— I går gafs Martha på kongl. teatern, ef. ter någon tids hvila. Man fann att denna underhållande och qvicka opera var välkommen och säkert blir det ännu mera, om bon ej utestänger Figaro, som visserligen ännu kan gifvas flera gånger utan fara för dess friskhet, hvilken ej så lätt förlrar sig. Äfven Martha hade efter sin återuppståndelse alla sina behag i behåll: operan gafs nemligen med mycket lif och ett par bland ensemblerna (t. ex. qvarteiten i första aktens fiaål) lyckades bättre än förut, så vidt vi minnas. De flesta sjungande voro synnerligen vid röst; i detta hänseende nämna vi särskildt m:lle Berwald, som gaf de många ansträngande ställena i sitt parti med mycken friskbet. Fröken Boye förtjenar likaledes allt t!oford och synnerligast för det hon genom varierandet af sitt spel undviker enformighet i rollen; och äfven hrr Strandberg, Walin och Uddman gåfvo sina partier till allmän tillfredsställelse. För öfrigt hafva de båda arrendatorerna begagnat mellantiden till att på bästa sätt reparera och nyinreda sin boning: en åtgärd, lika behöflig som berömvärd. Representationen gefs för godt hus och bevistades jemväl af H. M. Enkedrottningen och H. EK. B. prins August. —4— Hr Köbels soire. Man har vid åtskilliga tillfällen anmärkt, att de musikaliska företag, som utgå från hofkapellets blåsinstrumentalister i allmänhet, sältan mötas af någon större uppmärksamhet från publikens sida. Deita förhållande ska!l dock säkert uppböra, i den mån åtskilliga tecken till me ra artistisk lyftning inom blåsinstrumentalafdelningen på sednare tiden onekligen börja söra sig gällarvde. Bland de artister, som representera detia framåtgiende, bör äfven hr Köbel räknas : man fipner hos honom färdigret, en lugn beherrskning af instrumentet, ep särdeles vacker cch väl modsfierad ton, samt ramför allt det musikaliska sinne som förstår invända densamma till sannt artistiska mål. Tons vigtigaste nummer och aftonens glanspunkt rar Mozarts berömda qvintett för klarinett och tränginstrumenter (adur), som sedan Crusells id ej varit gifven härstädes. Denna herrliga .omposition, lika utmärkt genom sin rika stämehandlicg som genom sina sköna melodier, sin llmäat tattliga form, gafs med all förtjenst ch i en verkligen musikalisk anda. De utföande voro, utom soiregilvaren, hrr dAubert, indroth, Schwarz och Gehrmann. Säkert öniar mången med oss att snart få återhöra det irträffliga verket. — Hr Köbels öfriga nummer vo-J, o en bekant variationspjesaf Berr,som han utförde , INR ALA ERS NS In Re FAR