny byggnad på Förlösa herregärd, tillhörig direktör Hofman-Bang, sistl. natt nedbrunnit. Elden lärer så hastigt utbrutit, att i huset bo ende personer med plats hunno undkomma. En dräng, som läg i andra våningen af det antända huset, slog ut fönstret och nedkastade hvad han i hast; kunde hopsamla af sina saker, samt hoppade derefter sjelf ned, hvarvid ham, enligt berättelse, brutit låret af sig. Malmö d. 25 Jan. Tullbeslag verkställdes natten emellan den 17 och 18 dennes af kustsergeanten Fagerberg vid en plantering i Ramlösa by å 7 stycken vid ett gärde liggande packor, hvilka infördes till Helsingborgs tullkammare. f— Den 27 Jan, Vägarne ha ännu ej blifvit försämrade och som följe deraf hafva vi under några dagar haft ged tillförsel af spanmål och öfriga lifs förnödenheter. Bränvin har deremot högst sparsamt inkommit, emedan de fleste bränvinsbrännare, som hafva råd dertill, spekulera på ännu högre priser. Sölwesborg d. 25 Jan. Förliden måndags afton hölls sammanträde i direktör Åbergs lokal här i staden med dem, som vilja deltaga i bolaget för bildande af en ängbätsfart mellan Stockholm och denna stad. Angående detta för vär ort ganska maktpåliggande ärende upplystes, att inbjudningen utgätt från Westervik, der bolaget skall hafva sin hufvudstation, och belagsstämmor hållas. Ångfartyget skulle byggas vid Motalas mekaniska verkstad af jern med dubbel hjulmachin af hundra hästars kraft, beräknadt för snällsegling eller att göra minst tretton knops fart, det vill säga att tillryggalägga 34, sjömil i timman. Till ändpunkter för fartygsturerne har väl vid en sammankomst i Westervik blifvit föreslagne Stockholm och Åhus; men dä sednare stället, säsom liggande längt aflägse från allmänna landsvägen, och dertill saknande de flesta beqvämligheter som päkallas vid en ängbätsstation säsom gästgifveri m. m., föreslogs ech gjordes till vilkor för teckningen här, att Sölves-!borg skulle i stället bestämmas säsom fartygsturernes södra ändpunkt. Fartyget är beräknadt att kosta omkring 100,000 rdr bko; aktierne, som äro bestämda till omkring 1500, att kosta 66?, rdr bko, hvaraf tredjedelen skulle inbetalas i nästa Mars mänad och re-l sten på dertill bestämda terminer sednare under innevarande år. Fartyget skulle vara färdigt att börja sina turer vären 1855. Vid sammanträdet tecknades emkring 90 aktier, hvilket antal säkerligen kommer att ökas då saken blir mera allmänt bekant. ;

3 februari 1854, sida 4

Thumbnail