Article Image
Stockholms riviere, understödd med 150,000 rår om anslag utan äterbetalningsskyldighet, från hanIsoch sjöfartsfonden, borde, enligt antaget konkt, follbordats till 1850 ärs slut, men endast den ndre dockan har hunnits komplett färdig, så att tyg deri redan kunnat intagas; prolongation i artsterminen till den 1 nästinstundande Juli har derce medgifvits. Nya Slussbyggnaden vid Söderström i Stockholm, derI 200,000 rdr anslag utgätt sedan fiere är tillbakaLj in handelsoch sjöfartsfonden, har icke varit förldr: rkställigheten stående under styrelsens kontroll; men so relsen har likväl ansett sig här böra anteckna detta W ckra och med särdeles omsorg förrättade företag som fullbordadt, enär styrelsen derå utfört slutlig sigtning samt meddelat intyg rörande arbetets beaffenhet. Från behällningen å den vid sednaste riksmöte aftta inskränkta vägbyggnadsfonden hafva anslag blift är 1850 anvisade till följande vägförbättringars!J rkställande uti norra distriktet, nemligen: vi Förbättringar å allmänna landsvägen mellan byn Staa Åhre socken af Jemtlands län och riksgränsen, på räckningen från Östersund till Trondhjem. På grundi. härför den 6 April 1850 gillad arbetsplan har enfl mma af 5063 rår 8 sk. blifvit anvisad att utgå sä-11 m anslag utan återbetalningsskyldighet; och har stylsen, under den 23 derpäföljde Juli, antagit det ntrakt som utsedda arbetsdirektionen afgifvit om retagets päbörjande 1850 samt fullbordande till den Oktober innevarande är. Förbättringar å allmänna landsvägen vid KnäppingelS! ch Hammarbybackarne, belägne mellan Upsala ochi lsike gästgifvaregärdar. Plan för detta arbete fast-!fl älldes den 20 April, dä 2371 rdr 44 sk. bko såsom atsbidrag dertill beviljades, och bör företaget, enligt ontrakt, som styrelsen den 15 Oktober antagit, fullordas till September mänad innevarande är. Utom dessa anslag till vägförbättringar, har K. M:tv ån handelsoch sjöfartsfonden beviljat bidrag till:Ih Upprensning och fördjupning af farlederne till Gefle,lg 3,210 rdr bko, börande enligt afslutadt kontrakt fös staget fullbordas inom förloppet af är 1856. För kontroll ä fortgängen af de uti distriktet under? rbete varande, med statsmedel före detta underfc ödde, allmänna vägomläggningsoch vattenaftappingsföretag, hafva inspektions-resor blifvit förrättade. jervid hafva följande arbeten blifvit besigtigade, nemen: I Norrbottens län. Sänkningen af sjön Persöfjärden Neder-Luleå socken; väganläggningen från Törebyl? Neder-Calix socken till Öfver Calix kyrka; samtj( mbyggnad och reparation af broar ä allmänna lands-g igen från Calix sockengräns till Korpikylä i Torneå ögderi. I Westerbottens län. Utdikningen af Jöns-Häkans ch Fälla myrorne å Nyby oeh Anäsets egor i Nyitra socken, och aftappningen af Rössjön vid Esternark i nyssnämnde socken. I WaesterNorrlands län. Kontrollering å undersöktelsg ägomläggningslinier, norr och söder om Hernösand ; ägomläggningen mellan Hernösand och Säbrå afsyad; vägomläggningarne uppefter Indals-elfven i Inals och Lidens socknar; vägomläggningen förbi Kungsärdsoch Näfstabackarne mellan Sundsvall och Watterns gästgifvaregärd på sträckningen ät Östersund; ftappningen af sjön Delge-Tjern i Tuna och Selingers socknar afsynad; och omlagda samt redan afynade vägen förbi Borgsjöoch Telgebackarne nära Iorgsjö gästgifvaregärd på sträckningen till Östersund. I Jemtlands län. Vägförbättringarne utmed Räfundssjöns strand, hvarest skador af vattenflödet tinade år 1849, afsynade; vägomläggningarrte från ranbyns förbi Boggsjö till Stuguns gästgifvaregärdar vä sträckningen till Sollefteå i Ängermanland; utdikvingen af Ändsjön med kringliggande myror å Frösin; utdikningen af Björn och Tortängsmyrorne, beägne ofvanom Östersunds stad ; utdikningarne af Storismyran och Träskmyran vid Östbergs by, samt af Qvarnoch Momyrorne jemte Blackäsoch Wammeläsmyrorne vid Mo by inom Bergs socken; utdikningen af Myreflotten och Äbbäsmyren, samt sänkningen af Skrikvikstjern och Rörösjön inom Ovikens socken; utdikningen af Kläppeoch Trappnäs-myrar i Hallens socken; utdikningen af Bängänsilons myrsträcka samt sänkning af sjön Kricken i Offerdals socken; vägomläggningarne inom Alsens socken på sträckningen från Östersund till Norge; vägförbättringarne mellan Krokomsbro och Nässkatt kyrka, hvilken förut varande häradsväg blifvit till allmän landsväg utlagd, afsynade; broarne öfrer Hjerpeström, Staa-elfven och Bådsjösundet på vägsträckan ät Norge; samt vägförbättringar och broombyggnader mellan byn Staa och riksgänsen, på nyssnämnde vägsträckning. Dessutom har, kontrollbesigtning blifvit förrättad ä lokalen för en ny landsväg från Östersund åt Herjeädaler öfver Grubbkälens skogstrakt, tillämnad i ändamäl att för framtiden undvika de äfventyrliga färjepassen öfver Storsjön vid Valloch Sand-sundena. I Gefleborgs län. Sänkningen af Harmängers kyrksjön, samt af Harsjön och Watträngs-ån i Harmängers socken, de tvenne sistnämnde afsynade; sänkningen af Kallra-fjärden, Kattskärspussen och Vädersundsfjärden; utdikningen af Fogelvikstjern samt Stamnäs madängar oeh sänkning af Dalboviken; sprängning och utvidgning af Sägän; sänkningen af Skredvikssjön och utdikningen af Bryttetjernen, Maskeängarne samt Svedby madängar; alla dessa företag, belägne i Rogsta socken, hafva blifvit afsynade; sänkningen af Syltasjön och af Lägsjön samt utdikningen af Välsta-ängen, äfvenledes inom Rogsta socken; utdikningarne af Sjömyra-sjö och Bondebo-ängen i Delsbo socken, afsynade; förbättringarne och underhållsarbetena ä Kärböle-vägen ; muddringarne och rensningarne i Söderhamns skärgård; vägomläggningarne inom Thorsäkers och Ofvansjö socknar, i sträckningen frän Dalarne till Gefle, afsynade; brobyggnaderne öfver Dalelfven vid Gysinge, med tillhörande väganläggning öfver Mattön, afsynade; samt vägomläggningarne mellan Gefle och Harnäs bruk i sträckningen ät Upsala. I Stora Kopparbergs län. Vägomläggningarne frän Fahlun förbi Borggärdets till Lumshedens gästgifvaregård i sträckningen på Gefle; omlagda och förut afsynade vägen mellan Fahlun och Korssnäs, i sträckningen på Westeräs; vägomläggningarne på ömse sidor om Rörshyttans gästgifvaregård i Husby socken; samt kontrollering af planen för ifrägasatte Vägomläggningar och förbättringar inom Orsa socken. I Upsala län. Sänkningen af Tösjön i Tierps soeken afsynad; sänkningen af sjön Viggan i samma socken; Slada-äns utvigning; aftappning af sjöarne Grundfjärden, Hjelmungen, Fommaren och Lönnösjön; Barknäre-sjöns jemte nedanför belägne kärrängars aftappning, sant aftappning af Vågoch Önsbosjöarne, allesammans belägne i Hällnäs socken; utdikningen af Bälinge mossar i Bälinge socken; muddringsm. fl. arbeten i Upsala ä; planeringen af lastageplatsen vid Örsunds ä; muddringen i Enköpings å; utdikningen af Säfsta kärr i Husby Sjutolfts socken; samt vägomkiggningarne förbi Aspviks och Gripens backar mellan Tibble och Grans gästgifvaregårdar. I Stockholms län. Utdikningen af kärrängar och sänkning af Starrsjön vid Lockstaholm i Husby Länghundra socken; underhållet af Väddö kanal i Norra Roslagen ; vägomläggningarne förbi Gunboda-, Ruggsätraoch Dambro-backarne i Akers och Kulla socknar, samt underhället af Akers kanal i Södra Roslagen. Inom Östra Vägoch Vattenbyggnads-distriktet: Götha kanal. Åtskilliga arbeten och mindre reparationer hafva utförts. Seglationen började den 24 Apriloch upphörde den 20 December. Under denna tid passerades kanalen af 1920 fartyg, som i afgifter erlagt 32,701 rår 45 sk. 8 rst. bko, hvilket gör 1389 rdr 6 sk. 8 rst. kögre inkomst än är 1849. Af förenämnde 1920 fartyg hafva 69 varit transitofarare och inbringat 4734 rdr 3 sk. 10 rst., eller 277 rdr 4 sk. 6 rst. bko mindre än 1849. Cholerafarsotens härjning ä vestra orterna anses vara orsak till minskningen. Jönköpings hamn. Dagsverkskostnaden för arbetena har uppgätt till 1012 rdr 39 sk., upphandlingar och extra utgifter erfordrat 2406 rdr 36 sk. 6 rst., samt — ANA 13. AN

11 juli 1851, sida 2

Thumbnail