Article Image
mr mm--—-—-—w.——ou —X X .ö rv wm,ne.m—mD LEA-smnaaanZznn wo hear re a Men en täflan med de Engelska och Finska ängfartygen kan äfven med fördel uthällas af vära fartyg i anseende dertill, att:de draga en mindre underhällskostnad. Ett sådant fartyg, som det föreslagna, kan med beqvämlighet göra en -resa fram och äter emellan Hull och S;t Petersburg hvarje månad, inberäknadt den .för lastning och lossning etc. erforderliga tiden; och för att kunna ästadkomma en lägenhet hvarje vecka — som till en början erfordras — behöfvas således fyra dylika fartyg, hvilka kunna levereras inom möjligaste korta tid efter beställningen. s Till följd af vunnen erfarenhet kunna numera lastoch passagerare-ångfartyg: gemensanit konstrueras till nägot större dimensioner än de för ifrågavarande fart förut projekterade; i: anledning hvaraf Herr Kapten Mekanikus O. E. Carlsusd uppgjort en fullständig och detaljerad ritning för ett sådant fartyg, som angifver lastrum af 8400 kubikfot, efter 120 kub.f. per läst motsvarande 70 läster styckegods, samt plats. för 25 passagerare af första och 13 af andra klassen, utom platser i hängkojor etc. Hvarje af dessa fartyg, komplett färdigt, inredt, tackladt och försedt med machineri samt nödige fartygsoch machinsinventarier, kan enligt erhällen uppgift levereras för 70,000 Rdr Bko, uppgående således alla fyra till. Fo f00I AR RE TR ar 0 ÄR os ss BkO Rdr 280000: — Härtill kommer: tapetsering, möblering, linne, silfver, porslin m. m., som af det :blifvahde bolaget besörjes, 8000 Rdr Bko för hvardera, eller för fyra -. . . 32,000: — Förlag till: kol för resornes början samt oförutsedda utgifter . . . . — 21,333:16, Tillsammans för alla fyra fartygen . . so. se s s e e . Bko Rdr 333,333: 16. hvilken sumnia utgör Aktie-kapitalet, som fördelas uti 500 Aktier.å 666 Rdr 32 sk. Bko hvardera. Tiden för teckningen af de äterstäende Aktierne är bestämd till senast den 1:sta nästk. Oktober. Teckningslistor fionas att tillgå såväl på Herrar Schön C:s kontor i huset N:o 28 vid Skeppsbron och Herr Konsul Claes Peyrons i N:o 17 Lilla Nygatan, som på Herr dAubignes kontor vid Skeppsbron N:o 30. Vi Hänvisa i öfrigt till nedanstående Kalkyl samt utgrag af Taxorna å Svenska tullen och Transitoafgifterne genom Götha Kanal, till jemförelse sinsemellan. Stockholm i Juni 1852. B. VON PLATEN. J. G. SCHWAN. CLAES PEYRON. CHR. DAUBIGNE. Approximativ-Kalkyl Ehuru resorna emellan Hull och Götheborg alltid kunna börjas tidigare på vären och fortsättas senare på hösten; vilja vi endast taga i beräkning 12 enkla resor om året emellan Hull och S:t Persburg med hvarje fartyg, eller 48 resor med alla fyra, hvarmedelst 1824 Passagerare och 3360 läster gods kunna befordras. Nu beräktiar det emeihellan Hull och Götheborg gående Engelska ängfartyget 4 10 s. Sterl, tör hvarje Passagerare och för gods i propörtion; men, oaktadt Passagerare-afgiften, i förhällande härtill, skulle för hela resan emellan Hull och S:t Petersburg öfverstiga 10 , inskränka vi oss till-8 , som fö 1824 Passagerare gör . : . ss s . . 14592. z Frakt för 3360 läster gods ä 4 . . . 13,440. : t 28,032. åä12 Rår Bko pr oo. 7. Bko Rdr 336,384. Om vi nu antaga, att alla fyra fartygen, hela året om, endast få halfva utrymmet för Passagerare och gods upptaget, och således beräkna blott hälften sosse sens a cv , 168,192. så återstår brutto-inkomst . . s ;; Bko Rdr 168,192. Härifrån afgär: 10 proc. Slitage (afsättning till re. servfond) och assurance . s . ae 383,333: 16. Hvardera fartygets underhälli 6 mänader, säsom hyror, arfvoden, bränsle m. m., enligt uppgjord Conto finto , högst tilltaget med 20,000 Rdr, gör 80,000: — Bko Rär 113,333: 16. Återstår utdelning 8 Aktierne till ka; pitalets-amorterande .. . s es s sv6 . . Bko Rdr 54,858: 32 sk. eller cirka 16!; procent. Utdrag af Öresundska tulltaxan och taxanÅ -transitoafgifterne för farten genom Götha kanal, med utsatt difference till fördel för de sednare.

8 juli 1852, sida 1

Thumbnail