och med guttaperchaöfverdraget 34, tum; den vägde 5 tons, och valsen 2 tons. Den 28 Augusti, kl. half 11 f. m. lyftade Goliath ankar; ombord befanns en besättning af 30 man, anförda af parlamentsledamoten d:r Reed, som biträddes af civilingeniörerna T. Crampton och C. J. Wollaston. Såsom ledare eller lots for förut ett annat ångfartyg, Widgeon, fördt at kaptenen vid brittiska flottan, Bullock, som törut hade låtit medelst bojar utpricka räta linien mellan Dover och Cap Grinez, de två närmast hvarandra belägna punkterna på engelska och franska kusten. Afståndet är blott 21 wiles (litet öfver 3 mil) så att I miles (134, mil) ledaingstråd var öfver, för att kunna följa ojemnheterna i sundets botten. Farten ordnades så, att 5 miles tillryggalades i timman, och på hvar sextondels mile af tråden fästades blyvigter, om 14 till 24 tyngd, ämnade att neddraga tråden i bottnen och sålunda skydda den från åverkan al stormar, ankare och gigantiska hafsdjur. Afvecklingen gick för sig jemnt och lugnt, äfven på det mest fruktade stället, en midt i sundet belägen bottendal om 180 fots djup, mellan ett par åsar hölj:a med drifsand och nära vattenytan bildande de vådliga grunden Ridge, eller Colbat, och Varne. Sunde:s djup vid engelska kusten är föröfrigt 30 fot och närmare den franska 100 fot. Efter ankomsten till Frankrike pröfvades ledningstråden och befanns tj-nig för sitt ändamål; så att man genast kunde ull Dover öfversända följande elektrotelegrafiska depesch: Cap Grinez, 1850, Aug., 28, e. m., kl. !.9. Golia:h bar anländt välbebållen. Ledningstråden når kusten, och för första gången kunna Enogians .och Frankrike sända hvarandra sin helsning genom bafvet emellan dem. Kostnaden har bestridts af ett EngelsktFranskt bolag, som är privilegieradt af begge ländernas regeringar på tio års uteslutande begagnande af anläggningen. Det har anslagit 10 000 (120 000 rdr bko) till de första utgifterna.