Article Image
å mitt eget omdöme rörande undervisningens resulta 1 under sistförflutna 7 är, att jag ville derpå grun något underdänigt yrkande af mig, att undervisn gen mätte få fortfara efter den metod, som unc .Jofvannämnde tid i Carlstads skola varit antagen; flsynes jag dock vara berättigad, att i underdånigl a lanföra detta mitt omdöme till mitt rävtfärdigant . först för metodens införande och sedan för dess-v i hällande under sä läng tid i läroverket. ; Det skulle nemligen hafva varit oförsvarligt, jag skulle hafva märkt, att metoden verkade Smenl tlpå lärjungarnes framsteg eller seder, och likväl sku hafva framhärdat att bibehälla densamma. ;; Endast för att fredas tör ett sädant ansvar, o eh: Jgalunda för att framställa det säsom grund för pil hällandet af metoden äfven framdeles, vägar jag i TIför Eders Kongl. Maj:t i underdänighet förklara, ljag aldrig förmärkt nägot menligt inflytande af dc -Inya metoden, men tvärtom trott mig alltifräm de: linförande finna, att den på lärjungarnes icke blo seder och flit, utan äfven på deras framsteg i ku Iskaper haft ett ganska välgörande inflytande. t Om andra haft ett annat omdöme derom, grunda icke pä teoretiska äsigter, utan pä sjelfva verkligh ten i skolan, om de der funnit häglöshet, törderfvac Iseder, ringare framsteg, så har sädant aldrig för mi blifvit anmäldt, ej heller på annat sätt kommit ti min kännedom. : rss ) Visserligen har nägon olikket emellan lärjungarr bådeiena och andra afseendet egt rum; en delhafv visat mindre håg, mindre anlag, och säledes äfve mindre framsteg, än andra. Men sädant mäste fir nas i hvarje skola, och kan ej läggas den nya metc den till last annorlunda, än att det här blir synbö rare, än i gamla skolan, der alla lärjungarna flytt på eri gäng, men derföre icke äro alla lika. Doc äfven i detta afseende bar det synts mig, :om skull den nya metoden hafva en större Nifgifvande kraj och starkare väcka ynglingasinnet till flit och orden lighet. Och om föräldrar, som se att deras söner för bigäs af ändra lärjungar uti en metod, der hufvud verkningen är täflan, tillskrifva detta icke den al skade sonens egen bristande flit och fattningsgäfva utan heldre den nya metoden, som under sädane för hällanden icke släpper dem fram, synes icke helle; en sädan klagan vara något säkert bevis på metodens I förkastlighet. Det är säledes för mig en fullkomlig nyhet, hvac som nu i hast efter det sist slutade läseäret synes tidningsuppsatser förutsättas, att det skulle stå illa till i Carlstads läroverk. I sjelfva rektorsprogrammet, som jag i underdänighet vägar bifoga, är visserligen lärarnes omdöme på det bestämdaste uttaladt emot den nya metoden, men, så vidt jag kan finna, endast på teoretiska grunder. Ingenstädes uttalas i detta program, på hvars öppna ton jag sätter det högsta värde, det omdöme, att lärjungarnes framsteg varit mindre, eller deras seder försämrade. För att sätta detta förbällande utom allt tvifvel, vägar jag i underdånighet bifoga uppgift på de betyg, som lärjungarne vid sist afslutade läseär af sine lärare erhållit, så väl vid den del af elementarläro verket, der den nya metoden varit införd, som vid den delen af gymnasium, som under förflutna läseär valit qvar, men med samma läseär afgätt från läroverket. Af dessa uppgifter ädagalägges, att af 102 lärjun gar i den delen af Elementarskolan, der den nya metoden varit införd, hafva För seder: 6 erhällit laudatur; 13 cum laude approbatur; 61 Pon sing laude approbatur; 19 -. approbatur; 3 admittitur com approbatione. 102. För flit: 28 erhållit cum laude approbatur; 53 o non sine laude approbatur; 16 -: approbatur; 5 o admittitur cum approbatione. 102: Säledes har i båda afseenden ingen enda erhällit impelt admittitur. På Gymnasium hafva af 14 ynglingar, För seder: 1 erhållit cum laude Sperobatur: 7 o non sine laude approbatur; approbatur. Jas 14. För flit: 5 undfått cum laude approbatur; Fo non sine laude approbatur; 4. approbatur; ku admittitar cum approbatione. 14. Säledes har icke heller här en enda lärjunge gjort ig förtjent.af admittitur, och i afseende på sederna igen erhällit mindre betyg än approbatur. Jag kan ej finna annat än att dessa resultater äro hög grad tillfredsställande och att det omöjligen an stå illa til vid ett läroverk, der lärjungarne erälla sådana betyg. Jag känner visserligen icke bestämdt hurudant för-! ällandet är vid andra läroverk i riket; men jag förwodar, att få läroverk finnas, der proportionsvis af 16 lärjungar ingen enda erhållit admittitur och icke l. er än 3 elier 6 erhållit admittitur cum approbatione, ien deremot 88 och 90 erhbällit non sine laude och im laude approbatur samt laudatur. (Forts.) BÅTTAGÅNGSoch POL

12 augusti 1852, sida 3

Thumbnail