Article Image
rnet al samma gata och SullpacKkaregatan, sant vid Gamla Kungsholmsbrogatan; i C: M. AA Törngrens iet; samt i 8. L. Axelsons vid Fandtverkaregatan ä I Det är också skäl att hufvudstaden omfattar denna sak med deltagande; ty om det är nyttigt för rikets vestra kust att genom jernväg erhålla en Jätt kommunikation med den Östra, så är det af ännu mera vigt för denna sednare, att bekommaen dylik förbindelse med den för sjöfarten nästan hela året om öppna vestra kuster, RN En ej obetydlig del af den handelsrörelse, för hvilken Stockholm fordom var en centralort, har skaffat. sig mera sjelfständiga stödjepunkter i provinserna; och den stora minskhingen i handelsförbindelsen med Finland, till följd af det i många hänseenden okloka upphätvandet af finska handeistraktaten, har tillfogat hufvudstadens handel och rörelse de kännbaraste förluster. Från ett annat häll utbreda sig vestra kusters handelsförbindelser alltmera öfver en stor del. af landet, och utan stt kunna hemta någon väsendiligare nytta af den lättare handelsgemenskap med uttandet, som nyssnämnde kust erbjuder, ser hufvudstaden äfven här sin verkningskrets inom affärslifvet alltmera inskränkt, : För att hu kunna afhjelpa dessa olägenheter, finnes i vår tanka icke något verksammare -rnedel än att Hufvudstaden erhåller en jernvägsförbindelse med Götheborg. Stockholm får derigenom sjelf en större andel i de fördelar, som handeln från denna sida kan lemna, och Stockholm kän derigenom åter förvärfva sig ett större inflytande spå andra handelsplatser, samt måste alltid. i flera hänseenden skörda en stor. vinst af denna förbindelse samt den trafik som -den komrhe att befrämja e En sådan förbindelse skulle efter all sannclikhet till och med återknyta en fordelaktigare handelsgemenskap med Finland, emedan Stockbolm då kunde blifva ett transitoställe för åtskilliga af detta lands affärer med England och den vestra handelsverlden. Men den nu ifrågavarande jernvägen mellan Köping och Hult är för den största delen -af året nära nog detsamma som en jernvägsförbindelse mellan Stockholm och Götheborg, emedan sjökommunikationen. vid vägens båda slutpunkter sammanknyter den med dessa städer så snart is ej. Hindrar. Dessutom kan man taga för afgjordt att om den nu föreslagna jernvägen kommer till ytförande, dröjer det ej länge förr än den drages. både till Stockholm och Götheborg, och: Köping-Hultvägen är hufvudsakligen att anse såsom -en början till den framdeles fulländade jernvägen, ehuruväl denna början äfven i och för sig får en sjelfständig. verksamhet, med den största vigt för landets kommunikationer, Hufvudstaden har hittills kanske allt för mycket förblifvit neutral under den häftiga striden mellan de flera mötsatta lokala intressen, som söka att draga jernvägen till sig, under beräkning af egen vinning och utan att akta: på: det all männas fordringar, och hvilka. derigenom till och med synas hota hela jernvägsföretaget; men då detta har så stort inflytande på Stockholms framtid, är det i sin ordning att hufvudstaden icke låter sin röst vara stum, då så många andra, med mindre rätt :dertill, i denna sak föra talan. N Då man -likvisst, innan jernvögskommitteen afgifvit sitt betänkande,ej gerna bör -afgifva något bestämdt omdöme öfver den af kommitteen föreslagna jernvägslinien, ehuru många materialier dertill redan finnas, anse vi det dock för en skyldighet att under tiden meddela alla: de upplysningar i ämnet, hvilka komma oss tillhanda. Sedan vi häromdagen omnömnde. den skillnad i längd som; enligt mätningar på kartör, förefanns emellan kommitterades och grefve von Rosens jernbana, och hvilken skillnad utgjorde omkring en mil, som KkomMmittefades bana skulle vara längre än den andra, ha vi nu erhållit mera-bestärada upplysningar i afseende på längden för den delaf dessa banor, hviiken går emellan. Svartå och Hult, eiler den del af jernvägen der de största skiljaktigheterna i vägens sträckning förefinnas. Dessa pptycningar gifva vid handen, att om banan drages i mera rak sträckning från Svartå till Letelfven nära Lideförs, med undvikande af en krökning ät söder tili Nysund, samt från Lidefors till Bäck och Hult, så blir denna bana ej mindre än en mil 285 alnar kortare än den af kommitterade föreslagna linien från Svartå till Getholmen, öfver Ölsboda, Degerfors och Björneborg, och skulle således skillnaden i längd mellan de särskilda Hernvägslinierna mellan Köping samt Hult och Getholmen blifva mycket större än som förut uppgifvits. . De oss tillhandakomna upplysningarne grunda sig på ett af två kompetente personer, efter verkställda mätningar afgifvet och med edsförpligtelse undertecknadt uppmätningsinstrument, hvilket bestyrker följande förhållanden: Afständet från Hult till Bäck är . 11,965 alvar. Bäck till Sjöhammar 4,400 d:o. Sjöhammar tillräskillnaden emellan Wissnums : och. Nysunds socknar i närheten af Gräsäsen . . . . 6,550 dioc Från nämnde räskillnad till Mickelsrud 2,550 d:o0. Mickelsrud till Leteltyven nära Lidefors 5; .. se 01005 0:00; denna punkt af Let elfven öfver Skalltorp till bron vid Svartå öfra bruk . . : 15,250 d:0. Afståndet mellan Hult och Svartä är säledes s: .mmw . . ar: eo 46,456 alnar, eller 2 mil 10,465 alnar. . OROAR I Ämnar ni föreskrifva mig mina skyldighe

24 mars 1852, sida 1

Thumbnail