Article Image
ROS Maj:ts faStwStallelse. JA IMKRELS otlanNder, jernvägskommitteens pluralitet och advokatfiskal Rydqvist äro ense derom att jernvägen skall :slutasvid Hult, och då den sträcka af Wenern, som här är att välja på för att få den tjenligaste hamnplatsen och slutändan för jernvägen, icke är mer än af några få tusen alnars längd, bör regeringen mycket välkunna antaga Hult till jernvägens slutpunkt; utan att nu närmare bestämma dess läge, Då vi i dag inskränka oss till att endast i största korthet antyda våra åsigter om de omständigheter i förevarande fråga, hvilka företrädesvis förtjena uppmärksamhet, redogöra vi ej närmare för detaljerna om vägens sträckning, men hoppas att snart kunna dertill återkomma samt i synnerhet att kunna lemna fullständ:gare besked om advokatfiskal Rydqvists såsom oss synes högst förtjenstfulla och upplysande reservation eller särskilda yttrande 1 ämnet. Styrelsen öfver vägoch vattenbyggnader har också afgifvit ett utlåtande i saken; men detta är verkligen af den underhaltiga beskaffenhet, att det ej kan vinna ringaste vitsord. Det tillstyrker i sväfvande ordalag bifall till hvad jernvägskommittens pluralitet föreslagit, men synes för öfrigt snarast kunna leda till att inveckla jernvägsfrågan, så att den ej inom detta års utgång kan medhinnas, hvarefter den af sig sjelf skulle förfalla, emedan ständernas garanti utfäster såsom vilkor, att arbetet inom årets slut skall vara påbörjadt. Nämnde styrelse har föreslagit att jernvägskommitteens pluralitet skulle höras öfver advökatfiskal Rydqvists anmärkningar uti hans särskilda anförande; men då kommittdens öfriga ledamöter under kommittgens öfverläggningar och gemensamma arbeten haft tillräcklig tid att erhålla kännedom om sin ene ledamots advokatfiskalen Rydqvists åsigter i saken, kunna vi ej inse hvartill det nu skulle gagna att öfver dessa anmärkningar höra öfriga kommitterade, om icke för att vinna ytterligare uppskof, eller också för att få en ny anledding att, sedan kommitterade yttrat sig öfver sin ene ledamots särskilda anförande, ånyo remittera saken till styrelsen, för att lemna den tillfälle till afgifvande af ännu ett lika märkeligt utlåtande som det här anmärkta. Vi skulle eljest tro att, om tiden sådant medgåfve, vore det mera skäl att remittera förenämnde styrelses utlåtande till advokatfiskalen Rydqvists yttrande, för att erhålla några i sak upplysande påminnelser, än att skicka hans anförande till kommittens pluralitet, för att derigenom föranleda en polemik mellan kommitteens ledamöter. Men utom frågan om jernvägens sträckning, hvilken vi anse så utredd, att det icke kan möta något hinder för regeringen att afgöra om den skall lemna sitt samtycke eller icke till den af ständerna godkända linien, förekommer att pröfva, huruvida ifrågavarande jernväg är af den vigt för riket, att det bör iklädas en räntegaranti för 40 år, hvilken kan uppgå ända till 250,000 rdr bko årligen, i fall inkomsterna å jernvägen icke lemna någon bebållning öfver underhållskostnad och löpande utgifter. Aganderätten till jernvägen skulle dock efter nämnde tids förlopp tillfalla staten. Kostnaden för jerfivägen är beräknad tili högst 3 millioner och den garanterade årliga räntan å detta kapital eller det derunder, som verkligen åtgått för anläggningskostnaderna, är utsatt till 5 procent, Kvaraf en procent såsom amortissement å kapitalet och 4 procent såsom ränta. Om man tager i betraktande att Belgien, der staten sjelf anlagt högst betydliga jernvägar, på sista tiden föredragit att åt enskilda bolag, som ville öfvertaga utförandet af en stor mängd nya jernvägslinier, utfästa en årlig räntegaranti från staten af 4 procent för 50 år, utan att staten derigenom förvärfvade eganderätten till vägarne, och då detta skett till stor del för att locka främmande isynnerhet engelska kapitaler in uti de belgiskajernvägsarbetena, bör det väl vara ännu mera skäl för Sverige att söka i detta fall skaffa sig biträde af de utländska kapitalerna, utan hvilkas medverkan vi uti förevarande sak för närvarande ingenting kunna uträtta, Man fruktar att räntan för de utländska kapitalerna skall utarma oss sjelfva; men i förevarande fall kunna vi icke anse anlitandet at dessa kapitaler annorlunda än såsom lån af en högst verksam machin, hvilken till en utomordentlig grad förökar vår egen produktionsförmåga och derigenom skapar medel att erlägga ränta för lånet, Det är också i jernvägskommittgens statistiska beräkningar antaget att jernvägen skulle komma att lemna en årlig nettoinkomst af ungefär 33.000 rdr för linien från Köping till Hult öfver Nysund och Bäck samt 41.000 rdr orm linien drages öfver Degerfors och Björneborg till Getholmen. Dessa probabilitetsberäkningar äro visserligen mycket osäkra, men det saninolikaste är dock att inkomsterna å jernvägen, efter förloppet af några år, skola vida öfverstiga utgifterna samt statsverkets utgift på grund afräntegårantien i rån deraf förminskas. Räntegarantien är fördenskull vid närmare påseende ej så farlig, helst den summa sotn är i fråga, i alla fall icke är af större belopp än att den med lätthet kan åstadkommas blott genom några ändamålsenliga besparingar i vår nuvarande budget. Vore beloppet. af större betydenhet, så att det kunde föranleda några särskilda ansträngningar hos de skattskyldiga, skulle. vi, oaktadt de stora fördelar jernvägen! erbjuder, icke fu velat förorda dess utförande; men belöppet är icke af denna beskaffenhet. Vi önska derföre att regeringen må lemna sitt samtycke till jernvägens utförande med iakttagande af alla de försigtighetsmått till betryggande af statens rätt och det allmännas fördel som här äro nödvändiga; och vi önska desto heldre en sådan utgång i denna fråga, l som rikets härvarande ekonomiska utveckling ganska synbart är i behof af den mäktiga häfstång, som den föreslagna jernvägen erbjuder: I Så se vi Kura de höga produktionskoöstraderna för värt ttånminrm. klan d Hylla tpariel

24 maj 1852, sida 2

Thumbnail