ner. På några enskilda personers bekostnad hade hr major Norström gjort undersökningar om banans mest ändamålsenliga sträckning, och på grund deraf ingifvit ritningar och kostnadsförslag, det sednare upptagande, för sjelfva jernbanans fullbordande, stationer och fortskaffningsmateriell, 1,172,000 rdr bko, med en tillökning af 20 procent eller 234,000 rdr för arbetsredskap, tillsyn under arbetsåren, tillfälliga utgifter, möjliga felkalkyler o. s. vV., hvilka sednare dock ansågos så högt tilltagna att hela kostnaden, med de väntade besparingarne, skulle kunna stadaa vid 1,333,333 rdr 16 sk. banko. Med antagande af AU, procents ränta och 1Y, procents. årlig amortering, skulle dettal kapital endast behöfva 31, år, för att medl 6 procents årlig inbetalning vara till fullo liqvideradt. Det är på denna grund som denl vid tillfället valda beredningskommitteen öppnat teckning för bildandet af ett aktiebolag under benämningen sÖstgötha Jernvägsbolag n:o 1,. Aktietagaren tillskjuter i detta fall intet kapital, utan ikläder sig endast ansvaret för en årlig inbetalning af 6 procent å aktiekapitalet, i 317, års tid, likväl med rättighet för honom att efter sex månaders uppsägning utbyta sin ränteoch amorteringsansvarighet mot kontant inbetalning af det deremot svarande kapitalbeloppet. : Sex procents ränta om året på den-ofvannämnda summan. utgöra 80,000 rdr årlig inbetalning, och då dessa fördelas påi8000 aktier, får egaren af en aktie att för hvarje år ansvara för inbetalningen af 10 rdr. För de 10 första årens inbetalningar skallaf aktietecknare ställas säkerhet för inbetalandet af det åtagna beKppen med i öfrigt fästadt vilkor att aktien he till bolaget, så snart denna inbetalning uraktlåtes. Detta får dock icke så förstås, som skulle aktieegare hafva härmed förbundit sig att i 317, år kontant inbetala 10 rdr på hvarje aktie. Så snart banan är öppnad för trafiken och börjar ge någon inkomst utöfver underhållskostnaden, afdrages naturligtvis denna inkomst från det amorteringsbeloppet som skall af delegarne för året inbetalas. Deremot skulle den ränta som bolaget under arbetsåren, innan banan blifvit för trafiken öppnad, måste erlägga, vare sig för de at aktieegarne under denna tid inbetalta pen-l ningarne, eller för upptagna lån, fyllas genom ett ytterligare emitterande af 790 aktier, motsvarande ett belopp af sammanlagda räntor, stort 133,666 rdr 32 sk. Hela anläggningskapitalet skulle således komma att uppgå till 1,465,000 rdr bko och antalet aktier, nödiga för dess liqvidation inom 31, år, blir följaktligen, med den ofvannämnda skyldigheten att ansvara för ränteoch amorteringsinbetalning med 10 rdr årligen i 31!7, år, tillsammans 8790 stycken. Vi betvifla ingalunda att dessa aktier lätt finna afnämare. Utsigten att till ex. för tio aktier, motsvarande en inbetalning af 100 rdr årligen under de 3 första åren innan banan beräknas blifva färdig och en successiv minskning under de öfriga, efter 31, års tid hafva förvärfvat n andel i banan värd åtminstone 2000 rdr, är ganska lockande, och generalmejor Boy uttalade förmodligen hela provinsets öfvertygelse och tillförsigt, då han önskade patt vi mäktiga Östgötar sjelfva utan mycket bråk skulle anlägga ifrågavarande jernväg. Den rika provinsen behöfver sannolikt ej länge leta efter 800 män, villiga att med sädana utsigter våga 100 rdr i några års tid, oberäknadt tillfredsställelsen att bafva gjort sin provins en oskattbar tjenst, och nöjet att efter all sannolikhet intaga första platsen bland alla de-talrika jernvägsspekulanterna i riket, Största svårigheten vid verkställandet af denna onekligen fyndigt uttänkta aktieplan, är att kunna tillförbinda aktieegarne det ordentliga inbetalandet af sina åtagna andelar för så lång tid in i framtiden. Derför har man emellertid. sökt sörja på det enda sätt som lät sig göra, nemligen genom fordrande af säkerhet för fullgörandet af den åtagna betalningsskyldigheten under de tio närmaste åren. Den som tecknar sig för en aktie måste således, såvida han ej kan lemna inteckning i fast egendom, ställa borgen för 100 rdr, och den som tecknar 100 aktier, för 10,000 rdr bko.; Efter dessa år ligger säkerheten naturligtvis i den färdigbyggda banan sjelf och i det inbetalade beloppet, som man väl icke kan antaga att någon gerna utsätter sig att förlora, genom aktiens förverkande till bolaget. Huru vida det åter låter sig göra att mot så beskaffade säkerheter få, på någorlunda goda villkor, upplösa de till banans anläggning erforderliga kapitalerna är en sak, hvilken vi förmoda de praktiska, män som stå i spetsen för företaget, redan besinnat. Vi tillstå dock, att för vår en del har den vid mötet framlagda planen ej lyckats till alla delar bäfva de betänkligheter vi uttryckte i vår sednaste artikel rörande detta ämne. Hvad som gör ett särdeles godt intryck i hela denna sak, är den deciderade föresatsl; att hjelpa sig sjelfva, utan att tigga staten om bistånd, som ortens invånare så hedrande ådagalagt, äfvensom den utmärkta frikostighet hvarmed åtskilliga deri intresserade parter gjort uppoffringar för det gemensamma bästa. De förberedande undersökningarne, uppgående till närmare 3000 rdr, bekostades,om vi ej misstaga oss, af några få enskilda personer. Norrköpings stad har erbjudit sig att kostnadsfritt upplåta den del af sin stadsjord, genom hvilken banan skulle ledas; denna jordrymd värderades af hr John Swartz till minst-8000rdr. Den sträcka af 36,000 alnar, som banan kommer att gå öfver Norsholms mark, har egarinnan af denna egendom utfästat sig att afstå för det minsta som i ersättning betalas, samt att dessutom taga aktier i liqvid. Sålunda kommer den föreslagna kostnadssumman att betydligt förminskas, helst äfven lösningssummorna för den öfriga jorden i kostnadsförslaget sägas vara så högt upptagna att de tåla vid en ej obetydlig nedprutning. Om rege-j ringen, såsom man har anledning att förmoda, b beviljar utsyning af sleepers och annat virke nå kronoallmänningarne. kommer en betvdlig!c ET -Hosl-n