— (Införes på begäran.) Om vagnmåleriet uti Sverige. Af ,Berättelse utaf svenska industriidkare rörande besöket vid verlds-expositionen i London, förliden sommar, inhemtas på hvilken läg ståndpunkt vagnmåleriet stär här i landet. : Utan att inleda i någon skrifteller ordvexling (nägot hvartill handtverkaren ej har tid om han skall sköta sin verkstad) torde det dock icke finnas ubehöfligt att lemna några rader, icke säsom svar på dessa berättelser utan, säsom upplysning ät dem som ej känna saken närmare, men det oaktadt skulle hafva. intresse för hvad som rörer nämnde måleri. Berättelsen anförer, att i England har man. rymliga verkstäder i öfra våningen af huset, fria frän fukt och damm, samt att fernissverkstaden kan hållas stängd och afskiljd från de andra verkstäderna, att fernissan köpes på enkom dertill inrättade fabriker, det är säledes säkert att dessa inrättningar der äro vinstgifvande; om detta vore fallet här, huru läter det förklara sig, att man i Sverige ej bygger verkstäder för detta ändamäl? t kunde ju heltoch hållet byggas efter engelsk modell. r Hvad fernissfabrikerna i England beträffar, så, förestås dessa af personer, hvilka grundeligen studerat den del. af chemien som har gemenskap med fernisspm på skans fabriker här skulle vara att förtjena, borde väl äfven i Sverige, med sä erkändt stora chemister som: en Berzelius, nägon tekniker kunna slå sig på att anlägga en sådan tillverkning, då fernissan njuter enligt nämnde berättelser 30 procent skyddstull? Det har blifvit anfördt, att i England icke begagnas spackelfärg vid vagnsmålning utan endast strykning med grundfernissa vanligen 7 gånger ; denna förberedelse vid vagnars mälning, att stryka med terpentinsfärg och nägot fernissa, är här icke obekant,