— — Sistlidne torsdag pröfvades, enligt P. T., vid Eskilstuna den första jernvägsängvagn, som funnits i Sverige. Denna ängvagn, förfärdigad ä direktören Munktells mekaniska verkstad, för NorbergsÅmännings-jernbanan (dit den redan är på väg) har en, spärvidd af endast 3 svenska fot och är i flera detaljer till konstruktion olik de i andra länder, ä dervarande betydligt bredare jernvägar använda lokomotiver. Man kan säledes med fullt skäl säga, att direktören Munktell genom denna sin tillverkning löst, till stor nytta för fäderneslandet, problemet att mot billigt pris förse våra små jernbanor med ända-mälsenliga lokomotiver, till utbyte mot hästar. Chefen för Mariebergs högre militär-läroverk friherre Wrede, chefen för vägoch vattenbyggnadskären öfverste von Sydow, öfverstelöjtnanten vid samma kär Modig m. fl. bevistade den omfyrmälda pröfoingen, som skedde, till allmän belåtenhet, ä en vid hr Munktells verkstad provisoriskt anlagd jernvägsbit, hvarå lokomotivet, som erhöllj namnet Förstlingen, i flere timmar gick fram och tillbaka.