och till deenna stad fortsättes tillika Roeskildska jerr banan frånn Köpenhamn. 4 Vi hopppas att detta projekt må realisera sig hvilket eenhvar här i Sverge måste lifligt ön ska. Meen det intressantaste af hela den hä meddeladde artikeln är utan tvifvel, om mai får tro poå noggrannheten af hr Rydins med delande, att en åsigt, som Aftonbladet åtskil liga gånger bragt å bane i afseende på kost naden föjr jernvägsanläggningar, synes blifv å ett för oss angenämt öfverraskande sätt be räftad. Vi tillåta oss nemligen återkalla minnet, att Aftonbladet redan för omkring fen är sedan meddelade åtskilliga utförliga utdra; ur en i Tyskland utkommen skrift angåend de Amerikanska jernbanorna, hvilken gick u på att visa, med stöd af godkända skäl oci sifferuppigifter, att en stor del af jernbanorn: i Ameriksa byggas för ett vida billigare pris än de sttörre europeiska linierna med dera: trafik maedtaga. Vid åtskilliga tillfällen se dermera,, då fråga här varit om jernvägar har Aftoynbladet på grund af denna omstän. dighet uppkastat den frågan och sökt få densamma lIbesvarad, om det ej skulle låta sig göra att till en början anlägga jernbanor, afpassade för behofvet af en mindre trafik, till illigare kostnad än efter de planer som mar sett offentligen framlagda; men den saken ha aldrig hunnit rätt utredas. Nu synes hkvil en person, så nära intresserad af, och så fullkomligt bekant med jernvägsföretag, som hi Peto, hafva — vi upprepa den förutsättningen, att hr Rlydin icke begått ett misstag i sitt meddelande — yttrat en tanka som skulle ej blot helt ocin hållet gifva stöd åt den i Åftonbladet fförr framkastade suppositionen om möjligheten. af jernvägars anläggande för billigare pris, utan också öfverstiger till och med hvad vi vågat hoppas, då hr Peto nemligen skulle hafva yttrat, att jernbanor, beräknade för en sådan trafik, som här under loppet af flera år högst kunde komma i fråga, kunde anläggas för 1000 pund sterling per engelak mil, hvilket skul:e göra cirka 80,000 rdr för en svensk mil, ej 72 å 73 som Boråsbladet nuppgifver, då en svensk mil innehåller 67, engelska. Det tiorde af enhvar lätt kunna inses, hvarföre vi funnit det af hr Rydin omförmälda meddelandett från m:r Peto af ett utomordentligt intresse: Det är ingalunda för att erhålla understöd för en åsigt som Aftonbladet tog sig friheten. först framställa och sedermera tillåtit sig att förnya, men som från en och annan med jernvägsföretag härstädes sysselsatt ingeniör blifvit ansedd såsom utopisk eller endast härledd af bristande kännedom om hvad för Jernvägsanläggningar erfordras. Det är deremot derföre, att om hr Petos uppgift är en sanning, eller låt vara, äfven med någon tillökning i den af honom uppgifna kostnad. såsom den minsta möjliga, — om raan kunde anlägga jernbanor här i landet för 100,000 rdr bkco för en svensk mil öfverhufvud, så är det lättt begripligt, hviken väldig förändring hela friågan om möjligheten af ett jernvägsnät för transporters underlättande äfven i Sverge derigemom undergår. En jernbana mellan Stockholm och Götheborg, om än mindre fullkomlig än de stora europeiska jernvägslinierna, skulle då kosta 5 millioner rdr bko, hvilket. ingalunda öfverstiger nationens krafter och inom ganska kort tid skulle återbetala sig,! utom en mängd andra farleder, hvarom fråga i samma ögonblick skulle uppstå. I Det har alltid förefallit oss besynnerligt, att mången ofta synes hafva förbisett, när frågan varit om jernvägar, att det syftemål som der-; med först sökes, är att få åkdonen att fram-! rulla på en slät, hård och plan bana, hvilket; gör mängfaldigt större tyngders transporte-) rande med samma kraft och hastighet möjlig, än på en väg som består af ojemnt lagda och lösare materialier, samt att frågan om en ökad : hastighets erhållande måste komma i andra rummet och är underordnad under den förra,! ehuru det redan följer af sig sjelf, att ett! äkdon som framrullar på en fullkomligt slät yta, äfven med stor lätthet skall kunna framföras hastigare än på en ojemnare yta. Det! är också klart, att för all industri betyder det mindre, om dess produkter kunna flyga fram från en ort till en annan, än att fransportkostnaden är låg och icke äter upp arbetsför. tjensten. För resande åter är det visst serdeles behagligt, om de på jernvägar kunna! komma fram fem gånger fortare än med van-! ig skjuts eller andra fortskaffningsmedel, och sädant ökar också ansenligt trafiken, men der råga är om hvad som kan åstadkommas clar icke, blir det redan en stor fördel att nera beqvämt och åtminstone alltid lika fort? unna komma fram för en ojemförligt billigare kostnad. Mem om denna utgångspunkt hålles stadigt sigte, så presenterar det sig äfven såsom en annollikhet, att farbanor försedda med jernkenor böra på ett eller annat sätt kunna anoringas utan en alltför öfverdrifven kostnad. detta afseende betrakta vi det derföre såsom af dea största vigt och nytta, om hr Peto skulle göra experimentet härmed för egen räkning. mm År mo an rn bee