Article Image
Pär ANMÄLAN om forisättning af Aktieteckning för en Transito-ångbåtsfart emellan S:t :Petersburg. och Hulb-eler den derintill belägna b-qvämare. hamnen Grimsby, genom Götha Kanal. Sedan :den: genom Herr, Chr. dAubign under någon tid ombesörjda teckning för ofvannämnde fart haft den framgång; att företagets fulländning numera icke bör anses tvifvelaktigt och undertecknade, vid det:den 12:te: dennes hållna sammanträde, af respektive Äktietecknare blifvit utsedde att i egenskap af Direktion verka för ändamålets vinnande medelst döt äterstående -aktieantalets tecknande inom bestämd tid; fårvi hufvudsakligen, nu. iterera: den i Herr dAubigns Program redan gjorda framställning, med de: förändringar i detaljer; som;blifvit föranledda af ökadt utrymme i fartygen m. m., nemligen: Under det Sveriges inrikes ångbätsfart vunnit en betydlig utveckling, har dock hittills föga rblifvittillgjordt : för att: medelst. ångfartyg: underlätta vära förbindelser med utlandet. Trafiken synes likväl hafva vunnit den stadga, att de kostnader, som nedläggas i och för dess underlättande, böra skänka den företagsamme en :god afkastning, och således tiden nu kunna antagaås vara inne för utvidgandet af våra ångfartygs-kommunikationer med andra länder. ft Sveriges läge emellan England och Ryssland sätter oss i tillfälle att, genom den vattenväg vi ega i Götha Kanal, med lätthet tillegna oss en betydlig del af den nuvarände trafiken öfver Hamburg. och Läbeck och igenom Öresund ofvannämnde länder -emellan, samt att derjemte för. vär egen. export och import till en del begagna samma kanalväg, hvars anläggning visserligen icke endast afsäg den inrikes kommunikationen. Enligt statistiska uppgifter transposteras. högst iga varnqvantiteter emellan S:t Petersburg och Hull, äfvensom vår import frän dessa begge handelsplatser är betydlig, hvarförutan det äfven torde tagas i betraktande, att Hull och Grimsby medelst jernväg äro belägne blott nägra timmars väg från Liverpool och att denna plats är utgängspunkten för flera transatlantiska ängfartygslinier: : De för denna He kommunikationslinia mest lämpliga fartyg äro ängskonertar, som kunna föra Passagerare och gods under däck, byggda af jern och försedda med propeller och machineri af 70 hästkrafter, hvilka med -lätthet kunna passera säväl Götba Kanal som farvattnet ända upp; till S:t Petersburg. Dessa fartyg kunna i allmänhet göra resan emellan Hull eller Grimsby och S:t Petersburg; med anlöpande af Götheborg och Stockholm, på lika tid, som de nuvarande ängfartygen behöfvaå emellan Hull och S:t Petersburg, med anlöpande af Köpenhamn. Då det är otvifvelaktigt att passagen genom Götha Kanal är mera angenäm och inbjudande, samt mindre tröttande än en längre och mera enformig resa endast till sjös, böra Passagerare säväl emellan Hull. och S:t. Petersburg som från de betydliga mellanstationerna kunna påräknas; äfvensom det, i änseende till. den-högst betydliga besparing af sundska tullen som bifogade tabell utvisar, med temlig visshet bör kunna antagas, att dessa fartyg i allmänhet erhälla full frakt af gods; och då denna cert fartyg dess: utom redan :visat sig tarfva vida mindre bränsle än de af äldre konstruktion, så ligger äfven deruti en sannolikhet för företagets framgång. Den ångbätsfart, som ett Engelskt bandelshus:i Hull redan etablerat emellan Hull; Christiania och Götheborg, äfvensom den som finnes mellan Stockholm och-S:t Petersburg långs Finska kusten, är inga: lunda menlig för detta företag, hvilket hufvudsakligen grundar sig på: den direkta förbindelsen emellan Hull och Götheborg — med S:t Petersburg, samt emellan S:t: Petersburg och Stockholm — med Hull: fa SANNA 4 Nn nanna inta rant ät I

8 juli 1852, sida 1

Thumbnail