Article Image
I alla öfriga låader på Europas kontinent tillsammans ha under är 1853 blott omkring 0 mil jernbanor blifvit öppnade, hvaraf 14 , komma på Sardinien, 14 på Frankrike, 7, på Ungern, 6 på Ryssland, 5, på Spanien och 2, på Belgien. — Ett nytt slags propeller. En hr Rutven i Edinburg har gjor en vacker uppfinning; som om underrättelsen bekräftar sig, torde komma att uttränga skoflarne och skrufvarne på ångfartygen. Han har nemligen för fiskeriet på skottska kusten -byggt en skonert om 30 hästars kraft och 100 fots längd. I fartygets rum befinner sig en rund, vattentät kista, i hvilken man genom öppnandet af en ventil kan nedifrån insläppa hafsvattnet. I denna kista kringlöper med stor hastighet ett horizontalt hjul, som drifvres af en maschin. Naturligtvis kommer härigenom vattnet emellan hjulets periferi och kistans vägg i en roterande rörelse, tryckes med kraft emot kistans vägg och drifves uppför den i höjden. Ur kistan leda bakät, ofvan den yttre vattenlinien, två horiszontala rör med tio tums diameter ett på hvardera sidan om fartyget, genorh hvilka det nedifrån i kistan inströmmande vattnet med stark fart utforssar. Verkningen är densamma som hos raketen. Fartyget drifres framät, som det uppgifves, med en hastighet af 11 knop. Utom den stora besparingen af brännmaterial har uppfinningen äfven den fördelen att man genom att antingen helt orh hållet eller till en del stänga det ena utloppsröret, kan med stor säkerhet och lätthet vända fartyget.

14 januari 1854, sida 4

Thumbnail