RR a RAR ÖRA VU SST. PO kunnat utföra det dem gifna uppdraget i anseende till det motstånd de rönt af visza högre auktoriteter i departementerna. Det synes således som det ej skulle blifva bättre tur med Jennanyainstitution än med polisgeneralinspektörsbefatiningarna, hvilka regeringen, såsom läsaren påminner sig, fann sig föranlåten att innan kort indraga. Före sin afresa till Pyrengerna troddes kejsaren och kejsarinnan komma att tillbringa en månad i Fontainebleau. Ett rykte var gängse att kejsarinnan åter skulle befinna sig i välsignadt tillstånd. En högst egen versiou cirkulerar i detta afseende. Det påstås nemligen utt kejsarinnan varit hatvande med tvillingar och att endast den ena omkommit vid den fausse couche som nyligen inträffade. Hertigens af Charires första nattvardsgång har ägt rum i Claremont under ett stort tilllopp af den orleanska familjens vänner. Bland närvarande notabiliteter märkte man hertigen af Broglie och hr Albert de Broglie. Den 2 Juni uppträdde ett spanskt operasällskap på italienska operan i Paris. Den i Aix utkommande tidningen -Provencer förmäler att appellationsdomstolen i denna stad den 24 Maj, på grund af bristande bevisning, frikänt de med anledning af upptäckten af belvetesmachinen i Marseille häktade personerna. Undersökningen bar räckt i åtta månader. Enligt underrättelser från Algerien hade expeditionen mot Kabylien hittills haft önskad framgång. Sista kursnoteringen är: 3 proc. fonderne TU: 80, samt 4 !), proc. 101: 75. ENGLAND. Det vigtigaste af parlamentsförhandlingarne för hvilka vi denna gång, till följe af deras stora vidlyfiighet, endast i största korthet kunna redogöra, är att regeringen den 3 dennes för underhuset framlagt-sin plan till reglering af de ostindiska angelägenheterna. Sir Charles Wood började sin framställning med att göra huset uppmärksamt på sakens vigt; det vore här fråga om 150 millioner menniskors ve och väl. Den närvarande lagen för Ostindiens administration går till ända i April nästa år, och man måste således med första antingen prolongera den eller stifta en ny. Det förra är olämpligt, det sednare låter sig ej göra utan att afvakta vidare undersökningar. Anmärkningarne å infödingarnes sida angående förvaltningens brister, hufvudsakligen lagskipningens, bristen på offentliga byggnader och missförbållandena i beskattningen, äro fulla af öfverdrifter. Ministern sökte tillbakavisa de fleste af dessa anklagelser. Man kunde ej misskännva de stora framsteg som blifvit gjorda under de 20 sista åren. Slafveriet, enkornas förbränning (Suttih), barnamorden, menniskooffren och Thuggisternas eller stryparnes våldsgerningar, allt detta hade i all stillhet blifvit utrotadt, och Ostindiska halföns närvarande belägenhet kontrasterade på ett lysande sätt mot dess förra ställning under Muhammedanska furstar. Detta bevisades bland annat af den stegrade förbrukningen. Importen hade ökat sig, från år i. 3 till 1850, från 8 til öfver 17 millioner således 140 pot. Förvaltningen Borde betraktas i sina två hufvudafdelningar, den som her sitt säte i England, och den som regerar på stället. I afseende på den förra hade man anmärkt, att den saknade ansvarighet, och att kompaniets styrelse, ehuru i vissa fall blott och bart en fiktion, dock genom valsättet för direktörerna, det patronage de utöfva, och andra omständigheter gjorde en god administration omöjlig. . Man förbisäg i detta fall att presidenten vore fullkoraligt ansvarig för sin ledning af angelägenheterna inför parlamentet, och direktionen var för ingen del så blott och bart en skugga som man velat låta påskina. Regeringen trodde derföre att den närvarande förvaltningsformen borde bibehållas, endast man vidtoge några åtgärder att gifva ärendenas behandling en raskare gång. Derföre borde Ostindiska departementets (board of control) förhållande till kompaniets direktion (court of directors) bibsbållas och endast en ändring införas i den sednares sammansättning. Regeringen ville föreslå, att inskränka de af delegarne i kompaniet valde direktörernas antel till 12, och vid deras sida sätta 6 af kronan utnämnda, bland dem som förut 10 är tienstgjort i Ostindien. Förut hade antalet verit 24. Af dessa 18 borde en tredjedel genom val förnyas hvart 7:de år, och erhålla ett årligt anslag af 500 , samt presidenten 1000 f. Patronaget gom direktionen hittills utöfvat borde så vida inskrönkas, att platserna i de läroanstalter, der kompaniets civila och militära embetsmän bildas, ej vidare skulle få bortgifvas af direktörerne, utan öppnas för allmän kompetition. Deremot skulle direktionen behålla tillsättandet af tjenstemännen. Presidentskapet öfver Bengalen borde skiljas från generalguvernörsbefattningen, så att det förra sköttes af en vicepresident, och regeringen ega rätt att bilda nya presidentskaper af de nya besittningar som införlifvas med Ostindiska riket. Det lagstiftande rådets befogenhet skulle utsträckas och förstärkas med två domare. Vid slutet af talet som räckte i fem hela timmar, nämndes några andra reformer, såsom i undervisningsväsendet 0. 8. Vs Hr Wright tog derefter ordet för att visa otillräckligheten af de åtgärder regeringen föreslagit. Grundfelet vore den dubbla: regeringen, Hela systemet hvilade på hemlighetsmakeri och pratronage och vore i grunden odugligt. Lagskipningen vore alldeles odräglig, och de offentliga arbetena alldeles otillräckliga. Ostindiens af ministern omskrutna konsumtion af brittiska varor var mindre än Brasiliens, och ändå droge man ur landet en bruttoinkomst af 29 millioner , Finanserna voro i det elöndigaste skick, statsskulden uppgående till 51 millioner, utom kostnaden för Birmankriget, och inkomsterna för opiuna, som uppgått till 3,000,000 , vore i försvinnande. Regeringens förslag vore endast ett spegelfäkteri och kunde omöjligen grunda sig på alla ministrarnes samfälda mening. Debatten upp