ligga ett tillräckligt talande skäl att afskaffa ullen på vin eller åtminstone nedsätta den sål betydligt, att den i likhet, med andra kon-j sumtionsartiklar, hvilka ej produceras i lan-, det, icke komme att utgöra mer än 15 å 20: procent af varans pris å inköpsorten. I ET — Kapten-löjtnanten vid flottans konstruktionscorps Jakob Fredrik Ringheim är beordrad att härifrån äterresa till Carlskrona. — Såsom sökande till Wadstena postkontor hafva inom ansökningstidens slut, enligt S. T., anmält sig: kammarherren J. C. Wult v. Steyern, kapt. frih. P. C. Falkengren, kapt. N. G. Kuylenstjerna, postmästarne i Åtorp G. W. Söderström, i Tjellmo P. W. Wetterström, 1 Arvika kapt. G. E: Geyer, och i Hudiksvall C. L. Blomberg, kontorsskrifvaren C. Strand, postmästaren O. A. Hallberg, e. o. kontorsskrifvaren E. Sodenstjerna, samt t. f. postmästarne J. Borg och J. F. Öyger. På generalpoststyrelsens förslag hafva blifvit uppförde: postmästaren Wetteretröm i första, postmästaren Blomberg i andra, samt postmästaren Söderström i tredje rummet. — Vid Kontnärsgillets sammankomst i går ufton utgjordes expositionen utaf arbeten af arr Molin, Larsson, Andersson, Flodin, m:ll Lea Lundgren m. fl. Flera musiknummer atfördes och på teatern gafs ett litet dramatiskt stycke. De försök kapten Fahnehjelm för gillets ledamöter ärnat göra med Philips Annihilator, måste, i anseende till mellankomne tinder, uppskjutas till ett annat tillfälle. — Ångfartyget Aros, som i gär skulle afgå till Westerås, hade, enligt S. T., emottagit så mycket fraktgods och passagerare, att fartyset måste vid Långholmen vända om till Ridiarholmen, samt der afsätta åtskilligt gods och -mellan 40 och 50 personer dalfolk, hvarefter fartyget åter afgick. — Nordamerikanska Tidningar berätta, att det fartyg, som skall emottaga kapten Ericssons berömda caloric-maschin, lupit af stapeln och mottagit namnet Ericsson. Man är nu sysselsatt att insätta maschinen, och vi torde om få veckor blifva i tillfälle att meddela resultatet af dess första resa. — Enskilda bref från London meddela några detaljer af intresse om den i gårdagsbladet omnämnda kappseglingen mellan Sverige och America. Genom besättningens på Sverige ovana hade America vid utseglingen fått 3 minuters försprång, men det oaktadt hade Sverige 3 minuter före medtäflaren dubblerat fyrtornet Nab-Light. Att det svenska fartyget på återvägen kom 20 minuter efter, skulle enligt dessa underrättelser hafva hufvudsakligen berott på dimman och mörkret, samt kaptenens obekantskap med farvattnet, som hindrade honom att använda fartygets hela segelstyrka. — Suammarisk uppgift till Svenska lakaresällska pets protokoll tisdagen den 26 Oktober 1852, angäende sjukdomstillständet i hutvudstaden under sistförflutna vecka. Sjukdomsfreqvensen oförändrad. Allmännast hafva förekommit katarrher, rheumatismer, gastriska och nervösa febrar samt frossor; dernäst lunginflammationer, diarrheer och halsflusser, nägra fall af skarlakansteber, vattkoppor, rosoch nässelfeber. På k. Serafimerlazarettet har under veckan ett mindre antal nervfebrar än förut inkommit, dessutom nägra pneumonier och akuta rheumatismer. Sjukantalet för gårdagen 257, nemligen 157 på medicinska och 100 på chirurgiska afdelningen. Garnisonssjukhuset: nägot ökad sjuklighet, gastriska och nervösa febrar, katarrhber samt lunginflammationer. Sjukan. talet för gärdagen 161 af hvilva 77 på medicinska afdelningen. På Provisoriska sjukhuset uppgick sjukjnummern vid veckans slut till 119, af hvilka 15 hade koppor. Stora barnhuset: bland de späda barnen ett par fall af kikhosta. Allmänna Barnbördshuset: ett Ifall af nervfeber. Pro Patria: friskt. Bland de fat Itiga: katarrher, nervfebrar, diarrheer, frossor och lunglinflammationer, kikbosta och skarlakansfeber. I fängelserna: frossa, diarrheer och nervfebrar. ( ——— ) — Den kommitt som i Skaraborgs län bill dat sig för jernvägsundersökningar inom länet har haft ett sammanträde i Mariestad Ihog landshöfding Sandströmer. Vi meddela lefter Mariestads Weckoblad följande då afIgifna yttrande af ingeniör Tottie, som genomrest de särskilda sträckningarne för banan: I Anmodad af hr statsrådet och landshöfdingen A. IP. Sandströmer har jag preliminärt undersökt Ickalen för en projekterad jernvägsanläggning emellan I Mariestad och södra gränsen af Skaraborgs lär. Tvenne aiternativer voro föreslagna: det ena i direktion af I Kräfteän, vestra foten af Billingen, öster om Horn-Iborgasjön, vester om Klefva, Gökhem och Sörby kyrIkor till granskapet af Keddabo gästgifvaregärd, der jernvägen skulle sammanfalla med den af grefve v. IRosen är 1847 föreslagna; det andra alternativet tog Iriktningen vester om Lugnäs kyrka, öster om HolImestad, Skara, Wånga och Trävattna till. länegränIsen. Lokalen af det förra alternativet, i sin helhet, är särdeles gynnande för jernvägsanläggning, med undantag af granskapet af Lerdahla kyrka, der ett ganska kostsamt arbete förestär vid uppstigningen till den högre niveaun. Lokalen af det sednare alternativet, ehuru ofta ganska passande, varierar mycket, -loch befinnes söder om Skara för en sträcka af ät.Iminstone 2 mil ganska otjenlig för en dylik aplöggning, hvarför sträckningen bör ändras och icke passera Skara, utan från Holmestad afvika ät Skjerf; samt med förra alternativet sammanfalla vid norra ändan af Hornborgasjön. Begge alternativerne blifva dä i längd nära nog lika eller omkring 7 mil, och tagna i sin helbet troligen af lika anläggningskostnad. Beloppet deraf vägar jag icke uppgifva, linnan en minutiös undersökning försiggätt. Kommitterade bestämde sig derefter för det lförra alternativet. — Teckningen till bidrag för bestridande af kostnaderna för undersökningen har inom länet omfattats med mycket intresse och de listor, som inkommit till kommittgens sammanträde upptogo, omkring 3700 1 a. bla ; VE RET