2 TRE RE nat Rd just på detta fält, som läraremötena i en framtid torde komma att visa sig mest fruktbärande. Läroverkens allmänna organisation och de deraf beroende yttre formerna bestämmas dock ytterst af helt andra myndigheter, än af lärarne; och öfverläggningen om dithörande frågor på läraremöten kan derföre, om den också icke bör anses helt och hållet onyttig, åtminstone icke leda till någon omedelbar påföljd i handling. Men hvad som företrädesvis är beroende af lärarne sjelfve och alltid Imer eller mindre, äfvenunder de mest skiftande yttre former, måste förblifva att vara det, är metoden i egentlig mening. Lärarens ensak är det i de flesta fall att använda en Igod eller en. dålig metod för behandlingen at : Isitt läroämne, och det oberoende af både klassläsning och fri flyttning och af bildningsliniernas större eller mindre förening eller sönIdring. Men uti ett land sådant som vårt, med stora afstånd och tröga förbindelser, och der läroverken i allmänhet ännu äro i saknad af biblioteker, som äro i tillfälle att tillegna sig Iden nyare pedagogiska litteraturen, kan icke hvarje lärare vara i lika tillfälle att genom Jegen äskådning eller eget studium vinna kännedom om de framsteg, som i detta afseende fJinom eller utom fäderneslandet äro gjorda. Hvar och en har dock inom kretsen af sin verksamhet vunnit en erfarenhet, som bör sätta honom i tillfälle att med omdöme pröfva fördelarne och olägenheterna af de förslag, som göras, när han derom får kännedom, samt att derefter behålla det bästa, Ett ömsesidigt meddelande vid dessa möten af gjorda Jiakttagelser och vuana framgångar på detta fält bör derföre icke kunna förfela att utöfva Jen väckande och lifvande inflytelse, hvaraf välgörande verkningar äfven omedelbart här .joch der böra komma läroverken till godo. Vi hafva uti de öfverläggningar och meddelanden, som förekommo på de vid det andra mötet bildade sektionerna, trott oss kunna Iskönja en begynnelse till en sådan riktning för läraremötenas verksamhet. Och att denna riktning kommer att vidare fullföljas, tro vi oss kunna sluta af den allmänna tillfredsställelse med sektionernas sammanträden, som vi efter mötet hört så odeladt uttalas af de 1edamöter, som hade deltagit uti dem. Det är icke här stället att ingå i någon vidare utveckling af de åsigter om undervisningen i de särskilta ämnena, som under dessa löfverläggningar gjorde sig gällande, helst redan förut af anvan hand en öfversigt deraf blifvit i detta. blad meddelad, (Aftonbladet In:o 144). Viinskränka oss således här blott till Tdenerinran, att de sektioner, som vid detta möte bildades till öfverläggning om behandlingen. af särskilta läroämnen, voro sådana för Åkristendomsundervisningen, för språkundervisninIgen, för undervisningen i historia och geograf, jsamt för undervisningen i matematik och naturTvetenskaper. 3 å ) Afdelningens gemensamma sammanträden legnades till en början åt redogörelser för de ejolika sätt, hvarpå de genom kongl. cirkuläret Iden 6 Juli 1849 anbefallda eller medgifna förändringarne uti läroverkens författning blifvit på olika orter verkställde. Man erfor häraf, på ena sidan, att öfverallt, der förändringar fblifvit vidtagne i riktningen af en förnuftig .jmedelväg emellan det gamla och det nya skolsystemet, rektorer och lärare funnit sig i hög Jgrad tillfredsstälda raed verkningarne af de hittills vidtagne förändringarne såväl i afsende på lärjungarnes uppförande som i afseende på deras framsteg i studier, men på andra sidan äfven att till följe af obestämdheten och li vissa fall otydligheten af den ofvannämnda författningen de svenska läroverken för mnärvarande förete en högst brokig tafla af olikartade anstalter, hvilka alla synas mer eller I mindre befinna sig i ett slags öfvergångstillIstånd, utan att likväl ännu någon tyckes veta, Itill hvad de egentligen äro ämnade att ötvergå. Om en-sådan mångfald af former på visst fsätt kan anses såsom en fördel, i det nemligen den friare utvecklingen ger tillfälle till en I mångsidigare erfarenhet, så medför den likTväl äfven olägenheter af flera slag, Och dessa olägenheter drabba icke blott lärare och lärIJjungar. De äro icke mindre känbara för de jsenares föräldrar genom den osäkerhet hvari dessa nu mången gång befinna sig om det läroverks blifvande bestämmelse, åt hvilket de lanförtrott eller äro i beråd att snart anförtro Isina barn. Om: dylika olägenheter till en del måste anses såsom oskiljaktiga från en öfvergångsbildning, så hafva de likväl i förevaIrande fall onekligen blifvit vida större och Ikänts vida mera tryckande, än behöfligt hade varit, just till följe deraf, att både lärarne och Tallmänheten fortfarande hållits och ännu hålIlag i okunnighet om det mål, dit kosan egentiligen styres, d. ä. om den organisation, till Ihvilken den nu pågående upplösningen af de Jgamla formerna skall tjena såsom en öfverIgång. Det är derföre visserligen hög tid, att Idetta mål blitver bestämdt, eller, om det reIdan är det, att det äfven blir kungjordt på Jett begripligt sätt. : I Det hör icke till vår plan att här redogöra för alla de särskilta frågor rörande elementarläroverken, som vid mötet förehades, Vi hänvisa i detta afseende till de referater rörande -afdelningens förhandlingar, som redan under sjelfva mötesdagarne stodo att läsa i flera tidningar. Vi vilja för tillfället blott fäÅsta.oss något närmare vid en af de flera vigtiga frågor, hvarom mötet på denna afdelning Juttalade sin mening; den nemligen om stuI dentexamen. : å NOSARE STREET SDR Bref från Wirlemborg. j Heilbronn åen 17 Juli 1852. Du bad :mig skrifva nägra ord från utlandet och berätta, hvad alla vilja veta, något nytt, Men den loändliga mängd af nya föremål, söm möta en re