Article Image
man öfverskkådar der midtskeppets hela längd och varseblifver tydligast de lysande konstverken i tvärskeppet : Amazonen, Gottfried af Bou Ilon ockh det Bäöjerska lejonet. Den andra ståndpunkteen befinnes midt emot, på vestra SA läktareen; bredvid det stora orgelverket. licken sväfifvar här öfver den underbara modellen af Liiverpools skeppsdockor, den träffas här förmånlligast af det friska regnbågsskimret från kristalllfontänen och ljuseffekterna af så många andra glänsande föremål, dem inbillningen knappt förmår omfatta, och om hvilkas tillvaro verkligheten knappt kan öfvertyga. En tredje anblick erbjuder ståndpunkten på södra läktaren i tvärskeppet: här utvecklar sjelfva byggnadens förnämsta del, glashvalfvett öfver almarne, hela verkan af sin harmoniskaa skönhet. Ett brokikigt prål af fanor och vapensköldar utgör gränssmärkena mellan de särskilda folkens fredligiga tornerplatser. Hvar afdelning är dessutom uutmärkt genom sitt lands namn, i kolossala ggyllne bokstäfver på romerska baner af purpursaammet. I början var expositionskommitteerns afsigt att icke framställa hvar lands produkter tillsammans, utan ordn dem efter varornas teknologiska frändskap hvarigenom man onekligen hade vunnit de: fördelen att kunna omedelbart jemnföra samm slags produkter från olika länder och lättar bedöma deeras ömsesidiga värde jemte de sär skilda folkeens industriella framsteg. Men denn afsigt har : måst öfvergifvas, och tillämpninge deraf är nuu inskränkt till de machinerier, sor under expoositionstiden skola hållas i rörels medelst ärngkraft och derföre måst samlas grannskaptet af de ofvannämnde ångpannhusen Atskilliga bildverk, hvilka lika mycket till höra en konstexposition som en slöjdexpos

6 juni 1851, sida 3

Thumbnail