än lyckönska till den nya upptäckten, då vi se att man å ena sidan söker nedskrika den och å den andra vill tillegna sig uppfinningens prioritet.n — Den af skeppsredare, varfsegare m. fl. i Götheborg och Gefle hos Kongl. Maj:t gjorda ansökning om åtgärder till förkofran af svenska handelsflottan och egentligen om nedsättning i tullumgälderna för utländska fartyg, som inköpas för svensk räkning, efterföljes nu af dylika ansökningar från andra orter, hvilka ansökningar instämma med den från Götheborg och Gefle. Såsom ett tydligt bevis på att våra egna skeppsvarf icke hafva något att frukta af den begärda nedsättningen i tullen, förtjenar också att framhållas, det de norrländska orterna, der skeppsbyggeriet är en ganska vigtig näring, deltaga i denna begäran. Såväl från Hernösand som Sundsvall hafva nemligen ansökningar i detta ämne nyligen inkommit till finansdepartementet, af hvilka vi här nedan intaga den från sistnämnde ställe, hvilken är undertecknad af, bland andra, disponenterne för Svartviks och Wifsta skeppsvarf. Stormäktigste allernådigste Konung! Uti en till Eders Kongl. Maj:t ingifven skrift hafva största delen af skeppsredare, varfsägare, repslagare, segelsömmare och blockmakare ä de, i afseende på säväl byggnad som utrustning af -svenska handelsfartyg, vigtiga om ej vigtigaste stationerna Götheborg och Gefle, förenat sig om den underdäniga begäran, det Eders Kongl. Maj:t, med bebjertande af det tilltagande intrång, som svenska handelsflottan lider derigenom att antalet och lästetalet af främmande nationers fartyg, som användas till skeppning af svenska produkter, är ifrän är tillvexer, under det de svenska fartygens antal och lästetal i mänga städer aftager och päsdet hela eller för riket sammantaget blott i ringa män ökar sig, mätte nädigst vidtaga nägra kraftiga ätgärder till rättande af detta missförhällande, hvilket är så mycket mera nedslående, som en af lågdets förnämsta inkomstkällor just bestär i egandet af de materialier, den arbetsskicklighet och den sjövana befolkning, som utgöra hufvudvilkoren för en utvidgad-skeppsrederirörelse och för egandet ås en eiter-landets behof afpassad, fullgod handelsotta. Efter tagen kännedom af den underdäniga ansökningsskriften anse vi ej behöfligt eller ej-ens tillständigt att besvära Eders Kongl. Maj:t medett äterupprepande af de i densamma i underdånighet andragna flerfaldiga, talande skäl; utan tå, med desammas åberopande, underdänigst förena oss uti den anhällan, som petitionärerne i Götheborg och Gefle i underdänighet framställt. Beträffande de alternativer, som i den underdåniga ansökningen för ändamälets vinnande uppgifvas, det ena att alla för svedska fartygs utrustning erforderliga inventarier mä fö tullfritt inkomma — och det andra att utländska, af svensk man: inköpta fartyg medtillbehör, mä införtullas mot 10 rdr per läst, då fartyget häller 100 läster eller derunder, men mot 4 rdr per läst, då fartyget är mer än 100 läster drägtigt; sä ehuru det förra ovedersägligen vore det mest förmånliga med särskild bänsigt till den betydliga skeppsbyggerirörelse, som i så väl detta som öfriga norra läven bedrifves, vilja vi dock, i betrakiande af den menliga inverkan, som mängen inbemsk fabrikant inbillar. sig aeraf-skulle uppkomma i hans lofliga verksamhet, icke skilja oss ;frän petitionärernes äsigt, utan ansluta oss äfven i denna del till hvad de i sednare alternativet begärt, dä äfven tydligt och obestridligt är, att en tillvext i vår handelsflotta äfven i samma män skall komma vär ort tillgodo och gifva ökad sys;selsättniog vid här befintliga skeppsvarfsanläggningar, repslagerier och alla andra för fartygs vidmakthällande och utrustning varande fabriker och verkstäder. Att -handelsflot!ans tillökning för hela riket är af stor vigt och fördel är en sats, mot hvilken någon gensägelse -ej. torde: vara att befara; men vi väga derj-mte fästa Eders Kongl. Maj:ts nädiga uppmärksamhet på den relatift större nyttan och angelägenheten af en sädan och snar tillökning för denna och öfriga norrländska orter, der exportartiklarne äro högst betydliga och af beskaffenhet att fordra stort utrymme, men der seglationen är inskränkt till 5 å 6 mänader om äret. Också erbjuda nu säväl Sundsvalls som flera andra skeppningsplatser anblicken af betydliga. trävaruqvantiteter, hvilka, ehuru betingde, i brist af skeppslägenhet från förra året mäste blifva qvarliggande, och då af Sundsvalls och öfrige norrländska tullkammares redogörelser vitsordas att antalet åf befraktade svenska fartyg är vida underlägset de begagnade utländska, särdeles de norska far. tygens antal, hoppas vi med tillförsigt att TEders Kongl. Maj:t genom ett gynnsamt och snart gifvet bitall till ofvanberörde underdäniga ansökning från Götheborgs och Gefle städers skeppsredare, varfsegare m. fl., den vi äfven för vär del biträda, må bereda en möjlighet för Eders Kongl. Maj:ts svenska undersäter att med egna och under svensk flagg gäende fartyg mera än hittills få ätnjuta den förtjenst, som fraktandet utaf hemlandets produkter erbjuder; och då ett sä väsendtligt antal af Sveriges skeppsredare, varfsegare och tillverkare af skeppsförnödenheter förena sig om nu ifrågavarande underdäniga begäran, väga vi väl förutsätta, att någon betänklighet för bifall derå icke skall möta, eftersom de nogsamt öfvervägt hvad som med: deras bästa är förenligt. Med djupaste undersätlig vördnad, nit och trohet frambärda Stormäktigste Allernådigste Konung Eders Kongl. Maj:ts tropligtigste och underdänigste undersäter och tjenare. P. T. Heffner. Oscar Dickson. Disponent för Svartviks skeppsvarf. F. 0. Bergström. J. Azling. Disponent för Wifsta skeppsvarf. Skeppsredare. J. E. Söderberg. N:: Åström. Ol. N: EHdström. Skeppsredare. Skeppsredare. Skeppsredare. P: A; Wessblad. T.F. Asp. C. Nordberg. Skeppsredare. Skeppsredare. Skeppsredare. C. G. Dahlström. Ch:es J. Lampert. J. Fhunberg. Skeppsredäre. Skeppsredare. Skeppsredare. 4. Nordström. F.C. E. Binsow. )Skeppsredare och Varfsföreständare. Skeppsredare. L. P. Boljahny. G. Nassen. P. D. Moberg. Skeppsredare. Skeppsredare. Skeppsredare. 0: Bergman. Hans Aströms 0. W. Horney. Skeppsredare. -Skeppsredare. Skeppsredare. P. 0: Wikström. Skeppsredare. Sundsvall den 17 Februari 1853.