sanhet behandlat deifrägavarande anslagen; men jag tror, att ännu mera kunnat inskränkas, i synnerhet i personalstaterna; och då det synes mig som utskottet vid denna titels behandling icke nog pröfvat eller redogjort för de förslag till inskränkningar, som frän dettta stånd yrkåts, och som knappast omnämnas i utläitandet, anser jag mig böra yrka återremiss ä detsamma. Med anledning af den kongl. propositionen och sjönministerns rapport, synes det vara lämpligt, att endastt bibehälla på stat en vice och en kontre-amiral. Då. man ej anser behöfligt att gifva en så kostsam orgzanisation ät bätsmanshållet, behöfves ej mer än fyrsa kommendörer. -Kommendör-kaptenernas antal torde högst behöfva vara 12, om kaptenernas bibehällas vid 20, och om kapten-löjtnanternas antal nedsättas till 40 men premier-löjtnanternas bibehållas vid 60, så kunde sekund-löjtnanternas antal minskas till 40. Under-officerarnes synes utan all väda kunnanedsättas till 200; då man säkert i händelse af belof hade att från handelsflottan påräkna tillgäng till så väl löjtnants-graderna som underofficerare, af ditrörande kaptener och styrmän, af hvilka säkert mången torde förut tjenat i flottan. Jag föreslår alltså att lönerna för 3 amiraler, 1 kommendör, 6 kommendör-kaptener, 20 kapten-löjtnamter, 20 sekund-löjtnanter och 80 under-ofticerare öfvcerföras på indragningsstat: personerne skulle vara skyldige till tjenstgöring så länge de bibehälla lönerna, men vid afgäng eller befordran indrogs lönen. Genom en sådan åtgärd, blef den af utskottet föreslagna reserv-staten obehöflig. Den minskning i personalutgift, som härigenom kunde vinnas, vågar jag icke bestämma; ty jag vill ej neka, att en del af denna besparing behöfs till förbättrande af det qvarblifvande befälets vilkor, genom fördelning af tjenstgörings-penningar ät de verkligt tjenstgörande. Men då denna minskning i personal egentligen sker för att vinna medel till flottans större brukbarhet och befälets bättre öfning, inses lätt att detta sednare kommer att ofta vara ute på sjöexpeditioner, hvarigemom under tiden erhållen aflöning kommer det till godo, så att dess vilkor blifva vida bättre än nu. .Jag anhäller emellertid, att statsutskottet mätte taga en. sådan förändring af personal-staterna i betraktande,, hvarvid flottans civil-stat äfven torde kunna er bjuda betydlig besparing; samt sedan inkomma met et: förslag till förändrad stat för sjöförsvaret. I öfrigt instämmer jag med utskottet angående be höfligheten af en bestämmelse huru mycket som böj till flottans nybyggnad af regeringen få disponeras men tror, att då det är vigtigare att underhålla äl nylbygga, en förändrad redaktion i nya staten behöf dess, så att anslaget till nyb:ggnad vilkorligt be stäämdes säsom det högsta dertill fick användas, mer attt deraf kunde för flottans underhäll disponera: hvrad som Kongl. Maj:t ansäg vara behöfligt ,Jag anhäller således om äterremiss af utlätandet ocih tror, att bondeständet nu endast borde bifalla. 1:sta, 2:dra, 3:dje, 4:de, 5:te, 6:te, 7:de 9:de 10:de, 11:te, 12:te, 13:de: a och b och ec, 14:de 15:de, 16:de, 17:de, 18:de, 19:de och 20:de punk terna, men anser den 8:de punkten samt 13:de punk ten mom. d böra återremitteras